Flyttade nyligen in i huset och idag så har vi inget vatten. Vi har en egen borrad brunn som ligger under förstubron. Sen går det en delvis issolerad pex slang i krypgrunden till acumulatortank (heter det så?). Sen grenar det sig till garaget som ligger på en annan del av tomten och till huset. Har tidigare i vinter stängt av vattnet till garaget för frysrisken i garaget eftersom jag inte hunnit få upp värmepumpen där än.

Jag misstänker att det är någon sorts dränkpump för jag hittar ingen pump längs slangen mot brunnen. Men det försvinner ned en elkabel längs pex slangen.

Pratade med förra ägaren och han hade dragit värmekabel längs pexslangen ända ned till pumpen, men den var inte inkopplad så jag kröp ned och kopplade in kabeln. Tidigare ägaren sa oxå att han inte haft några problem tidigare med vattnet och har inte används sig av värmekabeln. Huset är byggt 2012 och brunnen borrades i samband med det.

Jag har krupit runt i grunden och kollat alla skarvar och kopplingar men hittar inte att de har fryst sönder dvs inga sprickor på kopplingarna och dyrligt och nu har värmen vart på i ca 4 timmar och jag har fortfarande inget vatten.

Kan det vara en ispropp och hur lång tid kan det ta innan den släpper?


Ber om ursäkt om jag låter helt bakom men är helt ny vad det gäller vvs.
 
D09
Brukar man inte säga att det som syns, det fryser?



Har du haft vatten tidigare? Dvs sett att det funkar sen du flyttade in?
 
Med största sannolikhet är det en ispropp i slangen. Bör försvinna någon timme efter att värmekabeln kopplats in.
 
Vattnet är tillbaka. Ca 8 timmar efter att värmekabel kopplades in så släppte det. Inga läckage och inget sönderfruset. Blir att göra om till nästa vinter.
 
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
På landet har jag värmekabel som är ständigt på. Jag brukade slå av den på sommaren och sen ibland glömma att slå på den till vintern. Kabeln förbrukar lite energi så det är ok att ha den på + en sak mindre att komma ihåg.
 
Det finns värmekabel för vattenledningar med kontrollenhet med extern temperatursensor. Man kan montera sensorn där ledningen är som mest utsatt för kyla, sedan sköter det sig själv.
Kontrollenheten har också indikering att värmen är på och indikering om värmekabeln är trasig.
 
Jag ska isolera om slangarna som lämnar lita att önska och koppla in en termostat till elkabeln. Sen lär jag inte behöva bry mig om det något mer.
 
n0zen skrev:
Jag ska isolera om slangarna som lämnar lita att önska och koppla in en termostat till elkabeln. Sen lär jag inte behöva bry mig om det något mer.
Tycker jag låter som en låg kostnad och arbetsinsats för att kunna sova gott även under de kalla midvinternätterna!
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.