Vi köpte ett hus -11 med installerad bergvärme, Nibe fighter 1215. Ett souterränghus där vi mest vistas på övervåningen. Första vintern var kall ute och ganska svalt inne, speciellt på nedervåningen, men så småningom fixade vi en ny ytterdörr och minskade på den vidöppna 14-pipiga ventilationen (à 1 dm²/st). Det ökade temperaturen med flera grader på bottenvåningen och det blev mycket skönare inomhus.

För något år sedan fick vi också en köldknäpp, varpå det tog 2 dagar innan pannan "jobbat ikapp" och höjt temperaturen. Det har i övrigt fungerat bra. Vi brukar f.ö. hålla den på behagliga 21,5 grader, +2 på vredet.

Nu när vintern kommit detta år så verkar pannan inte hänga med längre. Så länge temperaturen höll sig över/kring nollan så gick det bra men när temperaturen sjönk till -10*C så sjönk även innertemperaturen till ca 17*. Där har den pendlat +- 0,5*C så länge det har varit minusgrader. Jag lyckades höja temperaturen till 19,5 genom att elda i braskaminen. Något dygn senare blev det blidväder, vilket antagligen bidrog till att temperaturen låg kvar där ett par dagar. Nu med -10 till -15 är vi nere på ca 17 igen. :(

Det finns två rum med golvvärme på botten våningen. Där har temperaturen känts normal. Jag har strypt dem för att försöka föra över mer värme till övervåningen. Ingen skillnad.
Pumpen går och det är inget skräp i filtret. (Kollade detta när jag felsökte på något som visade sig vara en lossad sladd i proppskåpet.)
Trycket ligger på 1,2 bar. Försöker man fylla på mer så släpper övertrycksventilen ut vatten. Varit så länge.
Elementen är luftade och nipplarna motionerade. (Kollade detta tidigare i höst.)
Elementen är varma upptill och ljumma nedtill. Upptill kanske inte så varma som man förväntar sig om systemet försöker höja temperaturen. När jag tittat på motsvarande element på nätet verkar det som om man får räkna med mycket vatten ifall man försöker se ifall de är strypta, så jag har inte försökt.
Varmvattnet fungerar bra.

Vad gäller bergvärmepumpen så har jag försökt med att:
Öka kurvlutningen från 11 till 14, ett steg/dag. Vi bor i Linköping. Inget resultat.
Höja hela kurvan, ligger nu på +5 (max). Inget resultat.

Det finns inget felmeddelande på skärmen. Tyvärr är jag inte tillräckligt bra på bergvärmepumpar för att se om siffrorna man kan bläddra fram ger någon ledtråd.
VB-fram 42 (57)*C
Varmvatten 46*
Utetemp -13*C (korrekt)
VB-r 40 (53)*C
VVstart 46 (43)*C
KB-f -2*C
KBr -4 (-12)*C
Kurvlutning 14
VPstarter 27261
VP till
VP-tid 5159h
TS-tid 3051h
Grundinst. 0 10 Sverige
Vred +5
Pumpen går på utomhustemperaturen, ingen inomhusgivare.

Är det någon som ledning av ovanstående kan hjälpa till med att lokalisera problemet? Vill ogärna släpa hem en tekniker om det är något som går att fixa själv. Önskar mer info svarar jag gärna.

Tack för att du orkat läsa ända hit. :)
 
peternicklas
Hur många kW är pumpen på?
 
En liten fundering, ni vet väl om att om pumpen prioriterar varmvattenproduktion så får ni minimal uppvärmning, har ni pumpen på snabbare uppvärmning eller förbrukar mycket vv så kan det vara problemet!
 
Fråga på värmepumpsforum, där finns det riktiga nördar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
peternicklas
Finns det någon elpatron som ska hjälpa till när det blir kallt?
 
Pumpen är på 10 kW. Elkassett finns.

Det där med varmvatten hade jag inte tänkt på. Kollade att det inte fanns några kvarliggande inställningar sedan senast jag behövde mycket och snabbt. Inget där, på gott och ont.

Får jag inget bra svar här inom några dagar så ställer jag väl om frågan på Värmepumpsforum. Tack för tipset!
 
Pagno skrev:
[länk]
Har du läst igenom denna, ser lite ut som om du gjort fel ändringar på inställningen.
Det kanske går att göra om en grundinställning, det kan räcka.
Det var där jag började. :(
Felsökningen på "för låg temperatur" tar upp säkringarna, jordfelsbrytaren, höja reglerkurvan på ratten och kurvlutningen i inställningarna samt överhettningsskyddet. Samtliga ok eller testade. Du får gärna tala om vilken grundinställning du menar. Gärna någon som sedan fungerar även vid plusgrader. ;)
 
Redigerat:
Excel
Tillsatsen går ju 60% av tiden... KBr -2 Hur djupt borrhår har du?

Min VP fixar -25 utan tillsats. Och Tillsatsen är ungefär 5-10 av totala driftstiden.

Du ska ha 1 bar i systemet.

Går VP konstant?
 
KBf -2 och KBr -4. Även om jag förstår att det är temperaturen in och ut för köldbäraren förstår jag inte vad siffrorna egentligen står för.
Borrhålet är 80 meter. Tidigare år har systemet gått bra för det mesta, även när det varit kallt, men jag har inte haft koll på hur mycket tillsatsen gick då.

Finns det något som kan hämma funktionen utan att det dyker upp några felmeddelanden?
 
Nu kan jag mycket lite om bergvärme, men 10 kW pump och 80 meters borrhål borde funka dåligt. Men du får nog bättre svar snart.
 
Meny Grund
inst
2 Rum * ..............
3a VB-r .............. 53
3a VV start .............. 44
3b VV stopp .............. A
4 KB-r .............. -8
5a Kurvlutning .............. 9
5a Rum-komp * .............. 4
5b VB-Fram min .............. 15
5b VB-Fram max .............. 55
9b VP-min .............. 60
9b TS-min .............. 300
Meny Grund
inst
10 VB diff VP .............. 13
10 Diff VP-TS .............. 3
11 VP-intervall .............. 20
11 VVB-stop .............. 50
12 XVV-stopp .............. 65
12 XVV-intervall .............. 14
17 Parallell ..............
 
Fundering, 10 kW värmepump och 80m borrhål, samt att med gångtid vp 5159h och ts 3051. Det finns andra värden som visar på att anläggningen inte fungerar bra, under förutsättning att den just då producerar värme och ej varmvatten.

Utan att gå in på detaljer känns anläggningen feldimensionerad och klarar inte producera den effekt som krävs.
Bara det med en 10 kW pump och endast 80m borrhåll.
Har du otur kan det frusit i borrhålet och slangarna trycks samman med dåligt flöde, men det borde kanske larma om det finns något sådant för det i pumpens styrning.
 
80m borrhål det där är inget vidare. Det finns bara 1 bra lösning och det är ett nytt hål. Minst 150m inget mindre.
 
Läs gärna sidan 6 i PDF gällande ändring av rumstemp. och utgångsvärden för värmeautomatik.
Jag vet inte era förutsättningar, bjälklag, platta, lågtempererat värmesystem...... många faktorer som spelar in för att få pumpen att fungera.
Gör gärna som så som tidigare skrev, länka eller skriv på rätt forumdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.