Jag tror att H och A står för Automatisk eller manuell (Hand) återställning eftersom det står i anslutning till "reset".
Hur känsligt är motorskyddet vad det gäller fasbortfall? Ponera att det är glapp i kontaktorn på en fas, hur snabbt reagerar motorskyddet på detta?
Att hitta ett sånt fel kräver en kontinuerlig loggning av alla faser. Att bara mäta ström och spänning vid enstaka tillfällen ger ju bara en ögonblicksbild när allt är ok.
 
A
Legionella bakterier dör vid 65C har inte hört att någon organism har muterat sin temperaturtålighet.

Legionella frodas i stillastående vatten, så om du inte använder varmvatten på ett par veckor kan du vara i riskzonen.

men i ett hushåll med normal tvagning blir legionella tillväxt aldrig ett problem, funktionen att öka temp då och då är bara ett försäljningsargument och alla VP har inte ens funktionen utan använder kopparrör i genomströmninsberedaren för att slippa det.
koppar funkar oxå bra mot legionella
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
D
Patrick E skrev:
Hur känsligt är motorskyddet vad det gäller fasbortfall? Ponera att det är glapp i kontaktorn på en fas, hur snabbt reagerar motorskyddet på detta?
Ett bimetallmotorskydd är inte speciellt känsligt. Behövs betydligt mer än tillfälliga glitchar på en fas.
 
g00ey skrev:
Jag vet inte riktigt hur motorskyddet fungerar, jag har alltid återställt värmepumpen genom att bryta strömtillförseln i 30 sekunder.
Innebär det att du inte behöver återställa motorskyddet? Då har det alltså inte löst, eller kan det återställa sig själv (jag kan inte sånt här)? Om motorskyddet verkligen löser eller inte kan ju vara en viktig ledtråd. Det kan ju också vara glapp i hållkretsen 95-96, 13-14 eller annan stoppkontakt om det finns, eller någon annan del av kretsen som matar kontaktorn A1-A2. I detta fall löser inte motorskyddet. Väntar du 30 sek för att det inte går att starta den tidigare? Det finns en fördröjning i 95-96 tror jag vilket skulle tyda på att motorskyddet faktiskt löst.

95-96 är en vanlig brytande kontakt. Den är faktiskt motorskyddets "huvudkontakt" eftersom det är den som bryter strömmen till kontaktorn när motorskyddet löser. Du säger att du mäter en spänning över? 95-96 vid drift? Vid drift ska denna kontakt vara sluten och du ska därför inte kunna se någon spänning över den, om den inte har en vansinnigt hög övergångsresistans!? Kanske värt att kolla en gång till.

g00ey skrev:
Power (Watts): 2970 eller 1990
Current (Amps): 5.3 eller 4.1
Ang ström och effekt. Angiven ström är strömmen per fas, medan angiven effekt är den totala mekaniska effekt som motorn ger. Där emellan finns givetvis en verkningsgrad och fasförskjutning, 0.7 - 0.8 gör att ekvationen går ihop. Att faktorn minskar med minskad effekt är också ok, så brukar det vara.

P = 3*230*5.3*0.80 = 2925 W
P = 3*230*4.1*0.70 = 1980 W
 
  • Gilla
g00ey
  • Laddar…
När jag pratade om anslutning 95 och 96 spekulerade jag. Har hittat lite datablad på den nu. Det verkar som att den lilla ratten i själva verket är en knapp som man trycker in för att återställa motorskyddet. Enligt databladet så kan man vrida på denna återställningsknapp till läge H som gör den manuell och A som gör att den kör med automatisk återställning.

Den röda knappen med O är en testtripknapp, den triggar alltså motorskyddet att lösa ut när man trycker in den. Men det finns också en liten testknapp under ampereratten som tydligen också löser ut motorskyddet, vad det är för skillnad mellan de två knapparna kan man undra. Databladen är inte så tydliga med att förklara detta.

Det lilla fönstret precis till vänster om texten "LR2" är en tripindikator så det går att se på den om motorskyddet verkligen löst ut eller om systemet fellarmar.

