Hej, jag håller nu på att renovera en gammal stuga som delvis är från 1700 talet enligt uppgift.
Det är stockväggar med påspikade plank på insidan samt massor med tapet och papp/masonit som jag rivit ner. Utsida är det stående panel som jag inte vet när den är ifrån. Dock hel och fräsch överallt.
Huset har tidvis varit bebott under sommartider enligt uppgift

Stugan består av 2 rum och kök samt ett litet duschrum. Köket ligger i mitten med ett rum på vardera sida, I köket finns en rejäl bakugn med trälucka och där innanför en metall lucka som jag antar att man eldade i medan t.ex bröd gräddades utanför. runt hörnet från träluckan finns en gjutjärnsspis med två kokplattor på också. Där finns också ett "modernt" kök med spis osv som jag antar installerades på 50 talet ungefär, antar att det också är då vatten el och avlopp drogs in.

Rummet till vänster om köket har jag nu rivit allt invändigt samt börjat ta loss golvet, marken är ungefär 20-50 cm under golvet och allt är torrt och fint förutom en golvbjälke som legat med änden direkt på mark så den ska jag ordna till, köket är sen drygt 40 cm högre upp jämfört med det första rummet, här har jag inte brutit upp ännu men vad jag kan se är marken högre här och golvet kanske 30cm ifrån marken. Tror detta är den äldsta delen av huset.

Sista rummet är i samma höjd som köket men under detta rum finns en gammal källare som jag upptäckte när jag öppnade upp. Källaren ( eller hålet) är drygt 1.80 djupt men sträcker sig inte hela vägen till väggarna, på ena sidan är det 1.5m kvar till yttervägg skulle jag säga, och runt 30 cm till yttervägg runt om .

Hur gör jag en korrekt isolering av golvet och väggarna enligt er?

Bara lyfta på golven, sätta fast vindpapp mellan golvbjälkarna och fylla med någon sorts isolering?

Lägga plast på marken? Fylla upp med leca? Öppna ventiler till grunder så husets värme också värmer där nere? (kommer bli permanent boende framöver) osv osv, jag har läst så himla mycket men har svårt att se vad som blir bäst.

Och innerväggar, hur gör jag korrekt isolering av dessa?


Tack på förhand.
 
Efter lite grävande och rivande i huset så är min tanke såhär.

Alla golvbjälkar är i fint skick och ingen röta förutom på ett ställe där balken har legat direkt i jorden, så uppenbarligen funkar den naturliga ventilation som blir runt alla stenar i grunden. Jag kommer gräva ut den delen där jorden ligger lite för högt så att även denna bjälken ligger fritt och sedan isolerar jag mellan bjälkarna med lämpligt fukttåligt material, t.ex cellulosa ? samt kanske sätta vindpapp under hela golvet som ansluter till vindpappen som kommer fästas invändigt på väggarna.

Jorden är helt torr och innan min rivning så bestod golvet av bjälkar, golvplank och en plastmatta på detta. Så om det funnits någon fukt att tala om i grunden så borde det varit en del angrepp på både golv och bjälkar. Så vindpapp och isolering sen tillbaka med det gamla golvet så borde det vara ganska säkert mot fuktangrepp, hoppas jag.

Väggarna som består av plank spikade på stockväggarna kommer få vindpapp hela vägen och sedan liggande panel upp till underkant fönster och övre delen kommer lerklinas som möjligen kalkmålas vit senare. Borde jag sätta dit en sån där 5 cm isoleringsskiva först tycker ni eller är det dumt att chansa med tanke på kondespunkten? Utvändigt är det bara panel uppsatt på stockarna, ingen isolering.

Tankar och åsikter om detta?
 
Förstod inte riktigt men tänker du bara "hänga upp" isoleringen i vindpapp? Det känns inte så bra. Bygg en riktigt trossbotten med trossbottenskivor eller oljehärdadboard istället. Sen kan du lägga vindpapp i botten på den och sen i med isolering.

Tycker annars att resten låter som en bra idee :) varför ändra på något som uppenbarligen fungerat bra tidigare. Spontant så gillar jag inte lösningen med Leca.

Isolering på insidan på väggarna skulle säkert funka om du inte tar mer än 45mm. Fast trä är ju värmetrögt så det är ju ganska bra att ha timret närmast innåt då det håller värmen länge när det väl är varmt. Det är ju alltid bäst att isolera utifrån :)
 
Har haft en liknande stuga.

