Funderar på att bygga ett pannrum i magasinet och dra kulvert in till huset.

Se ritning!

Hur som helst, pannrummet skulle i så fall bli i nuvarande oisolerat magasin, och jag har funderat lite hur det skulle inredas. Räknar med 30 cm isolering runt om tankarna men undrar om det är nog med ca 30 cm över dem också? Vill helst inte använda glasfiber eller stenull pga miljöskäl, vilka är alternativen? Sedan undrar jag om pannan får stå så nära väggen?

Alla tips och idéer och erfarenheter välkomnas med öppna armar :):up: Magasinet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Glasfiber tillverkas av gamla flaskor så det är inte så dåligt ut miljöskäl som du kanske tror?
 
Fast energin som går åt vid tillverkning är extrem. Annars är det ju sant som du säger.
 
Mest undrar jag om avståndet mellan pannan och väggarna är tillåtet?
 
Tack! Då är det alltså olika på olika pannor m.a.o...
 
Dels ska du som sagt komma åt att sota. Men dessutom ska du väl ha en skorsten bakom pannan, samt stos mellan pannan och skorsten.
Vidare skulle jag föreslå en större tank, istället för två små. 2000 liter är dessutom i minsta laget, särskilt när du har gott om plats. En tank på 2500 liter tar mindre plats än dina tänkta två 1000 liters.
Du bör helst ha mer än 30 cm isolering ovanpå.
Jag skulle satsa på stenull. Jag känner inte till något miljövänligt alternativ som är lika brandsäkert.
 
Om möjligt så gör pannrummet större så att du får plats med skapligt med ved i pannrummet. Dels för att du ska slippa bära in ved i pannrummet var och varannan dag samt att varm ved brinner bättre. Jag skulle sätta in en dubbeldörr ifall du får ändrade förhållanden alternativt har traktor.

Dock har jag ett mindre pannrum med enkeldörr och mycket hantering av veden. Provisorium med begagnad pannsystem med plan på ett pannrum/verkstad för att nyttja spillvärmen mer vettigt.
 
Det är rätt stor skillnad på ved som legat ute och den som legat en månad i pannrummet.
 
Du har inte angett hur mycket energi du förbrukar idag, hur stor yta du värmer. Din placering av pannan i en nisch är inte lämplig då man inte kan sota den. Om du väljer en tank på 2500liter så får du mer utrymme till vänster om din tänkta placering av pannan. Jag har ett vedförråd på 2 veckors förbrukning när det är som kallast vilket jag tycker räcker. Om din takhöjd medger 50cm isolering ovanpå tanken så isolera 50cm.
 
Pannrummets storlek är inte möjligt att förstora.
Takhöjden är 220.
Ytan som ska värmas upp är 120 kvm plus 30 kvm (rum ovanför pannrummet som ska inredas senare).
 
O
Vad finns det för isolering som är miljövänlig?
 
Det som slog mej är att hydroforen sitter i pannrummet. Jag bet inte hur varmt det kommer bli i rummet, men det kan innebära att det blir ibland svårt att få kallt dricksvatten. Hydroforen kommer få samma temperatur som rummet, om det inte tappas ur den på ett tag.

MVH Johan
 
Jag hade nog använt en tank av flera orsaker. Främst mer plats runt pannan och mindre avkylning pga mindre mantelyta. Sedan skulle jag isolera med ekofibrer, så mycket det bara går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.