Panelerna är inte det som är dyrt. CIGS kan du få för samma pengar som kristallina, dvs ca 0,56€/W (ungefär 750kr/m2). Det som kostar är montage, elektriker och ett bra invertersystem.

CdTe paneler får man faktiskt ta in och sälja i Eu trots att de innehåller Kadmium. Dock så måste man kunna intyga att de kommer med ett återvinningssystem, ex att man som importör betalt in till Elkretsen.
 
Henke_83 skrev:
Jag har letat och letat och det finns takintegrerade system som går räkna hem på kort tid <10 år.
Har du en länk till ett sånt system?
 
Jag anser att SolarEdge är ett bra invertersystem tillsammans med optimerare. Då kan du oftast med tunnfilm använda 2 eller 3 paneler till en optimerare. Så detta brukar kosta runt 25-30' importerat från annat land - i Sverige är det +25% för att de som säljer system tror att man ska få 20% av staten - men så är det ju inte.

Jo fast tänker man på miljön vill man väl inte använda Kadmium? Det är väl lite poängen med solceller att man på något sätt vill medverka till en bättre miljö. Detta anledningen till att tunnfilm är bättre då materialet som behövs för att framställa detta är mycket mindre och likaså energin för detta.
 
Hur många W är ett system med SolarEdge och CIGS för 25-30' på? Hur många kvadrat tak skulle det ersätta?
 
7kw - så detta motsvarar nästan 50m2 tak på vårt kommande hus. Men då är det räknat med effektoptimerare på varannan panel istället för var tredje som också skulle fungera. Då skulle kostnaden kunna sjunka ytterligare någon tusenlapp. 25 000 inkl.moms.
 
Så du har hittat allt detta för 25?

Bara invertern kostar ca 9000 plus moms. 145W CIGS paneler har jag svårt att köpa under 650kr/st när jag köper hel trailer och bara optimerarna kostar mer än 10' plus moms. På det frakter.

Får jag köpa 30st 7kW anläggningar av dig?
 
NU BLEV DET FEL!!!

25 000 för optimerare och inverter.
Totalt för min installation kommer sluta på ca 85' med monteringsmaterial, inverter, kablar och paneler.
 
Är det även med materiel så den ersätter tegel/plåt? Antar att du även då gör allt arbete själv och inte räknat in elektriker mm då ni bygger nytt.

Även om den kostar 85 totalt så blir det tight att räkna hem den på 10år vill jag påstå. PowerWall kommer inte heller att ge någon förkortning av återbetalningstiden då du inte får högre utbyte ur anläggningen utan bara att du kan använda egenproducerad energi om kvällarna på sommaren.
 
Alla pratar om att räkna hem investeringar -
Hur många gånger räknar man hem ett tegeltak? Som exempel? Hur många gånger räknar du hem en LED-lampa?

Jag tycker att det är en bra sak för miljön att lägga solceller på mitt tak och detta ersätter då teglet. När vi gjorde slutbeställningen på huset hade vi inte hittat en lämplig leverantör av systemet så vi lät allt takmaterial vara kvar ifall vi inte skulle hitta något bra snyggt takintegrerat system. Detta skulle ju i annat full kunna räknas bort.

Solcellerna har ju även en effektgaranti på 25 år och det har inte takpannor.

Hur mycket får en anläggning på 7kw kosta för att du ska kunna räkna hem den? Hur ska man tänka?
Höjer solcellerna värdet på huset? Blir du mer självförsörjande? Vad händer om elpriset går upp? Hur mycket el säljer du? Hur mycket el förbrukar du? mm

Vore glad att höra olika åsikter om detta. Hur lång tid får det ta att räkna hem en investering om man ska räkna hem den? Och vilka investeringar kan man räkna hem?

Hur många gånger kan du få ett tak som har kostat dig 0:- efter x antal år?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gudahov och 6 till
  • Laddar…
Effektgarantin skulle jag inte blanda in i avskrivningsdiskussionerna. De täcker bara produktion och då måste panelen vara hel. Moderna solceller (oavsett teknik) har inte någon degenerering så tappar de effekt efter de år som täcker tillverkningsfel (oftast 2år) så är det pga mekanisk eller elektriska fel och det täcker inte effektgarantin.

Att sedan jämföra avskrivning av taket som är en funktion du är tvungen att ha mot solceller som man inte är på något sätt tvungen att ha på ett vanligt bostadshus tycker inte jag är relevant. Ex hur många skulle installera värmepump om det var billigare att använda någon annan värmekälla?

