Har bott i huset 1,5 månad... Jag är långt ifrån någon expert men man lär sig eftersom...

Det sitter en Mitsubishi luft/vatten och den gamla pelletskonverterade pannan (CTC Regent) sitter kvar som backup men allt kan köras paralellt om man vill. Huset har både golvvärme och element. (Ny och gammal del).

För ungefär två veckor sedan gick huvudsäkringen när det var som kallast (-25) och vi startade pelletsen utan bekymmer och körde så i några dagar utan problem.

För några dagar sedan började det bubbla i elementen och vi märkte att trycket var borta... Jag har letat och letat utan hitta någon läcka. Under den del som har torpargrund syns ingenting misstänkt och med tanke på hur mycket vatten vi fyllt på så borde det verkligen synas! Inomhus märks inget. Det spelar ingen roll om vi kör pellets el vämepumpen. Däremot "skvalar" det mycket innifrån pelletspannan när jag öppnar kranen för att få upp trycket men det är kanske helt normalt?

I går kom en rörmokare förbi och bytte säkerhetsventilen vid pelletspannan men det gjorde ingen skillnad. Som exempel så sjönk det från 1,2 till 0 över natten :(

Runt pannan är det helt torrt och fint men jag fick ett tips att den kan ha ett läckage på insidan som gör att vattnet går ut i dricksvattnet. Kan det vara så? Vattnet i elementen är rent och fint så jag skulle antagligen inte märka om det var så.

Tacksam för tips.
 
  • IMG_0168.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0167.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
läckage på insidan är omöjligt då du har tryck 1,2 och tappvattnet mellan 4-8.
tvärt om är dock möjligt (egen erfarenhet) men då löser säkerhetsventilen på radiatorkretsen hela tiden,ljudligt!

Jag hade däremot läcka i betongplattan då det var på modet att gjuta in järnrören till radiatorsystemet där de rostade naturligtvis sönder. upptäckte det genom att trycket sjönk snabbt samt att det såg fuktigt ut på ett ställe av golvet. (inget bjälklag).

så om du har dolda rör i väggar eller golv...leta där.
 
Ok, då får vi utesluta det...

Min första tanke är att det frusit i garaget (inbyggt i huset) och det är där det varit kallast och dessutom hade förre ägaren mer värme på där.

Någon som vet om det går att strypa de här helt? Om trycket håller sig då så borde ju felet vara där. Ska kalla på rörmokarhjälp till veckan men det är ju bättre om man vet var felet troligen ligger.
 
  • IMG_0171.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara att du har hål i pannan mot eldstaden så den fuktar ut där, har du möjlighet att koppla från pannan med kranar?
 
Har ärligt talat inte lyckats lista ut det...Vet inte om det går att tyda från första bilden. Jag är inte smart nog i allafall :p

Fråga. Kan jag strypa tillförseln på de vita kranarna (bilden) eller är det något annat? Bara för att testa om den håller trycket. Då kan jag ju i allafall utesluta de golvvärmeslangarna. Garaget kan jag hålla tokvarmt med dieselvärmare så länge i värsta fall.

Önskar det vore måndag så man åtminstone hade en chans att hitta professionell hjälp...
 
  • IMG_0171.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kolla expansionskärlet.
På första bilden syns en röd bytta som står på golvet bredvid pannan. Det är ett slutet expansionskärl. På detta sitter en svart hatt, skruva av denna och under finns en ventil av samma slag som på bilhjul. Tryck lite försiktigt, hastigt på nålen i ventilen, det ska komma luft/kvävgas, kommer det vatten har blåsan gått och kärlet behöver bytas.
2017.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är dom inringade som stänger golvvärmen. Om du slår av golvvärmeslingorna så finns det risk att dom fryser och går sönder.
Man brukar kunna se direkt på betongen om en slinga är paj

Innan du gör det så kör upp trycket och så vrider du av till gamla pannan istället. Du har två vred framtill på mitten. Sen låter du det stå och ser om trycket sjunker! Känns mer troligt att pannan är boven
 
Du kan stänga de vita ventilerna, men glöm inte stänga av pumpen där också. Men se till så du håller varmt med dieselvärmaren så att inget fryser.
Jag hade också kollat expansionskärlet enligt fotografens anvisningar ovan.
 
Ta loss bort brännaren från pannan och kolla in i brännkammaren och se hur det ser ut där. Ibland kan det bli läck där och vattnet förångas ut i skorstenen.
 
Tack för alla tips. Expansionskärlet har jag kollat. Det pyser bara. Inget vatten. Har kollat trycket och det verkar också rimligt. Ska kolla en gång till för att vara säker.
 
Teatade att strypa flödet i de fyra rören i garaget och då höll trycket. Testade därefter ett i taget och kan konstatera att trycket sjunker när jag öppnar det som sitter längst till vänster. Just nu har jag lite flöde på det för att det inte ska frysa igen men är det bästa att lossa rören helt och blåsa ut dem? På de viset funkar ju resten av värmen som vanligt tills läckan förhoppningsvis är lagad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.