en liten sak som kanske du redan tänkt på...Vi äldar ofta och gärna i vår underbara kakelugn som spar oss massor av kvh. Det jag ser som minus är det estetiska, nej, inte kakelugnen för den är vacker men dessa fläktar i taken för att trycka ner och sprida runt värmen i huset. Har vi inte dessa på blir allrummet där kakelugnen står super hett men ingen annan stans samt är det ett av sovrummen som angränsar där vi oxå behöver köra fläkt, annars blir det rummet iskallt.

Lycka till!
 
Steff skrev:
När väl ugnen är installerad, behöver aldrig jag bekymra mig över värmepumpar som skall bytas eller elpriser som rasar i höjden. En trivsam uppvärmning som överlever vår generation och mycket därtill ;D
;)
Bekymret är väl dom 10 kbm ved som ska huggas, klyvas, staplas, bäras in, askan ur kakelugnen, vedträn ska staplas in i kakelugnen, tändas, hålla koll på spjäll, se till att ungarna inte bränner sig på luckorna, städa upp allt som eldning inomhus för med sig... Fast trivsamt är det säkert om man har den läggningen. Själv tycker jag att en värmepump är helt OK ;)
 
Fördelen hos oss är att kakelugnen skall stå i vardagsrum som är stort och att planlösningen är väldigt öppen. Som jag tidigare beskrivit så har jag FTX, vilket borde eliminera det probletmet med "bastukänsla" i vardagsrummet. Jag suger med andra ord luft från just vardagsrum och blandar med frisk uteluft. Om man jämför det med ett frånluftsdon i te x badrum så suger ett sånt ca 15 l/s. Mitt returluftsdon i vardagsrum suger 90 l/s!!!

Dessa 90 l/s blandas sedan med 40 l/s uteluft som är återvunnen i FTX aggregatet. Totalt har jag alltså ständigt ett totalflöde i tilluften på ca 130 l/s.

Frånluften ligger på 45 l/s.

Således följer jag byggnormens minimivärde på luftombyte men att bara ha 40 l/s i tilluft skulle aldrig hjälpa att värma huset med. Därför har jag ett luftvärmeaggregat som i princip bara transporterar luft från vardagsrum och blandar den med friskluft. Skulle sen inte det räcka för att värma går elvärmen in i luftvärmeaggregatet. Det är denna luftvärme som jag vill komma bort ifrån då jag vill installera kakelugn.

Att sen behöva bära in ved, städa, tända etc....... ser jag inte som så stort bekymmer. Att ha ett pannrum med ved panna är ju samma sak! Fast det måste vara tråkigare att värma huset på det viset då man går miste om mysfaktorn.

Sen får man ju bara hoppas att det kommer att funka okej utan att det blir för varmt ändå. Fast hellre lite varmt än för kallt ;D
 
vi har oxå ftx samt öppen planlösning men behöver ändå fläktarna :-/ Men arbetet ikring är ju en baggis, visst nu är det inte jag som hugger veden men mannen grymtar inte om det.
 
Mady: Har ni vanlig ftx? Alltså bara till och frånluft med återvinning. Eller har ni luftvärme som jag?

Exakt hur varmt har ni i ert vardagsrum respektive övriga huset? Kul att veta :)

Menar du att ni kör typ tropikfläktar, eller?

Jag hoppas på att transportera bort mycket av värmen med mitt luftvärmeaggregat. Det är ju ganska stort flöde som sugs från vardagsrummet (bara 1 meter från kakelugn).
 
Vi har en stor täljstensugn och frånluftsvärmepump.
Det blir aldrig bastukänsla kring ugnen eftersom vi ventilerar vårt hus ganska friskt. Teoretiskt så borde överskottsvärmen sprida sig till övriga huset genom värmeåtervinningen, precis som med FTX, men eftersom vi är friskluftsgalningar så räcker inte värmen till riktigt utan elpannan kopplar in ibland. Detta kan dock även bero på att värmepumpen är gammal som gatan.

Rent teoretiskt bör en tung eldstad och värmeåtervinning i ventilationen vara en bra kombination och är det säkert också i praktiken om man har bra prylar.

Men det är ändå lite klurigt (tror jag):
Om man har en andra våning dit brasans värme inte når, så lär den våningens kallare frånluft spä ut den andra våningens varma frånluft. Typ. Och internt konkurrera i värmeväxlaren... öh... Nä, nu orkar jag inte tänka längr... lågt blodsocker.... måste ha MAT! Sorry!
 
steff
Jag tror vi har vanlig ftx ej luftvärme. fläktarna är sånna där med lampor som var poppis på -80 talet.
 
Här uppe i Norrbotten får man då lätt tag på torr, kapad och kluven BJÖRKved för i runda slängar 300 kr/m3. Blandved är ännu billigare.

Synd om alla stackare som köper sin ved säckvis på macken för 70 kr säcken. Och vad rymmer de? Typ 40 liter. Tragiskt.

// Lidman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.