Hej, tänkte göra en tillbyggnad till bef bostadshus med 15kvm. Dock är området ej detaljplanerat ännu, det är gammla sommarstugeregler som gäller än. Så vårt bostadshus är egentligen 50kvm, i två plan.

Jag har hört att en bygganmälan INTE behövs i detta läge då fastigheten ligger inte på detaljplanelagt område. Stämmer det?

Frittfram för att bygga ut 15kvm?
 
Jag bor som du på icke planerat område. Vi va tvungna att göra en bygganmälan.
 
Jag pratade med bygg nere på kommunen om detta så sent som i veckan och anmälan behövs, sedan om det skiljer sig från kommun till kommun kan jag inte svara på, men det skulle jag inte tro.
 
Kolla med din kommun.
Reglerna utanför detaljplanerat område brukar vara generösare, även för vanliga tillbyggnader på huset som inte är Attefall.
Men även om det är lovfritt behövs oftast en anmälan.
 
harry73
Utanför dp och samlad bebyggelse behöver man inte anmälan för fristående extra byggnader, och de får vara större än en attefalare med, men nu vill du bygga till befintliga huset och du bor i samlad bebyggelse, så då gäller attefalls regler
 
harry73 skrev:
Utanför dp och samlad bebyggelse behöver man inte anmälan för fristående extra byggnader, och de får vara större än en attefalare med, men nu vill du bygga till befintliga huset och du bor i samlad bebyggelse, så då gäller attefalls regler
Det där ställer jag mig ytterst tveksam till. Min fråga till kommunen gällde bl.a. Attefall utanför DP-område.
 
harry73
Utanför samlad bebyggelse får man bygga typ 'ekomomi' byggnader för behövde man bygganmälan, men det togs bortför 1,5 år sen.
Attefall är något man får bo i, så det är inte helt samma sak
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Ok, då fattar jag, men det är ju inte riktigt samma sak, men intressant att veta.
 
harry73
Nej inte samma sak, men kan vara att det var anledningen till ryckten TS hörde att han inte behövde göra en anmälan
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag har byggt ut huset med min kompletteringsrätt. Den innebär att du får bygga ut en viss procent av markytan som huset var 1987 (då lagen trädde i kraft) utanför detaljplanerat område. I Härryda kommun är det 50%. Behövdes ingen typ av anmälan till detta.

Jag ska om ca 2 månader sätta igång med en attefallstillbyggnad (15kvm), även där behövdes ingen bygganmälan göras enligt kommunen.

Ring upp till din kommun och fråga.
 
harry73
Om man tror att kommunen inte kräver bygganmälan för en attefallsutbyggnad, ska man INTE ringa kommunen och fråga. Det är bättre att skriva ett mejl till kommunen och spara det skriftliga svaret. Får ni ett muntligt svar att ni inte behöver bygganmälan och menar kommunen om några år i alla fall att det är ett svartbygge har ni ett jättestort problem.
Har ni ett skriftligt svar från kommunen, då blir det direkt enklare att hantera situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.