Finns det någon form av kakellist eller liknande rund profil man kan limma dit efteråt.

Vi stör oss väldigt mycket på de kakellister som sitter där nu då dom va aningens för smala för kaklet så det ser inte bra ut. Tänkte om det fanns något man kan limma dit efteråt.

Har ni några tips vore det oerhört tacksamt. Har ingen lust att kakla om allt för att få till snygga ytterhörn.
 
Bilder på problemet brukar underlätta, är det runt fönstersmygen problemet är?
 
Generellt. Behöver den runda ytterhörnsprofilen, fast som man kan limma på utanpå typ istället för när man kalklar. Tänker mig att det är enklast och snyggast att fixa det på det viset.

Typ den här runda profilen:

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men hur ska du få bort de lister som sitter där nu utan att skada kaklet???
 
Multiverktyg?
 
Jag tänker mig att det kanske finns en sån rund profil eller dylikt man kan bara klistra över befintlig. Kan ju egentligen vara vad som helst som funkar. Bara så att jag får ett hörn som är rundat med samma profil och som ser snyggare ut utan att behöva göra några större ingrepp.

Hänger ni med? :p
 
T
Fortfarande inge bilder eller är det pinsamt att visa upp:rolleyes:
 
Nej då. Jag står för mina rookie-misstag :p

Är dock på resande fot de närmaste tre veckorna, så bild blir svårt. Men jag har använt en för smal kakellist och inte fått till det ordentligt :D
 
är på jakt efter samma sak, vi har idag bara direkt avslut kakel till vägg och vill ha en snygg list. Har sett att det funnits men vart köper man detta (?)
 
R
Listen bakas in bakom kaklet men som tidigare sagt, det görs när man gör själva kaklingen. Vinkelskenor som jag länkade till ovan är ett alternative man kan såga ut och limma fast för att dölja fulheter.
 
Snailman
Biltema har billiga aluminiumlister för att montera när man kaklar, men borde gå bra att klippa bort det som ska stickas in under kaklet med en plåtsax , de är som sagt billiga typ 60kr för 2,5 meter eller så, finns i några olika storlekar, kan vara värt att prova, har använt de borstade själv

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel...elredskap-och-tillbehor/Kakelhorn-2000019721/

De jag köpte såg inte ut som på fotona utan mer som proffslisterna gör
 
Redigerat:
R
Snailman skrev:
Biltema har billiga aluminiumlister för att montera när man kaklar, men borde gå bra att klippa bort det som ska stickas in under kaklet med en plåtsax , de är som sagt billiga typ 60kr för 2,5 meter eller så, finns i några olika storlekar, kan vara värt att prova, har använt de borstade själv

[länk]

De jag köpte såg inte ut som på fotona utan mer som proffslisterna gör
hur tanker du då? Tanken är ju att kaklet ska tryckas in I listens hörne för att få en snygg övergång mellan kakel och list. Nu ska ju ts lägga den utanpå kaklet och då ser de ju förjäko ut.
 
Ett alternativ är ju att bara limma en vinkelprofil ovanpå allt. Finns ju i både plast och aluminium. Den ligger ju sen förstås utanpå kaklet men det kan se helt OK ut ändå bara det är enhetligt i hela badrummet...
 
R
anders07 skrev:
Ett alternativ är ju att bara limma en vinkelprofil ovanpå allt. Finns ju i både plast och aluminium. Den ligger ju sen förstås utanpå kaklet men det kan se helt OK ut ändå bara det är enhetligt i hela badrummet...
läs ovan =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.