Hej.

Jag skulle gjuta igen ett litet hål i källargolvet men när jag började gräva märkte jag att betongen släppte på flera stället och misstänker att det är pga. fukt. Nu är frågan om jag bara ska skyffla ner all sand och sten i hålet igen och smeta på finbetong eller om det kan vara värt att gräva ut det gamla och ösa ner t.ex. singel istället? Bild två visar att på vissa stället har sanden/leran format sig kring stenarna och lera är väl inte alls bra att ha direkt mot betongen??

Precis bakom dörren går en vattenledning upp så kan det på nått sätt läcka vatten från den? Slangen är i plast. Kan man måla över betongen när man är klar och i så fall med vad för att få samma blanka yta som resten?

20160117_201502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160117_201539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160117_201539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är huset?
Förr gjorde man källargolvet så att man fyllde upp med den sand och sten som man enklast fick tag på, slätade till och hällde på betong. Inget singel eller annat kapillärbrytande skikt alltså. Att betongen är lätt att bryta upp är också vanligt eftersom den inte alltid höll så hög kvalitet. Ändå funkade det bra så länge man använde källaren som källare, för förvaring, pannrum, tvättstuga och snickarrum. Nu när vi tvättar flera gånger i veckan, duschar varje dag och bor i källaren funkar det inte lika bra.

Många tar bort det gamla golvet, gräver ur, isolerar och gjuter nytt golv med värme, och det blir då mycket bättre, men det är ett ganska stort projekt. Sök på källlarprojekt så kan du se hur det går till.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Hur gammalt är huset?
Förr gjorde man källargolvet så att man fyllde upp med den sand och sten som man enklast fick tag på, slätade till och hällde på betong. Inget singel eller annat kapillärbrytande skikt alltså. Att betongen är lätt att bryta upp är också vanligt eftersom den inte alltid höll så hög kvalitet. Ändå funkade det bra så länge man använde källaren som källare, för förvaring, pannrum, tvättstuga och snickarrum. Nu när vi tvättar flera gånger i veckan, duschar varje dag och bor i källaren funkar det inte lika bra.

Många tar bort det gamla golvet, gräver ur, isolerar och gjuter nytt golv med värme, och det blir då mycket bättre, men det är ett ganska stort projekt. Sök på källlarprojekt så kan du se hur det går till.
Huset är från 54. I dagsläget vill jag endast få till en lösning så man kan gå på golvet igen. Som du säger så är det ett stort projekt att byta hela golvet och ligger längre fram i tiden. Kan det vara någon vits att ändå använda singel ist för att lägga i sanden och stenarna igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.