Hej!

Vi är i planeringsstadiet för en bastu i källaren. Den kommer vara vedeldad då vi har en ledig pipa i murstocken som vi kan nyttja. Det befintliga innertaket i källaren är reveterat, byggår -33. Jag tror det ser ut som följer, nerifrån och upp:

1. Målad puts
2. Vassmatta.
3. Någon form av brädor
4. Bjälklag med spånfyllning.

Skulle detta funka att låta vara innertak i en bastu? Om inte, varför, och vad är enklast att göra? Vi vill helst inte förlora så mycket takhöjd på eventuella åtgärder.

Vi skulle behöva bestämma oss i ett ganska tidigt skede, då vi nu håller på med det som kommer bli rummet bredvid bastun, och eventuella takåtgärder är nog lättast att göra nu, innan vi byggt upp nya väggar.
 
Nej.
1) Brandtekniska orsaker för det första. som du själv skriver, du verkar inte att ha väldigt mycket takhöjd. I tillagg skulle jag lagt brandsäker isolation runt murstocken/pipan i takkonstruktion samt kontrollerat hur det ser ut.
2) Fukttekniska orsaker. Oavsett vad det sägs ofta här på forumet, så Är det betydliga mängder fukt involverad, speciellt om man gillar att kasta bad med moderata temperaturer=mycket damp. De materialer som du beskriver är som en svamp och torkar sakta innestängd i en konstruktion.

Jag skulle ha tagit ned taket och tagit tillfället i akt för att t.ex dölja el och ev. ventilationskanaler i bjälklaget.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.