Jag tittade lite på "Tripping Characteristics" diagram såsom den här:

440379980_632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev först lite förbryllad när jag såg den men fattade sedan tror jag. Notera att "Hours" och "Seconds" är fel här, de skall byta plats i diagrammet, har inte gjort den själv. Den streckade linjen betecknar motorskyddets brytkarakteristik när den är inkopplad på tre faser medan de andra är för användning av två faser respektive en fas. Variabeln X är en faktor som betyder X gånger på den stora blå ratten inställt amperevärde. Så om strömmen är 17 gånger inställt värde bryter den efter 1,6 sekunder, om strömmen blir dubbelt så stor så bryter den efter 30 sekunder osv...

Enligt datablad så verkar det som att terminal 95 och 96 är en brytare. Verkar som att det är tänkt för att kopplas mot kontaktorns anslutning 14, ungefär som i följande diagram:

Wiring1.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så det verkar som att beteckningarna är en allmän standard för kontaktor-motorskyddskretsar. För det här diagrammet verkar inte ha nånting med Telemecanique att göra...

Någon brytkarakteristik för fasfel verkar inte finnas datablad för.

Jag hittade information om hur man beräknar effekt på växelströmskretsar när jag googlade på 'Power Factor' där det finns en Wikipediaartikel om detta. Det verkar som att man måste plocka bort den reaktiva komponenten (Q) för att det skall bli rätt vilket man gör när man multiplicerar med cos π/4 ≈ ,71...

Det finns visst mikroorganismer som klarar extremt höga temperaturer. Man har påvisat baktierier som har överlevt sterilisering i autoklaver i 10 timmar (121°C). Sedan finns det termofiler, dvs organismer som trivs i hettan och inte bara överlever. Exempel på mer komplexa organismer som tål extrema temperaturer är björndjuret...
 
Redigerat:
A
Då blir det ill att bygga in en autoklav i värmepumpen
 
  • Gilla
g00ey och 1 till
  • Laddar…
Så.....har motorskyddet löst?
 
hsd
står motorskyddet i autoläget är det svårt att veta, men det kan ju vara mjukstarten som löser...
nu börjar motorskyddet lösa ut hela tiden (Larm: MS). När man stänger av och startar om värmepumpen går den normalt igen.
 
Nu har pumpen gått på "Bara VP" sedan i tisdags utan problem utan att jag har gjort något nämnvärt med den. Den är en riktig ögontjänare, en smilfink!

Nåväl, nu vet jag iaf lite mer om hur man felsöker kontaktorn och motorskyddet. Kan också konstatera nu att signalkretsen på plint 95 och 96 går direkt till datorn och att det är huvuddatorn/ECU som reglerar kontaktorn.

Cirkpumpen och tillsatsvärmen har egna skyddskretsar.

Det finns många mikroorganismer omkring oss som vi måste leva med. Får hålla tummarna att de som är farliga för oss inte blir resistenta mot konventionella steriliseringsmetoder, antibiotikaresistens är farligt nog. Det finns nya forskarrön som antyder att det är proteiner (liknande prioner) som orsakar Alzheimer och om så är fallet kommer det orsaka oerhörda problem med bl a sterilisering av kirurgverktyg då proteiner tål mycket mer och är mycket svårare att tvätta bort.

Jag får tacka för alla inlägg så länge och får återkomma när jag får djupare insikt i vad som hänt eller om jag får en fråga på tråden jag kan besvara.
 
Efter att ha haft en period av krångelfri drift av pumpen började den att krångla igen. Vi hade en rörläggare som bytte brinepumpen för han tyckte att det var dags att byta den. Han uttalade sig att kompressorn går lite "tungt". Jag ville dock inte dra några förhastade slutsatser, utan ville först undersöka saken på egen hand så att jag kan säkerställa att det verkligen är kompressorn som är trasig.

Sedan har det varit en massa jobb och annat som har kommit ivägen. Under tiden har pumpen gått på bara tillsatsvärme. Ganska nyligen fick jag tag på en hygglig tångamperemeter med TrueRMS som jag tänkte mäta på faserna med. Jag var väldigt skeptisk till en början för den var ganska billig (kostade bara dryga tusenlappen). Men efter att ha tagit den till ett lab och gjort provmätningar konstaterade jag att den är som den skall.

