Jag har en gammal men fin volvo 940, tog över den från far som är 1:a ägare. Spelar ingen roll om batteriet är nytt bilen har alltid haft svårt attt starta på vintrarna när det kryper ner under typ -10. På somrarna aldrig något problem. Jag kör visserligen små turer i min kommun, men det är i huvudsak kylan som knäcker batteriet. Nu i vinter så klarar sig batteriet ca 5-12 dagar när tempen ligger runt -10.

Kan man isolera batteriet med glasfiberull? :D Hade en bmw 2006:a där batteriet satt inne i bilen, bakluckan, kan tänka mig det skyddar mer en i den "öppna" motorhuven.

Jag saknar motorvärmare/uttag på min parkering.
 
Ta reda på vad som är fel istället. En 940 ska inte ha det problemet.
Kolla hur mycket det laddar, om batteriet tar emot laddning.
Att isolera hjälper ju naturligtvis inget då ett batteri inte har nån egen värme.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Småturer är inte bra för batteriet, generator hinner inte med att ladda det. Sätt i en CTEK laddare så tror jag dina problem försvinner. Hade samma problem på min förra bil och den var bara 5 år gammal. Med en CTEK laddare så försvann problemet.
 
En 940 ska inte ha det problemet, gamla volvobilar brukar hoppa igång hur kallt det än är.
Är det startmotorn som är seg? Kontrollera kablar, anslutningar, jordpunkter och laddningen, startmotorn i sig kan var felaktig. Oljeviskositet?
Går motorn runt men tänder inte? Tändsystem, tempgivare. Sitter ett par jordpunkter bakom blinkrarna också, men då brukar den smårycka förjämnan om de är dåliga.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag kör bara små turer med min Volvo och den har inga problem med att ladda batteriet på dom kilometrarna, startade utan knorr i -19 häromdagen. Kolla om det är nåt som drar tjuvström, tex belysning i bagaget.
 
Fotografen skrev:
En 940 ska inte ha det problemet, gamla volvobilar brukar hoppa igång hur kallt det än är.
Är det startmotorn som är seg? Kontrollera kablar, anslutningar, jordpunkter och laddningen, startmotorn i sig kan var felaktig. Oljeviskositet?
Går motorn runt men tänder inte? Tändsystem, tempgivare. Sitter ett par jordpunkter bakom blinkrarna också, men då brukar den smårycka förjämnan om de är dåliga.
Nej startmotorn är inte seg vad jag kan höra, när batteriet är nyladdat startar bilen på direkten o smidigt. Visserligen har jag lyckats byta topplockspackning o lite annat smått men el i bilen är jag nog dålig på, hur vet jag vilka kablar/jordpunkter jag skall kolla?

Oljeviskositet? Du menar vilken olja jag har i bilen? ...standard för modellen, w40-nått heter den väl, helsyntet. Byter olja o filter varje år.

Hur kollar man laddningen?

Motron går runt, men tänder inte. Man när det är så kallt ute så går inte motorn runt så snabbt o kraftigt som bilen annars gör när den startar, den får kämpa med mkt lite kraft från batteriet. Det är väl ett batterifel eller ladd-fel, batteriet blir ju mkt klent när det är kallt ute, men på sommaren inga problem alls.

Kan en generator tappa ladd-kraft? Remmarna ser i alla fall spända ut.
 
På viket sätt skulle en CTEK laddare göra att problemet försvinner? ...tillför den annat en att ladda batteriet? Jag har en egen batteriladdare.
 
peternicklas
Dracula skrev:
På viket sätt skulle en CTEK laddare göra att problemet försvinner? ...tillför den annat en att ladda batteriet? Jag har en egen batteriladdare.
CTEK underhållsladdar batteriet så det är fullladdat. Den ser även till att köra lite olika cykler så att den håller batteriet i bra skick. Läs på ctek.se
 
peternicklas skrev:
CTEK underhållsladdar batteriet så det är fullladdat. Den ser även till att köra lite olika cykler så att den håller batteriet i bra skick. Läs på ctek.se
Ok, men jag saknar el på min parkering. Bor inte i hus.
 
Det är tyngre att dra runt motorn när det är kallt, så oavsett vad felet är så kommer det att märkas mer vid kyla. Hur gammalt är batteriet, och vad är det för batteri? Bilbatterier har en begränsad livslängd. Har du en multimeter? Om du tar hjälp av någon och gör lite mätningar medan startmotorn går kan du kanske få fram lite mer.

1. Mät på batteriet. Håll multimeterns mätpinnar direkt på batteriets poler och inte på polskorna. Vilken spänning får du när startmotorn går?

2. Mät på polskorna när startmotorn går. Är det stor skillnad mot när du mätte direkt på batteriet så gör rent polerna och polskorna. Det finns speciella stålborstar för detta ändamål.

3. mät med ena pinnen på minuspolens polsko och andra pinnen på en omålad metallyta på motorn. Om du får någon nämnvärd spänning så kan det vara en jordfläta som är dålig.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har själv haft det problemet några gånger på olika bilar. Mina orsaker:

* Dålig kontakt. Löstes genom att plocka av polskorna från batteriet och löpa amok med stålborste på polskor och poler.

* Dåligt batteri. Bytte batteri.

* Dålig generator. Blev påkörd och totalade bilen innan jag hann fixa det.

Jag skulle testat i den ordning jag räknat upp dem (dock, byt generator istället för att kvadda bilen!). Ett nytt batteri är inte så dyrt, i värsta fall har du ett i reserv som du kan startkabla från.
 
Dracula skrev:
Motron går runt, men tänder inte. Man när det är så kallt ute så går inte motorn runt så snabbt o kraftigt som bilen annars gör när den startar, den får kämpa med mkt lite kraft från batteriet. Det är väl ett batterifel eller ladd-fel, batteriet blir ju mkt klent när det är kallt ute, men på sommaren inga problem alls.
Motorn går dessutom tyngre på vintern eftersom oljan blir tjockare när det blir kallt. Det var därför du fick frågan om vad du använder för olja.

Vore det batterifel så skulle det i såna fall gå bättre med nyladdat batteri, eftersom du har en batteriladdare så antar jag att du har provat att starta bilen kall med nyladdat batteri?
 
En bil ska inte ha problem att starta utan motorvärmare fast det skulle vara -30.
Släng bort biltema batteriet och köp ordentliga grejer.
 
Blybatterier gillar inte att bli urladdade, efter att nollat batteriet 5-6 gånger kan du i värsta fall ha halva kapaciteten kvar beroende på fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.