Hej, nu har jag läst och fått så mycket information på forumet att byggahus är den första sidan jag scannar varje dag innan jag går och lägger mig.

Nu behöver jag faktiskt skapa en egen tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem.

Bakgrund: Vi har köpt vårt första hus som vi budgetrenoverar. Vi har plockat upp parketten och numererat denna planka för planka som ett jättestort pussel för att kunna lägga tillbaka den efter åtgärderna som vi gjort för att förebygga eventuella framtida fuktproblem i hus med platta på mark. Nu ska vi lägga tillbaka parketten igen och skulle vara oerhört hjälpta av några extra paket parkett att använda till de ställen där det varit rörgenomförningar eller andra anpassningar i parketten.

För att kunna köpa några paket parkett behöver jag alltså veta vilket märke och "modell" det är på parketten.

Jag hoppas att någon av er kan vägleda mig eller åtminstone ha en ide om hur jag ska kunna ta reda på detta.

Jag bifogar en massa bilder, bara hojta till om det är något mer jag kan mäta/fota för att avgöra detta.

Parketten är lagd för ca 2 år sedan och ligger på ca 100 kvadrat så jag är inte så sugen på att köpa nytt tills allt


IMG_3077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte samma låssystem i alla fall.
 
Tänk om tillverkarna bara hade satt en logga på undersidan...

Jag hoppas att någon kanske känner igen det stämplade numret på undersidan eller något annat och därigenom kanske kan säga att "ja, just det så stämplar (tarkett) eller vem det nu kan vara":confused:
 
barlinek har golv utan 5gs systemet också.

Numret är inte bara datumet då? typ 17 Juli 2013?
Samma nr på alla brädor?
 
Åk till något golvställe med stort sortiment och ta med en kort bit - titta på vad de har och prova tills ni hittar samma låssystem, dvs. om inte personalen direkt kan säga vad det är. Om de bara är samma låssystem så ser det ju ut som i stort sett vilket generiskt 3-stavs ekparkett som helst.
 
det är tarketts 14 mm ekgolv med den gamla låsningen.....
 
Wow tack egge80!:wow:
Snacka om produktkännedom... men jag måste ändå fråga hur du kan säga det med sådan precision?:)
 
Får be om ursäkt, jag hade dubbelfel... Hade två brädor ute i friggan och jämförde... Tog en bild på tarketts nyare låsning och det liknar ju inte din så du får söka vidare lycka till... image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har likande problem, men jag tror jag hittat min tillverkare, Universal Flooring. Mitt golv är vitmatt Ask. Dock så ser golvets anslutning liknande ut. Mina brädor är 1820mm långa, 190mm breda och 14 mm tjocka. Ser de likadana ut kanske det är rätt märke? Dock har jag inte hittat någon återförsäljare ännu, så om du har hittat får du gärna återkomma. Vitmatt askparkett från Universal Flooring med fokus på brädornas anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmatt Ask-golvbrädor med synlig anslutning och skador vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Tycker jag känner igen golvet och låsningen.
Påminner väldigt mycket om golvet vi la i min mors gamla lägenhet. Det köpte vi på Hornbach men har inte kvar namn eller vet om de har kvar de. Försökte kolla på nätet men de suger när det gäller ha varor på nätet så man kan kolla hemifrån. Vet inte om det är till någon hjälp men tänkte lika bra nämna det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.