Hej!

Jag och min sambo har just köpt ett 1890-tals torp med fyra eldstäder av olika kaliber. I ett av rummen står en hiskligt ful kassett där det förr var kök, med en fin stor spiselkrans. Bakom den fula kassetten finns en lucka som gömmer en ugn. Vi har inte kunna se in i ugnen då kassetten är i vägen.

Till saken: Jag drömmer om en öppen spis, så som det såg ut innan köksspisen kom in i bilden.

Jag vet att de flesta hävdar (förutom typ Göran Gudmundsson) att detta inte är det bästa. Min partner, min svärfar, min granne och hela samhället motarbetar mig och jag undrar nu om det finns någon som har något argument FÖR en öppen spis?

Mina argument är:
  • Det är det vackraste i världen
  • Känslan av en flammande värme mot fötterna är det skönaste som finns
  • Det går att elda större vedträn
  • Vi har redan andra sorters spisar

Mina argument väger svagt mot argument som:
  • En sluten spis producerar 80% mer värme
  • En sluten spis ryker då rakt aldrig in
  • En sluten spis kan du kontrollera på ett annat sätt
  • En sluten spis är en omodern oreda som slukar mer energi än vad den ger

Någon som inte känner för att motarbeta mig?
 
Öppen spis är ju vackert.
Om du bara skall ha den för mys så borde det inte vara så stora problem, nackdelarna då är väl att det dels kommer dra en massa ved (går ju inte att småelda den), samt att man får vara beredd på att det luktar rök om textilier etc inomhus.

Men om röklukt inte stör, ni har andra källor för värme och ni har bra tillgång till ved så kör på - vackert är det ju iaf :)

/K
 
I västra och södra Finland och i Norrbotten i Sverige finns öppna spisar med cirkulationskanal och hygglig verkningsgrad men de allra flesta öppna spisarna har en kanal rakt upp och ut. Då far så gott som all värme ut åt kråkorna och inomhus blir det svårt att hålla värmen.
På den tiden då folk värmde sina hus med öppna spisar utan cirkulationskanaler var det normalt med 8-10 plusgrader inomhus på dagarna. Nere vid golvet där kalluften drog in var det knapps så snön smalt. På nätterna sjönk inomhustemperaturen ordentligt på minus så det brukade vara tjock is på vattenhinken på bänken vid spisen morgnarna. Det var den tidens bostadsstandard.

Alla andra argument talar för öppen spis men det är meningslöst med en eldstad som inte ger någon riktig värme. Värme behöver vi alla och den är både svindyr och opålitlig om den kommer genom elbolagets mätare. Jag skulle absolut satsa på någon typ av sluten spis monterad inne i den gamla öppna spisen.

Jag undrar om det skulle gå att specialbygga en insats som är så formad att bakugnen blir tillgänglig. Egen bakugn skulle ju vara fint att ha.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man behöver väl inte göra detta till en större sak än det är. Vill du ha en öppen spis så sätt igång. Sedan några hundra år finns det effektivare sätt att värma huset, men du kommer inte att vara beroende av öppna spisen till uppvärmning. Om du kan få bakugnen funktionsduglig så är den en mycket effektivare värmekälla än öppna spisen, och då kommer du att ha lika många effektiva eldstäder som tidigare. Dessutom kan du då unna dig nöjet att baka i vedugn.
 
Claes Sörmland
Hm. Ugnen bakom kassetten - vad är det? Det låter som en bakugn. Men dessa är ju inga öppna spisar utan ett hål i murstocken som man kunde elda i och sen leddes röken ut i rummet via luckan.

Annars var nog kakelugn standard 1890 för kammare. Hade man inte pengar så blev det en rörspis.
 
Det var ju ett rum som tidigare varit kök. Jag hade gissat att man år 1890 hade en järnspis under spiskåpan, men att det eventuellt fortfarande var användbart som öppen spis. Bakugnen hade väl långt tillbaka ingen egen rökkanal och heller ingen lucka. Röken gick då ut genom öppningen på ugnen och upp i kåpan. Men 1890 skulle jag vänta mig att ugnen hade en egen rökkanal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.