Har ett par oljefyllda elradiatorer jag vill byta ut som är anslutna till kopplingsbox med snabbkontakt bakom.

Elementen jag vill ersätta dem med är glaspanel elementen från Biltema och de kommer med en vanlig stickkontakt vilket ställer mig frågandes :

Om vi plockar ner elementen som ska bytas ut, kan elektrikern ta snabbkontakt delen från de gamla elementen och sätta på dem nya istället för stickkontakten så vi bara kan hänga dem exakt som de gamla, eller måste det lösas på något annat sätt?

Om vi kopplar ur elementen (snabbkontakt så vi kan göra det utan åverkan antar jag) och plockar ner och monterar upp de nya så allt som kvarstår är själva bytet av pluggen och koppla i, gör det processen smidigast möjligt för elektrikern eller är det något mer man kan göra i förhand?
 
Det första du måste kontrollera är att de gamla elementen är avsedda för 230V. Stickproppen på befintliga element kan vara isärtagbar, och i så fall är det snabbt och enkelt gjort att ta bort den och sätta på det nya elementets sladd. Är stickproppen gjuten på sladden måste du skaffa en annan. Jag vet inte om dessa finns löst eller om du måste köpa dem tillsammans med anslutningsdosan. Antagligen är det enklast att låta elektrikern avgöra hur han vill lösa det.

Du kan ju fråga elektrikern först, men det enklaste för honom borde vara om du skruvar ner de gamla elementen, skruvar upp de nya och sedan låter elektrikern avgöra vad som är bästa sättet att koppla in de nya. Skulle de gamla elementen vara avsedda för 400V så går det också att lösa, men det blir lite mer att göra för elektrikern.
 
  • Gilla
Maximum Justice Attack
  • Laddar…
Som sagt det kan nog vara minst 50% chans att de bef. elementen går på 400V. I så fall fungerar det inte med Biltemaelementen.
 
Text från baksidan av befintligt element :

800W, 230v 50hz, IP21.
Typ B6508 EL

Själva kopplingsboxen ser ut att vara exakt en sån här från Clas Ohlson :
http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsbox-för-element/36-2498

Och nu när jag kollar så ser jag att elementen är exakt de från Clas Ohlson också så tidigare ägaren har nog köpt allt på Classe.
 
Då skall det inte vara några problem. Möjligen en aning förvånande att du vill byta såpass nya element mot något från Biltema. Fast det kanske bara är fördomar.
 
Vill bara flagga för dom tilltänkta elementen.
Bytte i sovrummet då jag hade två som inte gick att synka och efter det så får jag absolut inte samma temp trots samma watt och tilläggsisolerade vindar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.