Hej alla där ute
Är i nybyggartankar och har nästan bestämt mig för Närke 122 från Boro. Jag har också tittat på Duett 123 från Myresjö. Jag har fått ett pris på Närke på 2 milj inkl tomt. Låter det rimligt? Tomten inkl vatten och el kostar 135.000. Är det någon som vet vad ett Duett kostar? Är det bra att ha braskamin och elda mycket när man har golvvärme? Jag har hört att golvvärmen ska helst vara på året runt för att slippa fukten. Tacksam för alla svar.
Tempra
 
Hej!
Har själv valt Boro som leverantör och vill varna för dem!
Deras affärside är att enbart använda underleverantörer, vilket innebär att alla skär emellan och ingen tar ansvar!

USCH!!!
 
Myresjöhus rekommenderas varmt :)

Det där med braskaminen har väl ingen koppling till golvvärmen, hur menar du ???
 
Hej
När man eldar med braskaminen slår ju golvvärmen av med hjälp av rumstermostaten. Om man eldar några timmar blir plattan kall och sen när värmen ska på kan det ju ta någon timme innan det blir varmt. Är det bra för plattan att växla temperatur? Sen har jag hört att på vår och höst när solen värmer inne och termostaterna slår av på dagarna blir det inte varmt förrän man går och lägger sig, det kan ta mellan 4-5 tim innan det blir varmt. Med andra ord är det bra med golvvärme??
Ska till banken på måndag.

Tempra
 
Tempra skrev:
Hej
När man eldar med braskaminen slår ju golvvärmen av med hjälp av rumstermostaten. Om man eldar några timmar blir plattan kall och sen när värmen ska på kan det ju ta någon timme innan det blir varmt. Är det bra för plattan att växla temperatur? Sen har jag hört att på vår och höst när solen värmer inne och termostaterna slår av på dagarna blir det inte varmt förrän man går och lägger sig, det kan ta mellan 4-5 tim innan det blir varmt. Med andra ord är det bra med golvvärme??
Ska till banken på måndag.

Tempra
De problemen med golvvärmen har jag läst at många löst genom att helt sonik koppla bort rumsgivarna och enbart köra med manuellt inställda termostater.
 
Kan också rekommendera Myresjö. I varje fall i Karlstad :).

/Fredrik
 

De problemen med golvvärmen har jag läst at många löst genom att helt sonik koppla bort rumsgivarna och enbart köra med manuellt inställda termostater.
[/quote]


låter mkt vettigt :)
 
Manuellt inställda termostater? Du menar att du kör värmepannan i något manuellt läge? Det finns väl inga termostater på golvvärmen?

Tempra
 
Bör ju finnas inomhustermostater annars vet ju inte systemet hur varmt där är.. eller har jag fel någon??
 
Sophia skrev:
De problemen med golvvärmen har jag läst at många löst genom att helt sonik koppla bort rumsgivarna och enbart köra med manuellt inställda termostater.
Om du kopplar bort rumsgivarna måste du ju sköta värmen manuellt, jag har inte sett golvvärme med manuella rattar eller? ???
 
Tempra skrev:
Om du kopplar bort rumsgivarna måste du ju sköta värmen manuellt, jag har inte sett golvvärme med manuella rattar eller? ???
De brukar finnas en liten termostat till varje rum där man kan ställa in temperaturen. Exakt var dessa sitter kan jag däremot inte svara på! Kolla inne på forumet för "värme, vatten och vantilation" så kan du säkert få svar på det där!
 
labela36 skrev:
Hej,

Vi har golvvärme från Ebeco. På deras hemsida kan du få mer info och bilder. Under länken "golvvärme inomhus" finns en bild på termostaten exakt likadan som den vi har i badrummet.

[länk]

Edit: bilden på termostaten finns under rubriken "termostat"...
Är det golvvärme ingjuten i plattan ni har? Det låter som om ni har elvärme i golven nämligen, de termostaterna funkar nog inte riktigt på samma sätt.
 
Har byggt ett boro hus och flyttade in i Fredags 12-11 och vi har separata termostater för golvvärmen i de olika rummen, då kan ju vi bestämma vilken temp. golvet skall ha på speciell plats i huset. Termostaten sitter på väggen ca 1.10 meter från golvet och då känner den ju rumstemen inte golvtempen vilken kan göra att man får kalla golv då man eldar i braskaminen
 
Från Nibe.se

Vid installation av golvvärme i betongbjälklag bör man komplettera golvvärmerumsgivaren med ytterliggare en givare som känner av golvtemperaturen. Givarens uppgift är att släppa fram viss värme till golvet även om rumstemperaturen är hög. Genom detta förfarande slipper man vid eldningens slut en efterföljande rumstemperatursänkning tillföljd av värmetrögheten i golvet.
 
Tack Pewi för informationen. Nu får jag kolla om IVT har golvsensorer också.

Tempra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.