Mathias

Du slår in öppna dörrar. Beskrivning av projektet har jag flera gånger sagt att man inte kan få för mycket av. Rigida villkor när det gäller affärsupplägget är merparten av TS. Det väljer jag bort bland annat för att det gör offerten mer ogenomtänkt på en nivå där beställaren försöker mästra mig med juridiskt nonsens utan att veta ett skit om huruvida jag är läskunnig eller ej.

Om branschen kommer på rätt köl handlar om helt andra saker. Under några årtionden har personligt ansvar för arbete förskingrats bort till en byråkratisk process med oändliga styrdokument och konsulter överallt. Yrkesstolthet är omodernt och jag som aldrig nöjer mig med att göra ett dåligt jobb är en antikvitet. Lägsta pris och sämsta villkor vinner. Det är dagens verklighet. Jag har inga svar på hur det skall vända.

mvh Findus
 
  • Gilla
Flycht och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd....

Jag gillar engagerade kunder, ett bra tecken för ett gott samarbete och ett lyckat resultat.

Så här hade jag gjort om jag fått en sådan förfrågan på mailen:
Jag hade definitivt ringt kunden innan jag gjort något annat, bett om ett personligt möte där vi i lugn och ro går igenom vad denne vill ha gjort och hur densamme tänkt sig det hela.
Utifrån det hade vi tillsammans kunnat diskutera villkoren i ett ev. kontrakt.
Jag anser att det som TS kommer med i initialskedet här är på tok för mycket, innehåller saker som jag inte skulle gå med på samt är om man nu vill likna en "riktig" af så saknas en hel del.....

Förfrågan ses nog av många som ensidig och kanske till viss del aggressiv vilket många nog backar på. Jag ser den som sagt som ett gott tecken men tyvärr inget jag skulle vilja lämna en offert på utan att träffa kunden.

Det jag spontant reagerar på:
1: varför inte nöja sig med ABS09 ? Det räcker.....
2: Bara egen personal?
3: Som någon skrev, backgroundcheck gör du lämpligen själv, jag lägger hellre tiden på ett pers. möte.
3: Priset... antingen lämnar jag ett fastpris ELLER löpande. jiddra med vad som kostar vad i ett fastpris förstår jag inte? offerten gäller ju ändå i sin helhet.


Slutligen så är mitt tips att försöka få tag på ett etablerat företag som finns och har funnits på orten länge. då slipper man i princip frågor som försäkringar, f-skatt, arbetsmiljöansvar osv. osv... Men dom kanske är för dyra....
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
har man 500:-/timme och betalt för att prata i telefon med andra på min bekostnad så skulle jag nog använda det föreslagna kontraktet. Ibland kan man tro att deras huvuduppgift är att krångla för att få mer betalt och jag skulle ha fler viten om det inte blev klart, städning etc och ett fast pris! Detta verkar omöjligt med svenska hantverkare fast inte med EU dito, den erfarenheten jag har är att praktikanter byggde vårt hus och vet inte om de var så utbildade precis. handledaren var där 3 ggr på sex veckor...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nej det gör det inte. Du säkrar din ekonomi med ett fåtal avgränsningar/friskrivningar och att beställaren inte accepterar kostnader utöver vad du offererat är ju inte speciellt konstigt, jag tror du har samma förväntan mot dina öeverantörer.
Det vore ju lite lustigt om man går in på ICA, tar en limpa för 14 spänn och sen när man kommer till kassan så vill de att man betalar Frakttillägg på 3 spänn, Lagerhållningskostnader på 2 spänn och dessutom en serviceavgift på 2 spänn.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Mer normalt är nog 10 dagars betalning för sådana fakturor. När det gäller materialet är det ju annars ganska riskfritt för dig att betala direkt vid leverans, och inte orimligt.
Vilken byggare tror ni har mindre än 30dagar på sina fakturor? Jag som privat person kan gå in till bygghandlare och få fakturan på minst 30dagar. Visserligen är jag mer eller mindre känd där jag har varit, men ingen skall inbilla mig att ett företag som har skött sina räkningar inte har minst 30 dagar.
 
Jag är ledsen, men jag tror byggare , som ofta är små företag, tyvärr inte har mer än 10-15 dagar. Köp materialet själv och betala själv. Det är relativt lätt att förhandla själv med återförsäljare och be att få betala efter avslutat och godkännt arbete.
Så gjorde vi tex vid bygge av mur och anläggning av uppfart (ca 160 kvm). Precis som många säger ovan är detta för seriöst för en liten skutt.
 
Man har alltid 30 dgr om ej annat överenskommits.
 
Då har byggaren inte sköt sina betalningar! Det vanligaste företag emellan är löpande månad + 30 dagar.
 
seniorkonsult skrev:
Man har alltid 30 dgr om ej annat överenskommits.
Om det till ett företag som fakturan är ställd så är det 30dagar men inte till privatpersoner.
Till privatpersoner så står det förhoppningsvis på det skriftliga anbudet/offerten eller orderbekräftelse eller annat avtal annars så är det i princip bara att betala enligt skriven förfallodag om varan är levererad eller tjänsten utförd.
Det finns även branschpraxis att hänvisa till om inget avtalats men den branschpraxis kan likväl vara 10dagar och är inte bindande.
Om ni inte avtalat något så kan de egentligen kräva kontant betalning på plats då företaget inte har någon skyldighet att erbjuda kredit.
 
Redigerat:
Finns inget lagstadgat om 30 dagar , det enda är räntelagen som är 30 dagar i praktiken kan man ge 1 dags kredit o kommer inte pengarna då kan man sända in till fogden efter en vecka
 
seniorkonsult skrev:
Man har alltid 30 dgr om ej annat överenskommits.
Ja här blev det tokfel, undrar lite i mitt stilla sinne var du fått dina uppgifter ifrån...

så här säger i alla fall KTL:
Tid för betalning
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Diskussionen om betaltid handlade inte om företag till konsument, utan om vad företaget har mot sina leverantörer....
 
Dom flesta företag kör med 10 dagar idag, finns ingen ekonomi att ligga ute med pengarna
 
vet flera snickare som kör med att materialet betalas vid leverans , arbetet vid avslutat , dom har med sej kortläsare , i matafären e det ingen som klagar på direktbetalning
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
larsson r skrev:
vet flera snickare som kör med att materialet betalas vid leverans , arbetet vid avslutat , dom har med sej kortläsare , i matafären e det ingen som klagar på direktbetalning
Enligt Konsumenttjänstlagen kan hantverkaren kräva betalning direkt vid arbetets slut. Han har däremot ingen rätt att kräva att få materialet delbetalt.

Kunden har dock alltid rätt att få en specificerad faktura, och behöver inte betala nånting innan han fått denna. Det sägs inte direkt i lagen, men underförstått måste kunden också få tid att kontrollera att arbetet och materialet stämmer med fakturan, och att arbetet är riktigt gjort.

Det är många som vill dra paralleller mellan att handla livsmedel och att anlita en hantverkare. Jag tycker det är en dålig jämförelse. Köpsituationerna är mycket, mycket olika.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.