Lite dålig fart i den här delen av forumet :)

Håller på att lära mig lite mer om solceller mm så jag har läst på lite och fram tills nu så trodde jag man var tvungen att välja mellan att vara on-grid och utan batterier eller off-grid och med batterier. Att sälja överskottet är inte någon bra ide för man får alldeles för dåligt betalt för att det ska löna sig.

Men nu har jag läst på lite och det verkar finnas något som kallas hybrid inverters, som gör att man kan lagra överskottet i batterierna under dagen och sedan använda dem på natten, men man är fortfarande inkopplad på nätet.
Dessutom får man på köpet en UPS för hela huset :)

Det verkar ju vara toppen men de lösningar jag har hittat så är batterierna dyra och har alldeles för kort livslängd.

Men så har ju Tessla kommit med sin Powerwall som ska ha 5000 upp/urladdningar i sig och då börjar det bli riktigt intressant :)

Några åsikter om ett sånt system?
Finns det någon som skulle kunna leverera ett system som det går att jacka in en powerwall när de väl börjar säljas i sverige?
 
Tesla har inte publicerat detaljerade uppgifter om powerwall. Jag tror Powerwall kommer med en DC-DC växelriktare och är kompatibel med vanlig växelriktare (t.ex.Solaredge, SMA). Du behöver inte köpa en annan växelriktare om du har installerat. :D
http://www.nordensolar.se/produktdetaljer/tesla-powerwall
 
SolarEdge har inte släppt StorEdge för trefas-växelriktare än utan kommer ske under 2016. När du använder Tesla Powerwall behöver du vara on-grid för att kunna använda denna. Men detta bör nog gå lösa så det går även off-grid.

StorEdge är ett interface som kopplas till SolarEdge växelriktare som gör att du kan använda t.ex Tesla Powerwall för att ladda batterierna.

För övrigt som allt verkar kommer det finnas 25 miljoner för energilagring i bidrag i år och året därpå 50 miljoner. Dessa pengar som ska räcka till solcellstöd och energilagring kommer nog ta slut på 2013 och 2014-års bidragssökare. Så får man bidrag för solceller är detta bara en extra inkomst.
 
Hur har ni tänkt utnyttja en PowerWall i Sverige?
 
Det som visas på videon som yang länkat till är precis vad jag är ute efter.
En funktion som jag skulle vilja ha är att man alltid har kvar x antal kwh i batteriet för att hantera strömavbrott.
Henke_83, förstår inte riktigt vad du menar; använda Tesla powerwall för att ladda batterierna? Tesla powerwall är ju batteriet?
 
noone70 skrev:
Det som visas på videon som yang länkat till är precis vad jag är ute efter.
En funktion som jag skulle vilja ha är att man alltid har kvar x antal kwh i batteriet för att hantera strömavbrott.
Henke_83, förstår inte riktigt vad du menar; använda Tesla powerwall för att ladda batterierna? Tesla powerwall är ju batteriet?
Det hela bygger på att du skall ladda batteriet på dagen och använda det på kvällen. Du kommer med andra ord bara att kunna nyttja det när solen ger någon effekt att tala om, dvs på sommaren. Hur mycket el gör du av med på sommaren? Har du inte pool eller AC du kör om dagarna så är elförbrukningen på sommaren försumbar samt att elpriset är nästan gratis. Många är dessutom på landet, i båten osv på sommaren. Tittar du på din elräkning så skulle jag inte bli förvånad om den visar att du gjort av med 60% av förbrukningen på 40% av året och det är inte på sommaren.

Får du strömavbrott kommer du inte att kunna ta ut något ur PowerWallen då invertern kräver "signal" från nätet för att leverera något och det är ett grundkrav som elverken har för att du skall få koppla in invertern till nätet (kallas skydd mot ö-drift).

På ställen som har sol året runt och el som kostar typ 3-4kr/kWh så är PowerWall en klockren investering.
 
noone70 det jag menar är att du behöver ha en StorEdge till SolarEdge för att ladda batteriet i Tesla Powerwall - ursäkta min otydlighet.

Jo vet hur kurvan ser ut för använd r/t till förbrukad energi när det gäller solelen. Men samtidigt är det ju en rätt rolig teknik att kunna nyttja tycker jag. Så därför jag är intresserad av det.
 
