Har en liten akut fråga ang golvvärme i tvättstuga.

Har rivit ur all inredning, målat väggar och tak och rivit ut plastmattan på golvet.
Golvläggaren har vart hit och kollat på jobbet/givet oss en offert och vi kom överens om att jag skulle höra av mig när jag gjort mitt (som jag blev klar med idag)
Vi väntar vårt första barn nu i början på mars då det är lite bråttom, så golvläggaren skulle försöka klämma in oss så snart som möjligt.

Nu går jag i funderingar på att lägga ner golvvärme när jag ändå håller på, ska jag göra det någon gång så är det ju nu det ska göras.
Tvättstugan ligger på första planet, ingen källare och har idag ett vattenburen radiator som uppvärmning, ytan är ca 9m2 en golvbrunn och inkommande vattenledning är det enda som man måste ta hänsyn till.
Plastmatta ska läggas in på befintliga spånskivor var det tänkt innan golvvärme tankarna kom upp i huvudet.

Vad skulle ni ha satsat på? Bryta upp befintliga spånskivor och lagt nya med spår för vattenburet?
Köra på eluppvärmt? Vill inte bygga värst mycket på höjden eftersom det kommer att innebära mer jobb pga en dörr.

Tacksam för snabba svar, tips på produkter, vad jag bör tänka på/ha i åtanke innan måndag!
 
Åsa Lund
Hur värmer du radiatorvattnet?
Har du billig värme ska du absolut ha vattenburet
 
Åsa Lund skrev:
Hur värmer du radiatorvattnet?
Har du billig värme ska du absolut ha vattenburet
Tyckte jag fick med allt, men tydligen missade jag en sak, har bergvärme idag
 
Då ska du ha vattenburen :) jag har sneglat på den här inför den dagen man ska renovera badrum (har samma som du verkar ha dvs oisolerad platta på mark med ovanliggande isolering :()
 
Kanske ska tillägga att man ångrar sig ganska fort att man inte la in golvvärme. Renoverade en toalett mitt i huset och tänkte att golvvärme var onödigt. Ack vad jag önskar at jag åtminstone lagt in elslingor för komforten även om elementet fick vara kvar
 
Vattenburen golvvärme om det är såpass stort som ni har. Dörren kan ni säkert på ett enkelt sätt kapa av lite i underkant. Annars blir det tofflor och mattor på kalla golvet ;) Jag skulle även lagt klinkers som håller värmen bättre och enligt de flesta ökar värdet och ser snyggare ut än mattor...
 
Ytterligare en fundering jag kommit på:
Hur lägger man golvvärme under skåp? Vi kommer att ha skåp efter båda sidorna mot väggarna (ej mot yttervägg)
Lägger man även golvvärme där under skåpen? Känns lite onödigt rent spontant
 
M
Jimmu skrev:
Ytterligare en fundering jag kommit på:
Hur lägger man golvvärme under skåp? Vi kommer att ha skåp efter båda sidorna mot väggarna (ej mot yttervägg)
Lägger man även golvvärme där under skåpen? Känns lite onödigt rent spontant
Det är helt klart onödigt, men du kan ju sätta galler som sockel t ex - då blir ju inte värmen helt bortkastad.

Dagen då du river ut skåpen så kommer du vara nedrans missnöjd om det inte ligger värme där.
Står dem dessutom mot en yttervägg så är det nästan ett krav för att det ska bli bra.

Tänk också på att vattenburen golvvärme följer radiatorernas temp, dvs kallt golv på sommarhalvåret, men det kanske inte är lika viktigt i tvättstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.