Hade det inte varit fiffigt med någon typ av markbeläggning framför köksdelen? Nu måste du gå runt för att komma till dörren, känns lite bakvänt. Eller finns det någon annan dörr än altandörren nära tillgänglig?
 
Nä det finns ingen annan ingång men jag kunde inte komma på något bättre. Delen mot huset passar bäst att ha grillen vid, där kan man inte sitta på båda sidorna och det ser konstigt ut om man avslutar det innan det kommer mot väggen tyckte jag.
 
Det ser helt bakvänt ut! Ska väl vara en slät baksida mot gräsmattan, och öppet mot altanen. Ser också tokigt ut att ansluta mot ett fönster. Om du bygger sådär kommer du väldigt snart inse att altanen är på fel sida om köket. Och självklart måste du ha beläggning att gå på framför köket också. Det tar bara ett par dagar att slita ut gräsmattan.
 
Jag har nu bara inte ritat i det men självklart ska man inte stå på gräsmattan, i verkligheten går inte heller gräsmattan in mot huset utan det är 1 meter grus runt husets fot. Det går inte att vända om det och det blev konstigt på alla andra vis tyckte jag.
 
För att återkomma till den här tråden så nu har vi grävt ett jordgubbsland i ena hörnet, planterat rabarber på ena sidan av den stora stenen, några perenner på framsidan och har mera planer. Jag råkade annars tappa hela cad filen jag hade gjort på uteköket så jag har gjort om den och placerat den i en annan riktning. Använt dimensioner på egentliga lecablock för att bygga denna gång så blir det mera verklighetstroget och jag kan uppskatta hur mycket material jag behöver.

5oaMX1X.jpg

Börjar tro en form av tak skulle vara bra att ha nu också.
 
Förra året murade jag sen kom vintern emot. I år har jag gjutit.
35397512805_81913b88ac_b.jpg

Tog några bilder på trädgården idag också, jag tycker den är för bar, för lite buskar, blommor och för lite färger.

Infarten på vänster sida, där har vi sparat en remsa med naturskog som det såg ut innan vi kom dit. Men skulle gärna se nån rabatt eller växter och buskage runt stenpelaren, för det är så jobbigt att klippa runt den.... Sambon har planterat några petunior men dom är för utspridna, bör kombineras med nånting mera så det blir tätare och tar livet av gräset...

35543795706_336b0d8875_b.jpg

35452268101_6eee519e63_b.jpg

Vi anlade mera gräsmatta förra året på toppen av stödmuren, var bara grus innan. Resten av gruset ska också bort, jag tänker gjuta betonguppfart. Funderar på att gjuta en ihålig kant i betong mot gräsmattan efter det, kanten skulle funka som en avlång planteringslåda i betong. Funderar på att plantera idegran som man klipper till en liten och låg häck.
35452292341_6eeeb6367a_b.jpg

Andra sidan på infarten, här tycker jag det ser OK ut som vildvuxet, en liten syren som vi trodde dog verkar ha överlvet och tar sig upp. Busken i mitten passar riktigt bra.
35452276571_3e73a5a231_b.jpg

Lite längre bort åt samma håll dock är jag inte lika nöjd, vi tänker om vi skulle anlägga mera gräsmatta här för det är ganska jobbigt att gå med röjsågen och det ser inte bra ut. Bärbuskar och fruktträd tänker jag på, en rad med frukt träd längs vägen kanske, eller slumpmässigt planterade. Stödmuren skulle jag vilja täcka in toppen med växter som väller över den, typ blå Aubrieta, kryptuja, backtimjan är växter jag kollat på. Funderar om man skulle täcka in den lilla remsan på botten av muren som gränsar mot grannen med Mossflox?
35452283631_beaec4ac98_b.jpg

Sett från andra sidan.
35452302111_e81aa419c6_b.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.