Jag öppnade upp golvet av nyfikenhet, precis som i din stuga hade det inte hänt nått på 200 år, snustorr jord under, så jag stängde igen utan åtgärd då jag inte upplevde golven som kalla efter att jag lagat ett hål i torpargrunden.
Väggarna var tilläggsisolerade innåt nån gång för många år sen, utanpå den befintliga plank/masonite/tapet väggen hade man isolerat med stenull och en ny plank/masonite vägg, totalt var väggarna 55 cm tjocka.
På vinden var det 50-60 cm sågspån.
Jag fick riva en bit vägg för nått kryp hade käkat upp en stock, men förutom det var det hur fint som helst inne i väggen, stugan var väldigt varm o mysig, och den höll värmen länge när man värmt upp den.
 
Johnsvi: Min tanke är att fästa vindpapp undertill golvbjälkarna, antingen häfta eller skruva fast med tunna strö läkt. Tycker att den vindpapp som jag har lekt med förr känts tillräckligt stark för att det inte ska rivas sönder och isolering trilla ut. Blir ju cc 600 mellan golvbjälkarna är tanken.

Men det kanske är dumt i och för sig om man tänker skadedjur. Poängen med att inte ha några skivor i botten är att ev fukt inte ska spärras in, vilket jag tror risken är mindre för om man bara sätter vindpappen.

Nej leca blir det inte, jag kör som sagt bara isolering mellan golvbjälkarna och låter grunden förbli ventilerad.

Utifrån har jag ingen möjlighet att isolera, fasaden är k-märkt och i såpass bra skick att jag inte vill pilla på den. Undrar om den det gör någon märkbar skillnad med 45mm isolering, lerkliningen kommer bli kanske 7-10 cm tjock total i vilket fall.


Rickard. Låter ju helt klart lovande får jag säga, jag verkar haft tur att inte ha några angrepp alls, varken av röta eller djur förutom den lilla ruttna biten som legat i jorden. Mina golv lär bli kalla utan isolering eftersom det är fritt blås under.

En tanke till förövrigt, kan man göra något åt den köldbrygga som blir av golvbjälkarna? Borde ju leda kyla rakt upp i golvet eller är det virket så trögt att kylan från grunden inte kan nå hela vägen upp genom bjälkarna till golvet?
 
Det är ett gammalt hus. Gör endast minsta möjliga ingrepp. Det har ju trots allt klarat tidens tand väl så som det är byggt.

Gör trossbotten av brädor, lägg sedan vindpapp och isolering.

Skippa tilläggsisolering på insidan. 7-10 cm tjock lerklining + stockarna är säkert tillräckligt. Det är ju inte någon stor stuga att värma upp, och hela konstruktionen (väggar och golv) mår bra av att det finns lite värme som når igenom.

Det viktigaste är att dreva ordentligt överallt så att det inte finns något tjuvdrag.
 
Ja det lutar åt så lite som möjligt. Istället för att dreva funderade jag på att klä alla väggar med vindpapp invändigt, och låta den ansluta till golvets vindpapp också för att få i princip helt vindtätt runtom. Känns som att det borde fungera?
 
Sent svar, men ändock...

Vindpapp är bra, så länge den är hel och alla anslutningar/kanter är täta. Så brukar det dock aldrig vara...
Drevning är enl min mening överlägset bäst, och står sig i allmänhet i evinnerliga tider. Dessutom är det flexibelt och följer med i alla materials olika rörelser över tiden, och luftfuktighetens årstidsvariationer.
Mkt jobb ja, men bara en ggn. Gör man det riktigt så behöver det aldrig göras om eller bättras.
För hela ytor som väggpartier, golv och tak funkar t ex vindpapp bra. Det är i alla anslutningar, genomföringar, skarvar och övergångar mellan tak/vägg/golv samt vid dörrar och fönster som drevning definitivt är att föredra.

Lerkliningen är vindtät om den är hel och korrekt utförd.

En timmerstomme brukar bli tätare med åren när den sätter sig, även om reparationer kan medföra springor, som behöver drevas om det inte är gjort.
 
Har inte kommit igång ännu så jag tackar för svaret.

Vindpappen kommer vara hel, inga genomföringar kommer göras förutom möjligen tilluft kanal. Alla väggar är helt nakna nu, rivit ner precis allting så det är stående plank som är spikat på timmerstommen kvar invändigt. Elen kommer vara utanpå antagligen. Kanske fräser in den iofs. Stugan är som sagt från början från 1700 talet så den borde nog inte sätta sig mycket mer nu.

Men då blir det så, vindpapp runt och under alltihop. Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.