Hej !
På väg att snart bygga en altan med tak, behöver tips om bra www adresser för uppgifter om byggmaterial och ritningar.
Tack på förahand.
 
Om du menar altan med tak = uterum, finns det böcker med idéer här på byggahus.
 
Ta 19,5 virke, ställ på tvären, bygg en ram runt, lägg på plintar, skruva dit trall och provhoppa ;D det gjorde vi!
 
Cattis, dina byggbeskrivningar är otroligt lätta att förstå  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
;D Det var så vi gjorde... mätte ut hur stor verandan skulle vara, byggde en ram av 19,5 virke, la i "reglar" av samma virke. lyfte upp skiten på plint och skruvade trall... och ja det håller för oss och vi är inte små det kan Sweli intyga... 8)
 
Planka som är 4,5 cm tjock och 19,5 cm bred, som ställer "på höjden" skruva som sjutton med vinkeljärn och prylar för säkerhetsskull
 
Besserwisser där... ja ja nu vet alla vad jag menade ialla fall, det har ju sina orsaker att jag inte byggt en lösvirkeskåk själv helt klart 8)
 
Vi förstår vad du menar Cattis, fortsätt med dina härliga beskrivningar, det var ett rent nöje att lära känna dig och din familj, flera som du behövs i detta land ;D ;D ;D ;D
 
I nästa avsnitt ska jag berätta om hur man spikar upp tapeter.... ;D ;D ;D
 
Jag har faktiskt gett ett bra svar på frågan tycker jag, svårare än så var det faktiskt inte, så jag är väl lite "delägare" i tråden 8)
 
Ta helst 28x120 trallvirke. Det smalare / tunnare gungar så lätt.
 
Japp, å så ska man lägga dom tätt intill varann, springan kommer av sej själv med tiden.
 
Med 28 mm trallvirke kör man cc60 mellan reglarna och med 22 mm trallvirke tar man cc45 mellan reglarna. På så sätt gungar det inte. Byggde själv en verand till nuvarande radhuset och erfarenheten är att snarare ta för tätt mellan reglarna än tvärtom, en eller ett par reglar extra kostar så lite.

En mycket bra beskrivning av altan finns att beställa här, beskrivning nr. 9, kostar 20:-
http://www.trainformation.se/pub/byggbeskrivningar/byggbesk.asp

Boken "Trädäck" som finns att köpa på diverse webbshoppar och bokhandlare fungerar bra som inspiration men foldern är fullt tillräcklig.
 
Det skall vara beskrivning nr 8 och inte 9 som jag skrev ovan. 9 är ett trädäck direkt på marken och altanen är på stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.