Vi skall bygga nytt hus, tvåvåningshus. Där skall också vara ett inrett Attefallshus och en inredd friggebod.

Tanken jag har är att ha;
-en router i bottenplan
-accesspunkt i bottenplan
-accesspunkt i övervåning
-accesspunkt i attefallshuset
-accesspunkt i friggeboden

Jag tänker att dra ethernet mellan routern och AP:erna och konfigurera dessa som ett ENDA STORT NÄTVERK.

Min tanke var först att inte ha nätverksuttag utan lita på att AP:erna.

Vad har forumet för uppfattning om att bygga utan nätverksuttag?

Vad finns det för för och nackdelar med att konfigurera alla AP:s som ett enda stort nätverk?
Jag tänker på Airplay-funktioner där man bara kan ha en användare åt gången.


\TK
 
peternicklas
Dra kabel överallt och många uttag. WiFi ska du inte lite på såvida du inte bor på landet utan grannar.
 
  • Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
Jag har precis renoverat vardagsrummet i vårt hus, ligger centralt, så har dragit 12st dubbla uttag (dvs 24 kablar) att ha i vardagsrummet, angränsande sovrum, kök och ovanvåning. Gillar inte wifi 😊
 
Tycker det låter klokt, så har jag gjort i mitt hus. :)

Tycker du ska dra kabel till alla enheter som du vet kommer sitta ett visst ställe, och tänka det trådlösa för endast mobila enheter som smartphones, ipads, osv. Jag drog för och satte mina accesspunkter i ett uttag högt uppe på väggen på varje våning. Hade jag gjort om hade jag kanske gått hela vägen, skaffat snyggare och satt i taken istället, för att ännu mera slippa se apparaterna. Du kanske redan planerat, men en POE-router är praktisk för att slippa kablar och transformatorer.

Ett tips är att dra ett par kablar till utsida nock medan du håller på, det kan vara bra till framtida projekt.
 
H
För att inte AP ska störa varandra ska du bara använda kanaler 1, 6 och 11 för bästa prestanda på 2.4Ghz bandet.

Dra något uttag där TV ska vara.
 
Cat 6a nätverk till de flesta rum TV's etc. samt till dom ställen där du ska sätta AP. Mata AP via POE från en switch med POE alt. routern med POE. Köp inte skitgrejer så har du ett bra och stabilt nätverk.
Vid nybyggen är det så väldigt lätt att dra kabel, du hade ju ändå tänkt dra kablar som matade AP på vanligt vis innan så då kan du lika väl skippa det och dra nätverkskabel.
Glöm inte att dra några extra till bra ställen att sätta t.ex. övervakningskameror om du är intresserad av det. Samt kabel för PIR-detektorer, branddetektorer, och magnetkontakter om du ska ha larm + brand.
 
Jag kör bara wi-fi på mobila enheter, allt som är fast kör jag hederlig kabel på. Kör med unifi AP som jag har satt exempelvis i taket i garderober och liknande utan större problem med täckningen. Uttagen sitter med dosor på vinden.

Till ljudet ett antal sonos enheter istället för AirPlay. Men blir för jäkla dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.