När du räknar avskrivning får du inte heller glömma att räkna in ett inverterbyte efter ca 15år och service av anläggningen.

När det gäller återbetalningstid så är det naturligtvis upp till var och en att avgöra hur lång tid den får ta. Enda tumregeln jag brukar försöka hålla mig till är att det skall gå räkna hem på något sätt under dess livslängd.

Jag skall bygga nytt hus men jag kommer inte att sätta solceller på taken trots att jag kan köpa in anläggningen till inköpspris och montera allt själv. Anledningen är så enkel att jag inte kan räkna hem merkostnaden på rimlig tid, inte ens om elpriset skulle bli det dubbla. Det skulle bli krångligare att underhålla taket som kommer att vara betong och det skulle kräva mer avancerade snörasskydd, taksäkerhet och elslingor i takavvattningen. Hade jag kunnat ersätta någon kostnad med solcellerna ex balkongräcke eller tätskikt på tak, då hade det vart intressant. Under 20kWt har jag svårt att räkna hem anläggningar då grundkostnaderna (inverter, undercentral, DC central mm) blir för stora i förhållande till totalen.

Skall man sätta paneler på sitt tak och inte har beläggning redan är mitt råd falsad-plåt. Behöver inte samma underhåll som pannor och det är enkelt att montera aluminiumet med falsklämmor. Vad jag vet är plåt också det enda taket som man räknar med har en livslängd som överstiger solpanelernas.

Jag skulle också rekommendera ramlösa paneler med bakmontering då de inte samlar smuts längs kanterna, lättare att rengöra och de ger ett mycket snyggt tak.
 
Garantier jag får på mitt takintegrerade tak:
Panelgaranti för defekt och materialfel: 10 år får jag
Effektgaranti för paneler: 25 år
Optimerare: 25 år
Inverter: 20 eller 25 år

Så livslängden räknar jag till minst 25 år med dessa garantier. Jag har inte gjort någon ordentligt kalkyl på hur lång tid det tar att räkna hem anläggningen men i grova drag så är det <10år. Ska försöka göra en mer precis räkning.

Det är lite roligt att du skriver att rekommendera ramlösa profiler för det är precis vad jag kommer använda mig av. Dessa kommer ligga med ett litet överlapp så vattnet kan rinna ner och det inte finns någon skarv för vattnet att ta sig igenom. Och dessa är förstås bakmontering :) Vid slagregn kan lite vatten leta sig in precis som med vanliga takpannor.

Underhåll - vad tänker du för underhåll av panelerna? Stämmer det inte att vid mer än 30graders vinkel så försvinner den mesta smutsen med regn? Jag har läst och tycker mig inte hitta någon som gör något regelbunden underhåll på panelerna? Förstår att du arbetar med detta dagligdags så du har säkert bättre insyn och förklaringar som jag blir glad av att höra.

Kan du förklara lite mer vad du menar med snörasskydd, taksäkerhet och elslingor i takavvatnningen?

Intressant att höra vad du har för inköpspriser? Är det dessa du nämnde tidigare i tråden och är det då inkl eller exkl. moms?

Ser ni någon risk med att ersätta takpannor med solpaneler? Detta blir ju mitt yttre klimatskydd men det kommer fortfarande ligga en papp under som ska förhindra kondens och regnvatten att ta sig in i byggnaden.

Jättebra input och bra saker att fundera på vid nybygge.
 
Henke_83 skrev:
Garantier jag får på mitt takintegrerade tak:
Panelgaranti för defekt och materialfel: 10 år får jag
Effektgaranti för paneler: 25 år
Optimerare: 25 år
Inverter: 20 eller 25 år

Så livslängden räknar jag till minst 25 år med dessa garantier. Jag har inte gjort någon ordentligt kalkyl på hur lång tid det tar att räkna hem anläggningen men i grova drag så är det <10år. Ska försöka göra en mer precis räkning.

Det är lite roligt att du skriver att rekommendera ramlösa profiler för det är precis vad jag kommer använda mig av. Dessa kommer ligga med ett litet överlapp så vattnet kan rinna ner och det inte finns någon skarv för vattnet att ta sig igenom. Och dessa är förstås bakmontering :) Vid slagregn kan lite vatten leta sig in precis som med vanliga takpannor.

Underhåll - vad tänker du för underhåll av panelerna? Stämmer det inte att vid mer än 30graders vinkel så försvinner den mesta smutsen med regn? Jag har läst och tycker mig inte hitta någon som gör något regelbunden underhåll på panelerna? Förstår att du arbetar med detta dagligdags så du har säkert bättre insyn och förklaringar som jag blir glad av att höra.

