F
En bild på vår stuga från 2009 när den var nymålad med järnvitriol. Letar lite till och ser om jag hittar en bild från hur det ser ut nu.
 
  • DSC00540.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pbengtsson och 1 till
  • Laddar…
F
Och så en bild från 2015... DSC_0434_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Ett till hus som vi målat med järnvitriol. På båda husen har vi kört falu svart till foder, knutar och balkar. Mycket nöjda! IMAG0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Fantastiska bilder på era hus! Som någon skrev att det känns att fasaderna smälter in med omgivningarna.
Det som är lite roligt är att man verkar gå loss på detaljer som en riktigt röd dörr eller skarpt markerade foder.

Nu har vi snö här i Bohuslän, skall försöka fixa lite nytagna bilder då omgivningarna har lite andra färger.

Skall också försöka beskriva hur träpanelen har påverkats av att inte varit skyddad av färg utifrån en teknisk vinkel, ex finns det röta, hur ser vidskivor m.m ut.
 
  • Gilla
VedbyMats och 1 till
  • Laddar…
Det ser jag fram emot :)
 
Ska bygga ett attefallshus och vill gärna få till en silvergrå finish, har varit inne på järnvitriol. Har sett att efter många år så verkar vitriolade hus antingen sluta i silvergrå alternativt en djupt mörkbrun nyans. Är det någon som har koll på hur man kan göra för att vara säker att få till silvergrått, då brunt inte skulle smälta in fint i min omgivning?

Sedan undrar jag även om man inte kan lämna fasaden helt obehandlad och låta den gråna av sig själv - finns det några uttalade nackdelar med det? (Har tänkt att använda stående granpanel kvalitet G4-0.)
 
Järnvitrolen är ju bara en behandling för att få träet att gråna fortare, det går alltså lika bra att låta träet gråna naturligt.
 
Nikorasu skrev:
" Har sett att efter många år så verkar vitriolade hus antingen sluta i silvergrå alternativt en djupt mörkbrun nyans. Är det någon som har koll på hur man kan göra för att vara säker att få till silvergrått, då brunt inte skulle smälta in fint i min omgivning?"
Det jag tycktes märka var att den delen av panelen som blivit solbelyst innan vi vitriolade panelen grånade fortare och i mer tydlig grå ton direkt. Målade på skoj ett par plank som legat framme i solen ett bra tag och de var silvergråa på några dagar. Har även haft lite av min överblivna vitriolade panel ute under en presenning och de har inte grånat så fort utan är mest gröna idag (som panelen var efter 2 månader).
Har för mig att någon gjort samma observationer (kanske tidigare i denna tråd). Så det kanske kan vara bra att låta panelen sitta uppe nån månad innan man vitrolar om man vill ha silvergrått direkt (om man inte ska spara tid och doppa).
 
Funderade på samma sak för ett par år sedan, dvs hur man säkerställer den silvergrå nyansen. Ett bra lösning, som jag använde, är Jupex träolja med pigment för att uppnå rätt nyans. Bra skydd får man på köpet. Nackdelen är att Jupex är dyrare än en vitrolbehandling och att det är en större arbetsinsats vid själva appliceringen. Resultatet är i mitt tycke fantastiskt - både avseende utseende och skydd.
 
  • Gilla
perwahlin och 1 till
  • Laddar…
Janne2 skrev:
Funderade på samma sak för ett par år sedan, dvs hur man säkerställer den silvergrå nyansen. Ett bra lösning, som jag använde, är Jupex träolja med pigment för att uppnå rätt nyans. Bra skydd får man på köpet. Nackdelen är att Jupex är dyrare än en vitrolbehandling och att det är en större arbetsinsats vid själva appliceringen. Resultatet är i mitt tycke fantastiskt - både avseende utseende och skydd.
Bilder, tack? :)
 
Bifogar bilder!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P8010157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P8010162-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
perwahlin och 9 till
  • Laddar…
Janne2, du borde få Nobelpris i snyggaste grå fasad genom tiderna! Bravissimo!
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
Hur snyggt som helst! Ser ju inte ut som det är några färgskiftningar alls under takfot etc. Helt klart ett av de snyggaste resultaten med järnvitriol jag sett iaf!
 
Janne2 skrev:
Bifogar bilder!
Wow! Trodde aldrig järnvitriol kunde se så bra ut! Du har överlägset det finaste huset och kulören jag sett på länge!
 
holmberg87 skrev:
Wow! Trodde aldrig järnvitriol kunde se så bra ut! Du har överlägset det finaste huset och kulören jag sett på länge!
ehhh det är väl inte järnvitriol utan olja med pigment, eller? Tycker det också är snyggt men det är lite mer "målat" i utseendet. Hur ofta räknar du med att behöva underhålla eller låter du det övergå successivt till silvergrått allt eftersom?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.