Hej.
Alla fönsterfoder i mitt hus är enbart limmade, detta har nu resulterat till att foderna lossnar och sprickor har uppstått(se bild) Hur löser jag detta bäst? Spika fast fodren är tanken för att sedan spackla. Men räcker det? Är ett trähus byggt 2012..

1453017011901-1103502301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20160117_084109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gipsat in i smygen bakom fodret? Det ser nämligen ut som att det i så fall har spruckit i hörnet av de två skivorna. Omöjligt att svara på din fråga utan att veta mer om konstruktionen, men jag tror inte fodrets infästning har så mycket med saken att göra och spacklar du kommer det troligtvis släppa igen.
 
Hej.
Vad jag sett och tror så är det gipsskivor som har slitits söder och sprickan har bildats. Själva fodren är limmade direkt på regeln som går runt fönstren.
 
Nja, för det första är det inte ett foder utan en smyg. Den är satt med lim och spacklad och mjukfogad mot gipsen, den mjukfogen har nu släppt av rörelser. Gipset är inte sönderslitet.
 
  • Gilla
Trähus40
  • Laddar…
Hej. Yes då är det en smyg jag behöver hjälp med. Tyvärr så är det inte mjukfogen(är ej använt mjukfog alls) Jag tycker det ser ut som att det har lossnat en bit från gipsskivan. Sprickorna går olika långt ut oxå beroende på vilket fönster det är..
1453029280578-1977393209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1453029493984-1103502301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det spricker i kanten där gipsen slutar sen är det ifyllt med spackel resten.
 
Ok, hur tror du att jag skall göra för att åtgärda det och för att undvika att det händer igen?
 
Jag hade börjat med att fästa smygarna ordentligt med listskruv eller dyckert in i regeln. Sedan skrurit bort det som har lossnat från gipsen, lägg en bra fog som kan målas över mellan smyg och gipskant och måla över det sen. Du kan ju spackla lite först om du vill, men problemet här är att man spacklat direkt mot smygen.
 
Tack för svar. Då vet jag hur jag skall gå till väga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.