Har sågat till några fönsterbrädor i stavlimmad ek, obehandlade, de har slagit sig ca 4-5mm på digonalen så att ett av hörnen sticker upp... Jag har provar lägga de i press med tvingar för att få de plant men de bara åker tillbaka igen, det blev kanske lite bättre men syns fortfarande tydligt. Storleken är ca 1100x270x27mm

Vad gör man för att rädda dem nu i efterhand?

Jag har tänkt mig att spänna ner hörnet vid montering så att de ligger rakt och sen hålla (y) för att de stannar där men är ytterst tveksam..

Skulle kunna ge det ett nytt försök med tvingar fast lägga distanser runt om förutom hörnet som är för högt och på så vis få den plan när man släpper tvingarna?
 
Det är bara att montera.
 
ok, då måste jag tvinga ner ett av hörnen för att de ska ligga snyggt, jag har tänkt mig att fästa två plattjärn som en klyka med ett fräst spår under där jag kan kila en skruvskalle som jag har fäst i innerväggen. Kan detta fungera eller finns det bättre sätt att göra det på?

2016-01-16 14_07_41-Untitled - SketchUp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den ligger ovan reglar så förborra och skruva i kortändarna förslagsvis med golvskruv eller panelskruv. Om hålen inte kommer att döljas av smygarna så får du sätta igen med silikon i rätt färg.
 
stoffe88 skrev:
ok, då måste jag tvinga ner ett av hörnen för att de ska ligga snyggt, jag har tänkt mig att fästa två plattjärn som en klyka med ett fräst spår under där jag kan kila en skruvskalle som jag har fäst i innerväggen. Kan detta fungera eller finns det bättre sätt att göra det på?]
Det finns färdiga beslag, liksom med ett nyckelhål, för just det syftet.
 
Fixar_Krille skrev:
Om den ligger ovan reglar så förborra och skruva i kortändarna förslagsvis med golvskruv eller panelskruv. Om hålen inte kommer att döljas av smygarna så får du sätta igen med silikon i rätt färg.
Jag förstår tyvärr inte hur du menar, kan det förtydligas?

andersmc skrev:
Det finns färdiga beslag, liksom med ett nyckelhål, för just det syftet.
Jag letade efter detta i fredags men hittade inget, letade igenom bilder på google och hittade "Hängbleck" Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.