Försumbar vet jag inte om den är. Vårt hus drar i snitt 18-20kwh/dygn under maj-augusti vilket gör att ett rätt dimensionerat system gör oss till stor del självförsörjande under den perioden

Sedan så vet man inte hur prisbilden på el ser ut om några år.
På 70 talet hade man blivit idiotförklarade om man inte kört på direktverkande el pga att elen var så billig.

Med tanke på att regeringen har i princip tag ut kärnkraften på bakgården pch gett den ett nackskott
Så risken är rätt stor att elpriset kommer skjuta i höjden om några år.
 
Har du räknat något på en installation om ca 10kWt, SolarEdge och PowerWall?
 
Från början var systemet tänkt att vara runt 9-10 kw men vi har nu kommit ner till ett system om ca 7kw. Detta har vi tänkt koppla tillsammans med 1 eller 2 PowerWall. Distrubitörerna har ju ett pris på 3000$ för powerwalls och det blir ju dyrare för privatpersoner. Förhoppningsvis kommer energilagringsbidraget gå att söka för privatpersoner på x antal procent också och kanske få lite där.

Vet inte vad StorEdge kommer kosta och inte vad Powerwallen kostar heller så har inte gjort någon ordentligt uträkning på detta.

Så fort priser finns tillgänglig kommer jag göra det.
 
Hur lång återbetalningstid räknar du med på bara anläggningen utan batterier?
 
Robert-san01 skrev:
Hur lång återbetalningstid räknar du med på bara anläggningen utan batterier?
Jag planerar för en anläggning på 5-7kw. Återbetalningstiden för den ska vara ca 9 år enligt en beräkning jag hittade. Förmodligen en glädjekalkyl så säg 12 år. Sedan ska vi göra en massa annat(bla lägga om taket) på huset i samma veva så jag räknar med en del synergieffekter som kommer hålla nere den totala kostnaden för anläggningen.

En sak som inte tas med i argumenten för solceller är att, iom man i princip inte förbrukar någon el under sommaren, blir lönsammare att binda elpriset.
 
noone70 - kommer du lägga ett takintegrerat system också? Eller kommer du lägga ovanpåmonterat solcellssystem?
Om du har valt ett takintegrerat har du någon mer information om det?
 
Det kommer med största sannolikhet bli ett integrerat system pga den estetiska biten.
Jag har inte så mycket info om det, mer än vad jag har läst när jag har kollat runt på olika leverantörers hemsidor.
Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag har läst vad, iom allt än så länge är på planeringsstadium så har jag inte gjort mer än att konstatera att det går att göra.

Vi kommer köra med grupper om 4 och 4, totalt 24 st var av 4st kommer vara för att generera varmvatten(vi har redan solpaneler på huset så det vore dumt att inte använda den befintliga installationen) sedan vanligt tegeltak i mellan.
Så ett sånt monterings system vet jag att det finns :)

Sedan finns det minst en leverantör som gör hela taket till en enda stor solcell. Men det tyckte frugan var fult så de planerna skrotades :D

Vad är eran plan, när i tiden är det?
 
  • Gilla
Henke_83
  • Laddar…
Jag har lagt ner oerhört många timmar på att leta efter takintegrerade system. Det finns ju typ 200 varianter av olika system man kan använda sig av. Om du söker på detta på google och väljer första får du exempel på typ 150 system. sökterm: seac bipv status

Det största problemet är ju oftast kostnaden. Jag har fått offerter från olika företag och de flesta för som du säger en hel solcell kostar oftast i material uppemot 250 000:- sedan tillkommer diverse runtomkring. Nu har jag kommit ner till 80-85000 för komplett system.

Precis samma resonemang hos oss om att det ska vara snyggt också - min fru sa samma - och därav att vi valt tunnfilm för att det ska ge ett helt svart uttryck på taket - sedan har vi svart tegel där cellerna inte täcker. Monteringsdetaljerna kommer också vara svarta. Sedan kravet att det ska vara infällt också - detta gör ju att det blir mer estetiskt också.

Kul - vill se resultat och höra pris sen. Vi i Sverige ligger ju så lååååångt efter med takintegrerade system - se på Holland, Belgien och Luxembourg och Schweiz - så långt fram i detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.