Har precis köpt 1-planshus på 145kvm (byggår 1984) i Stockholm.

Energideklarationen ger klass E, förbrukningen är 12036kWh, varav hushållsel 7033 kwh, på 2 personer (1 vuxen, 1 tonårstjej). Den enda rekommendationen som ges i energideklarationen är att installera solpanel (?!).

Är det verkligen det enda/bästa för att få ned förbrukningen?

Uppvärmning sker genom direktverkande el (7823 kwh) och luft/luftvärmepump (4213 kwh).

Överlåtelsebesiktningen som säljaren gjort visar inget som skulle påverka energiförbrukningen och inget är direkt synligt som får en att tänka på energiförbrukningen. Men ett trähus med krypgrund byggt 1984, vad är rimliga åtgärder som man kan ta?
 
Förbättra isolering (främst i tak, men även väggar och fönster), ta bort direktverkande el och istället köra vedeldning/pellets/markvärme/bergvärme/sjövärme eller någon annan uppvärmningsform man har tillgång till, byta ut vitvaror mot snålare diton, sänka inomhustemperaturen någon grad (särskilt under vinterhalvåret då), etc.
 
Vitvarorna är samtliga <4 år så de borde ju vara hyfsat energieffektiva. Men isoleringen kan nog vara bra att titta på.
De har en jättefin modern braskamin (Contura) men framgår inte om de använt den. Den står perfekt placerad i mitten av huset så den borde ju kunna värma upp rätt bra.

Ska kolla om det är möjligt (och ekonomiskt försvarbart) att installera bergvärme.

Vi har normalt 20 grader varmt inomhus - vet ej vad säljarna har men för vår del vill vi inte sänka ytterligare då vi har 2 bebisar i huset.
 
Om du idag har direktverkande el dvs. elradiatorer i huset då krävs det att vatten konvertera hela huset om du tänkt installera bergvärme.
Har du ändå tänkt byta golv så är det vettigt att installera vattenburen golvvärme och koppla detta på bergvärme.
 
Finns riktigt bra järnfläktar du kan ställa på kaminen som går enbart på värme. De hjälper till ytterligare att putta ut luften. Fungerar grymt bra! Inga batteri, sladdar eller nåt sånt trams. Bara ställa på kamin och njuta. OBS! Tänk på att de är olika fläkt till täljsten/utan täljsten om du skulle köpa en.

Kostar typ mellan en tusing och 1700 på Claes Olsson.
 
Det finns många sätt att få ner förbrukningen, men frågan är vad som är försvarbart? Ska ni bo där i 20 år eller 5år?
Bergvärme, FTX-ventilation, nya Vitvaror, Led-belysning. Billigaste sättet är väll att elda mer i kaminen.

Kan berätta att jag har 224kvm + 44 uppvärmt till ca 22 grader och jag förbrukar bara 13500kwh per år (även fast det är byggt -80). Så visst går det att komma ned.
 
Om vi får bygglov för tillbyggnad så är planen att bo där tills barnen flyttar hemifrån - alltså ca 20 år.

Ramnemark - vad är hemligheten?
 
Vi har jordvärmepump (CTC Ecoheat) som står för värmen. Nya fönster, nya vitvaror och all belysning är led. Alla termostater på elementen är digitala och justerar sig så de håller önskad temperatur. Vi har även en vattenmantlad kamin som vi eldar i varje kväll när det är minusgrader.
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
peternicklas
Ramnemark skrev:
Vi har jordvärmepump (CTC Ecoheat) som står för värmen. Nya fönster, nya vitvaror och all belysning är led. Alla termostater på elementen är digitala och justerar sig så de håller önskad temperatur. Vi har även en vattenmantlad kamin som vi eldar i varje kväll när det är minusgrader.
Och plockar du bort termostaten från elementen så sparar du lite till.
 
Jag får inte ihop dina siffror. 7033 kWh hushållsel, 7823 kWh direktel, 4213 kWh luftvärmepump. Totalt 12036 kWh. Missförstår jag något eller är det några siffror som inte stämmer? Är det 12036 för värmen och hushållselen kommer utöver detta?

7033 kWh hushållsel låter ganska mycket, men inte alarmerande. Det är inte säkert att ni gör av med lika mycket. Om ni vill går det i alla händelser att komma lägre.

I vilket skick är fönstren? Om tätningslisterna är dåliga är det en billig åtgärd att få dit nya. Som sagt isolera vinden brukar anses lönsamt. Om ni skall bygga ut huset kan ni ju låta utbyggnaden få vattenburen värme och ett värmesystem som klarar hela huset. Sedan går det att eftersom utöka det vattenburna om man inte vill göra allt samtidigt.
 
Jag läser innantill i Energideklarationen

Under "Hur mycket energi har använts..." står angivet
El (direktverkande): 7823 kWh
Värmepump-luft/luft (el): 4213 kWh
Energi för uppvärmning och vatten (summa): 12036 kWh
Varav energi till varmvattenberedare: 2640 kWh

Sen är det ett annat stycke "Övrig el" där det står:
Hushållsel: 7033 kWh

Men totalen anges ändå till 12036 kWh.
Jag är ingen mästare på energideklarationer så någon annan får gärna förklara varför det står som det gör
 
P
12 000 Kwh är väl inte speciellt mycket egentligen. Jag kastar ut en del idéer att fundera på.

Jag skulle kontrollera om det inte går att justera termostaterna på elelementen så att de inte går in för tidigt för att se till att värmepumpen går så mycket som möjligt när den behövs och tilläggselda i kaminen när det är som kallast. Är värmepumpen gammal kanske den är dags att byta till en modernare/effektivare?

Kontrollera fönster- och dörrlister, luckor mot vinden så att det inte smiter ut värme i onödan. Finns det nakna vattenrör, så är det billigt och effektivt att isolera dem. När jag köpte mitt hus köpte jag en IR-termometer för att justera in elementen i värmesystemet. Men jag använder den varje vinter för att kontrollera temperaturen kring fönster, dörrar och annat, Jag hittade ett par hörn i en utbyggnad där man slarvat med isoleringen. De där hundralapparna för IR-termometern var snabbt insparade...

Att byta ut allt till vattenburen värme och använda berg eller jordvärme med eltillskott är nog det som ger bäst komfort, men det är en dyr konvertering och installation. Men ska ni bygga ut huset så kanske den ändringen kan ingå i den allmänna konkursen
 
Obs: Totalen ska ju vara 12036 + 7033 för det är det som mäklaren angivit i driftsekonomin (alltså 19069 kWh). Fattar inte varför det står som det gör i energideklarationen
 
peternicklas skrev:
Och plockar du bort termostaten från elementen så sparar du lite till.
Hur tänker du?
 
P
Hoppsan 19000 är ju lite mer. Jag skulle nog börja med att kontakta kommunernas energirådgivning (http://www.energiradgivningen.se ) och se om de kan ge några bra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.