Kan du förklara lite mer vad du menar med snörasskydd, taksäkerhet och elslingor i takavvatnningen?

Intressant att höra vad du har för inköpspriser? Är det dessa du nämnde tidigare i tråden och är det då inkl eller exkl. moms?

Ser ni någon risk med att ersätta takpannor med solpaneler? Detta blir ju mitt yttre klimatskydd men det kommer fortfarande ligga en papp under som ska förhindra kondens och regnvatten att ta sig in i byggnaden.

Jättebra input och bra saker att fundera på vid nybygge.
Garantin på Inverter är tillval, normalt är den 12år på Solar Edge. Sedan är det som vanligt, garantierna täcker tillverkings och materiel. Ett ev åsknedslag täcker den inte och det gäller även paneler. Får du en spricka i en panel av ex att den monterats fel så gäller inte heller garantierna.

Även om du har panelerna som ytter klimatskydd så måste du ha råspont och underlagspapp. Sedan måste du även ha ett bra system för att montera panelerna och få det tätt mellan dem, inte bara i överlappnings-led. Du måste även ta hänsyn till aluminiumets utvidgning och du har även en gummitätning att ta hänsyn till när det gäller livslängd mm. Vad heter montagesystemet?

Vid 30 graders lutning stämmer det bra att inget bör sitta kvar. Dock så måste man se till att det finns taksäkerhet mm då panelerna är hala så kommer snönn att åka av och smältvatten kommer att komma samtidigt som det är minusgrader ute så det är stor risk att det kan frysa i rännor mm. Du kan inte heller gå på panelerna utan att halka så taksäkerhet i form av steg och livlinefästen måste till för inspektion och service.

Service av panelerna brukar innefatta okulärbesiktning av paneler och infästningar samt kontroll av kontaktdon. Så då man behöver komma åt panelerna på nära håll är det viktigt att lämna utrymme för servicestråk. Normalt skulle jag säga att ca 10% av takytan går bort för stegar och gångar.

Tänk på att välja kontaktdon av samma fabrikat hela vägen. Bara för att en kontakt är MC4 kompatibel och fungerar innebär det inte att den ena tillverkaren kommer att vilja ta ansvar för den andres om det händer något. Kablaget är lika viktigt som övriga komponenter då inget är starkare än dess svagaste länk och måste du byta kontakter och eller kablar måste du mer eller mindre riva anläggningen. Jag rekommenderar Multi Contact original.

Det stämmer att jag jobbar med solceller. Jag jobbar som projektör och projektchef på just solcellsinstallationer.
 
  • Gilla
exerg och 3 till
  • Laddar…
Så, vart står vi idag?
Är det fler än Henke_83 som installerat intergrerade solceller och vad har ni för erfarenheter i så fall?
Jag ska lägga tak på vårt nybygge nästa vår/sommar, funderar på valet av tak, om man ska satsa på integrerade solcellspannor eller lägga betong/tegelpannor/falsad plåt och sen solceller utanpå det.

Vi har gott om takyta (ca 800kvm) men det är U-fom och det står en stor kastanj i mitten som skuggar, jag hade därför bara tänkt lägga paneler åt öster, om det blir icke integrerade moduler.

Mvh
X
 
Lägg trapetsbleck-plåttak på takfallet du vill ha solcellspaneler på. Trapetsbleckplåt är billigt. Enkelt då att montera solcellspaneler och billigt montagematerial. Det är då bara för att fästa montagedetaljerna genom att skruva plåtskruv direkt i plåttaket. Det är också då lättare att kunna täcka hela takytan med paneler, i landskap eller porträtt eller blandning av de båda sätten. Ska du ha "riktigt" takintegrerat då kostar det stora pengar.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
"Leidners villa" som har en Facebookgrupp har ju lagt en tämligen snyggt tak med solteqs integrerade ShingEL. Det går även att integrera vanliga paneler med GSE integration system som an medlem på www.solcellforum.se nyligen gjort.

Billigast och enklast är dock som Arnodt säger att installera på svart trapetsblecksplåt vilket ger ett enhetligt och integrerat utseende (om man väljer paneler med svarta ramar) då panelerna hamnar ganska nära plåttaket!

Har sett sådana smidiga och billiga fästen bla på www.rofoto.se kostar typ 1/4 jämfört med fästen för att montera på tegeltak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.