Jag skulle behöva lite smakråd i valet av färg till ny källardörr och slagport.

Standard är vitt och det är därmed billigast men jag tycker det blir tråkigt speciellt med den vita ytterdörren.

Vad tror ni om färgval?
Jag hade lätt kunnat tänka mig samma färg men den är lite svår att bestämma.
Svart kanske hade funkat?

Tipsa gärna och allra helst med en RAL eller NCS-kod om ni kan.

IMG_1131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svart kan absolut funka, vitt också.

Jag tycker att det är fint att ha en avvikande färg på dörren till faluröda hus, men kanske man borde ha haft det på entredörren också då. Har tyvärr inga NCS-kulörer, men det är så här jag menar:

guldorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://rotthus.blogg.se/2011/october/ gul dörr

grondorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://klejson.blogg.se/2009/august/ grön dörr

bladorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå dörr http://mittgronahuspalandet.blogspot.se/2012_01_29_archive.html
 
Håller med om att det är fint med avvikande färg, jag hade aldrig valt vit ytterdörr om jag själv hade fått välja men den kom med huset. :)

Tack för inspirationsbilderna!
 
Hej! Jag kan inte besvara frågan på det sätt som Du har ställt den tyvärr...
Kardinalfelet i detta hus färgsättning är nämligen husgrunden (och trappan) som är väldigt mycket för ljus i relation till det faluröda. Grunden får åtminstone inte vara ljusare än det faluröda. Grunden skall inte lysa och framhävas, nej grunden skall vara ett trygg vilande fundament som "sjunker in". Bostadsvåningen ovan källaren skall framhävas och för det måste den vara ljusare än grunden.

Men det finns många många hus som är färgsatta på detta sätt! Det ger ett haltande intryck hur som helst. Väl vilken kulör Du vill på grunden, bara den börjar på S 60......... S70.......... eller S80....... eller S90........ (NCS kod där dessa tre första anger svärtan i procent i kulören, den faluröda har modligen nr S7010-Y80R) Grunden går att göra mörkare faluröd, mörkt brun, svart, mörkt gråbrun, mörkblå, mörkgrön, vad som helst bara det är mörkt så blir det rätt!!! Sedan grunden korrigerats till en mörk kulör så vill jag avråda från vitt på porten och dörren. Så mörk kulör som möjligt. Det blir sobert. Lycka till önskar fd. Alcrosäljare!

Distordera skrev:
Jag skulle behöva lite smakråd i valet av färg till ny källardörr och slagport.

Standard är vitt och det är därmed billigast men jag tycker det blir tråkigt speciellt med den vita ytterdörren.

Vad tror ni om färgval?
Jag hade lätt kunnat tänka mig samma färg men den är lite svår att bestämma.
Svart kanske hade funkat?

Tipsa gärna och allra helst med en RAL eller NCS-kod om ni kan.

[bild]
 
  • Gilla
Grafo och 1 till
  • Laddar…
Beroende på vädersträck så skulle jag välja en svart eller grön dörr till källaren. Om väggen är en södervägg så skulle jag ta en grön färg, gärna något mörkare än den i Marlens exempel. I övriga vädersträck skulle jag välja svart.

Huvudentrén skulle gärna få målas i gul.
 
Helt rätt! Svart är mindre lämpligt i söder då färgen lätt börjar "koka" ju mörkare den är. Mörkgrönt kan hålla längre mellan målningarna åt söder!
 
- En ton mörkare grå än grunden, så om grunden är NCS S 5502-Y, kör porten i 6502-Y.
- Dalablå så nära i ljushet som grunden som möjligt.
 
martinsioland skrev:
Hej! Jag kan inte besvara frågan på det sätt som Du har ställt den tyvärr...
Kardinalfelet i detta hus färgsättning är nämligen husgrunden (och trappan) som är väldigt mycket för ljus i relation till det faluröda. Grunden får åtminstone inte vara ljusare än det faluröda. Grunden skall inte lysa och framhävas, nej grunden skall vara ett trygg vilande fundament som "sjunker in". Bostadsvåningen ovan källaren skall framhävas och för det måste den vara ljusare än grunden.

Men det finns många många hus som är färgsatta på detta sätt! Det ger ett haltande intryck hur som helst. Väl vilken kulör Du vill på grunden, bara den börjar på S 60......... S70.......... eller S80....... eller S90........ (NCS kod där dessa tre första anger svärtan i procent i kulören, den faluröda har modligen nr S7010-Y80R) Grunden går att göra mörkare faluröd, mörkt brun, svart, mörkt gråbrun, mörkblå, mörkgrön, vad som helst bara det är mörkt så blir det rätt!!! Sedan grunden korrigerats till en mörk kulör så vill jag avråda från vitt på porten och dörren. Så mörk kulör som möjligt. Det blir sobert. Lycka till önskar fd. Alcrosäljare!
Tack för ett intressant svar!
Anledningen att grunden framträder så mycket är att den syns så mycket pga utgrävningen vid garageporten.
Jag tycker att grått framträder mindre än ex. svart.
Min svåger har ett hus som är beskaffat precis som mitt fast där grunden är målad svart.
Det svarta framträder väldigt mycket pga de stora kontrasterna som blir mellan rött, grönt, blått (när himmelen är molnfri) och svart. Men jag håller med om att det är snyggt.