Så nu när jag kom till skott och skulle mäta så startade kompressorn inte alls, utan motorskyddet löste ut direkt. Man hör ett slags vinande ljud där nere men det hörs att kompressorn inte arbetar. Ljudet håller på en kort stund, sedan stannar allt och MS larmet syns i displayen.

Så det verkar som att det är kompressorn är sliten. En period av stillestånd har gjort att den till slut har satt sig är min spekulation.

Vad tror ni?
 
Vi hade problem med att motorskyddet löste ut titt som tätt (ivt) och de kom och bytte ut "elektroniken", sen funkade det bra igen (det gick på vår garanti/försäkring så vi behövde inte pilla nått själva).
 
g00ey skrev:
Efter att ha haft en period av krångelfri drift av pumpen började den att krångla igen. Vi hade en rörläggare som bytte brinepumpen för han tyckte att det var dags att byta den. Han uttalade sig att kompressorn går lite "tungt". Jag ville dock inte dra några förhastade slutsatser, utan ville först undersöka saken på egen hand så att jag kan säkerställa att det verkligen är kompressorn som är trasig.

Sedan har det varit en massa jobb och annat som har kommit ivägen. Under tiden har pumpen gått på bara tillsatsvärme. Ganska nyligen fick jag tag på en hygglig tångamperemeter med TrueRMS som jag tänkte mäta på faserna med. Jag var väldigt skeptisk till en början för den var ganska billig (kostade bara dryga tusenlappen). Men efter att ha tagit den till ett lab och gjort provmätningar konstaterade jag att den är som den skall.

Så nu när jag kom till skott och skulle mäta så startade kompressorn inte alls, utan motorskyddet löste ut direkt. Man hör ett slags vinande ljud där nere men det hörs att kompressorn inte arbetar. Ljudet håller på en kort stund, sedan stannar allt och MS larmet syns i displayen.

Så det verkar som att det är kompressorn är sliten. En period av stillestånd har gjort att den till slut har satt sig är min spekulation.

Vad tror ni?
Hej, för att få professionell hjälp så föreslår jag att du gör ett inlägg i varmepumpsforum.com på en märkesspecifik tråd. Men vad hade han för belägg att byta det som han kallar brinepumpen?
Mvh Mattias
 
Ta en hammare och smäll till kompressorn ordentligt alt. skifta 2 faser. Detta kan få igång kompressorn igen. Med kompressor igång mät upp strömmarna på varje fas. Jämför med inställning på motorskydd. Eller. Mät en fas och försök köra igång kompressorn. Drar startströmmen iväg över 15A vid tillfället är kompressorn skuren tyvärr.
 
Hade samma symtom på min bergvärme förra veckan visligen Nibe men då var det kretskortet/mjukstart som va boven i dramat. Men betedde sig exakt som du beskriver. Då jag gjorde som du bara gissade utan riktigt fatta eller förstå vad jag mätte. så ringde jag in en som kunde och det kostade 3800, men de vet oftast hur man mäter och vet vad som brukar krångla. Så ta hjälp av någon som kan, är det bara elektronik så blir det inte så dyrt som om kompressorn håller på att rasa (drar mycket ström så att motorskyddet löser ut) men då är du måste du ändo be om hjälp att byta
 
En av faserna är kopplad direkt till kompressorn, de andra två är kopplade genom mjukstarten verkar det som. Kan ju mäta på den. Vet dock inte om amperemetern kommer att hinna registrera innan motorskyddet löser ut, den behöver ju ett par sekunder att fastställa mätvärde.

Får ta isär mjukstarten och titta på den. Någon som vet hur man kontrollmäter att den är ok? Om den behöver bytas, någon som vet vad som kan vara en lämplig ersättning? Det finns ju så mycket att välja mellan om man söker här exempelvis:

https://www.ahlsell.se/sok/?parameters.SearchPhrase=mjukstart

Undrar om det verkligen är OK att byta plats på två faser, kompressorn kan väl inte må bra av att gå baklänges?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.