Vårt gamla plankgolv i köket är slut. Tidigare ägare har slipat och målat det till en punkt där det är omöjligt att rädda. Målningen är inte det värsta, utan att man slipat så många gånger att den övre av de två "falserna" som sticker ut på notsidan av brädan är så tunn att den bryts av.

Vi ska ha folk här som lägger en tunnare golvspån för att jämna till, följt av hoviplattor, i nästa vecka. Det slog mig dock att eftersom vi har elradiatorer borde man ju fräsa ner golvvärme så man kan ta bort radiatorn.

Jag är inte särskilt insatt i denna del av byggnationer. Hur funkar det allmänt om man ska lägga en tunn platta som Hoviplattor? Jag har sett att folk spårar i sina golvspån för att sedan lägga olika typer av trägolv ovanpå.

Frågor:

1. Är detta möjligt?
2. Vilken golvvärme rekommenderas isf? Jag har en 400V radiator som jag skulle vilja ta matningen från.
 
Glömde bilden:
IMG_20160116_092508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3. Hur ska man lägga gränssnitten isf? Jag har sänksåg som jag tänkte spåra med. I noten känns fel, då försvagar man ju golvet som mest. Mitt i planken, eller kanske tvärs planken?
 
Ett hiskeligt jobb som kanske inte ens går att slutföra, och ska du framtidssäkra det någorlunda så vill du kanske bli av med elvärme så jag skulle råda att helst riv ut planken, lägg golvspån med vattenburen slinga ( finns förberedda skivor om man inte har fräs att göra det själv, finns dock att hyra fräs ) , koppla slinga till elpatron ( finns smidiga al in one lösningar för enskilda rum ) sen kan du lägga vad du vill som topp skickt, klinker, trä, matta etc. Att försöka fräsa ner elslinga skulle jag ge oddsen 10% att det blir lyckat eller genomförbart. Välj dina strider med omsorg :surprised:) Det var ett kort svar :surprised:) Lycka till
 
Att riva ut planken är inte ett alternativ eftersom det står ett relativt nytt kök ovanpå... Men tack för varningen!

Fråga gäller dock om en elslinga kan läggas i plankgolv, under tunnare spån med kvartsplattor på toppen? Elslinga är enda alternativet, då det är bostadsrätt och inte kommer komma vattenburen värme närmaste 30-40 åren.

Eller det kanske finns nya tekniska lösningar som jag inte känner till som är tillämpliga i fall som mitt?
 
Nej, du måste lägga en skiva på. Plankorna rör sig och kan då bryta/påverka slangen.
 
jonmo skrev:
Att riva ut planken är inte ett alternativ eftersom det står ett relativt nytt kök ovanpå... Men tack för varningen!

Fråga gäller dock om en elslinga kan läggas i plankgolv, under tunnare spån med kvartsplattor på toppen? Elslinga är enda alternativet, då det är bostadsrätt och inte kommer komma vattenburen värme närmaste 30-40 åren.

Eller det kanske finns nya tekniska lösningar som jag inte känner till som är tillämpliga i fall som mitt?
Elmatta kan du ju rulla ut och sen någon tunnare skiva på den...
 
Intressant. Elmatta på planken och sen 12mm spån, eller? Har du tips på någon specifik tillverkare/produkt som är bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.