Jag anser att en grå grund är den trygghet som du skriver om. Tänk ett gammalt torp med svart grund istället för grå granit. Blir ju tokigt (tycker jag).

Men, om man skulle måla grunden svart, vilken färg på dörrar skulle du då valt?
(Ska nämligen måla om grunden i sommar - den är nämligen inte grå som man kan tro på bilden utan extremt blekt blå)
 
jlind74 skrev:
Beroende på vädersträck så skulle jag välja en svart eller grön dörr till källaren. Om väggen är en södervägg så skulle jag ta en grön färg, gärna något mörkare än den i Marlens exempel. I övriga vädersträck skulle jag välja svart.

Huvudentrén skulle gärna få målas i gul.
Håller med om att entrén inte ska vara vit men dörren behöver inte målas om på några år så det får bli ett senare problem att lösa. :)

Det är söderläge men mörkt grönt vetifasen alltså. Får fundera påt.

martinsioland skrev:
Helt rätt! Svart är mindre lämpligt i söder då färgen lätt börjar "koka" ju mörkare den är. Mörkgrönt kan hålla längre mellan målningarna åt söder!
Vad menar du med koka? Att färgen skulle bli förstörd? Det är nämligen söderläge vi talar om.
 
Om jag förstår saken rätt så tänker du köpa nya dörrar, inte måla om de du har. Ett problem med mörka dörrar är att tillverkaren förmodligen avsäger sig alla garantier. Jag kommer ihåg när jag beställde en ny garageport 2013 så fick man inte beställa mörkare än en viss färgkod (hittar inte detta nu, men nästan svart). Idag ser garantivillkoren ut så här:
"Diplomat frånsäger sig allt ansvar för skador som upp- kommer till följd av ökad värmeabsorption på produkter i annan färg än vit."

Hur stora problem det är på riktigt är jag inte rätt person att svara på.
 
Hej igen. Jo, jag håller med om att svart är väldigt kraftfullt. I mesta laget för min smak, även om det är mera rätt än det ljusgrå. Hade det varit mitt hus skulle jag välja en vackert mörkt olivgrön till grunden. Riktigt mörk. S 8020-G70-Y till exempel. Fångar upp grönskan och träden fint runtom huset. Och sedan skulle jag välja en snygg ljusare skogsgrön till alla dörrar, fönster, foder och vindskivor. etc. Grönt är komplementfärg till rött på samma sätt som det blå möter det gula väldigt fint i svenska flaggan. Men låt säga att Du fastnar för en mattsvart, då hade jag målat garageport + dörr i en lite kraftigare röd än det faluröda på husväggarna. Det svarta och det röda blir ju falurött om man blandar dem, så det är liksom samma färgskala. Proffsigast uttryck får husmålningen ifall man håller nere antalet kulörer! Men än en gång. Svart skulle inte bli mitt val. Då tar jag hellre en riktigt riktigt mörkt grå med lite dragning åt brunt. "Potatisfärg" Det är det mest neutrala som finns, harmonierar med trädstammar och annat. Alltså en grå med både gult och rött i, med ett nummer som börjar på S 80....... åtminstone (NCS) S 70 som det allra lägsta, ljusaste.... Det är ett fint hus Du har. Det kommer att bli en idyll! Vänliga hälsningar Martin
 
Jo, ytan kan bli så het åt söder speciellt om den är svart, att färgen åldras snabbare. Till exempel fönsterfärg och dörrfärg kan krylla av! Det beror på färgens kemiska formula hur det yttrar sig, men gemensamt är att den ljusa kulören blir inte lika varm när solen steker, eftersom den reflekterar bort ljuset istället för att bara absorbera det. Men att vara tvungen till att ta missklädsamt vitt här nere på husets fundament bara för att minimera denna ålderssvaghet är ju till att ta i. Jag bara tycker inte svart, för det är den mörkaste av alla färger. Jag hade inte dragit mig för att ta en kulör med en färgkod som börjar på NCS, S 70......... oavsett fortsättningen. Mitt tips är: Gå till en färgaffär och få några provlappar med NCSkulörer. Tag mörkmörktfaluröd, mörkt dalablå, och mörkt grön och mörktmörkt grå och testa att hålla mot den faluröda träpanelen!!! Köp sedan en halv liters provburk och måla en kvadratmeter också. Din ommålning kommer att göra susen!!!
 
Jag får tacka alla för intressanta idéer. Fick en del uppslag som jag ska fundera kring.
 
Inget slår att provmåla på riktigt men man kan ju leka lite med datorn också.
Här har jag i Gimp (finns gratis till alla datorsystem) lagt in två nya dörrar (med olika design och färg) och sedan målat om din entredörr.

olika_dörrar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Grafo och 3 till
  • Laddar…
jlind74 skrev:
Inget slår att provmåla på riktigt
Oj! Det där var ju elegant gjort. Tack!
Dalablått var ju riktigt snyggt tycker jag.

Men man lär väl måla om ytterdörren direkt, annars kommer källaren bli dominant.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.