Bergvärme
Jag undrar följande; Har borrat 160 m borrrdjup för min bergvämepump THERMIA DIPLOMAT TWS 10.
En del vatten kom upp ur borrhålet och borrbolaget beslutade/rekomenderade att lägga på en manchett för att stoppa vattenflödet.
Som sagt så gjord.
Nu visar det sig att det tydligen inte har någon effekt då vattnet nu efter fem dagar kommer tillbaka och vi står der igen med ett vattentryck ur borrhålet.

Fråga ett; Er manchetten felmonterad, eller är trycket så högt att manchetten helt enkelt inte håller. Kommer jag att måtte bekosta ytterligare manchetter/tätningar.

Fråga två;; Är det bra eller dåligt att det finns vatten i borrhålet ?
Har hört av en kollega att temperaturen håller sig bättre med ett övertryck med vatten i borrhålet ?

mvh //  Tore

 
Ett stort vattenflöde i hålet är bra.

Din borrkostnad borde vara fast? Det är ju bara foderrör som brukar ge en rörlig kostnad.
 
Joda, borrkostnad är fast. men extra för manchett tilkommer på ca. 1500,-
Gör vattenflödet att det inte fryser i hålet och att det hålls en jämnare temperatur ?
Finns det några siffror på hur mycket bättre effekt sådant ger ?
 
Fryser gör det inte ändå om det är rätt dimensionerat. Jämför du hål med samma aktiva borrdjup där det är stort vattenflöde i det ena och noll flöde i det andra så kan man nästan utgå från att hålet med stort flöde värmer upp köldmediet mer. Du kan ju se det som att du hela tiden tillför hålet ny energi med det tillströmmande vattnet (grundvatten från någon åder).
 
Tack Mathias för uppklarande svar !
 
Jag tycker att du ska kolla med (någonting) Nelson på brunnsforum eller SGU.

Artesiskt vattentryck med medföljande flöde ska bedömmas av en expert.

SGU förespråkar i ngt remisssvar tätning av sådana hål för att förebygga skada.
 
Anders Nelson heter han, jobbar på Geotec.
 
tänk på att vatten tryck & vatten flöde är 2 olika saker.
bara för att man har högt vattentryck, som ger vatten flöde när borran är öppen, så betyder det inte att man har vattenflöde när borran tätas till.
Trycket finns ju där för att vattnet inte har nån annan stans att tavägen.
 
Tore33 skrev:
Bergvärme
Jag undrar följande; Har borrat 160 m borrrdjup för min bergvämepump THERMIA DIPLOMAT TWS 10.
En del vatten kom upp ur borrhålet och borrbolaget beslutade/rekomenderade att lägga på en manchett för att stoppa vattenflödet.
Som sagt så gjord.
Nu visar det sig att det tydligen inte har någon effekt då vattnet nu efter fem dagar kommer tillbaka och vi står der igen med ett vattentryck ur borrhålet.

Fråga ett; Er manchetten felmonterad, eller är trycket så högt att manchetten helt enkelt inte håller. Kommer jag att måtte bekosta ytterligare manchetter/tätningar.

Fråga två;; Är det bra eller dåligt att det finns vatten i borrhålet ?
Har hört av en kollega att temperaturen håller sig bättre med ett övertryck med vatten i borrhålet ?

mvh //  Tore
Hej Tore

Den "manchett" du talar om är ett topplock som brineslangarna går genom. På topplocket brukar det finnas två extra kragar som man kan ansluta fler slangar genom.

Har du möjlighet att ansluta en slang, som du kan leda bort vatten genom t.ex. till ett dike. Då får du en artesisk borra, som i sin tur ger mer energi till din pump.

Att stänga inne vattnet skapar ett övertryck. T.ex. om grundvattenivån ligger två meter över borran, blir trycket ca: 30 kg på topplocket. (0,2*radie*radie*pi)
 
Och har man en artisisk borra så ska man nog kolla vad man får och inte får göra, samt kolla vilken inverkan det kan få på grannar och liknande.
Man kan tex tänka sig att man faktiskt dränerar under huset/husen med ruttnande pålar som följd, eller andra sättningsskador.

Inte för att jag kan geologi, men fram tills dess ngn som kan det säger att det inte är ngn fara så tycker jag man ska vara försiktig.
 
Håller med, att det kan skapa bekymmer om man inte har kontroll på vattnet. Ett läckande topplock kan orsaka skador sitt eget eller grannens hus.

Ett dike brukar i regel vara ämnad för vatten. Naturligtvis måste avrinning, frysning m.m. beaktas vintertid.

Grundvattennivån brukar vintertid vara ett par meter lägre, och kanske problemet endast finns på sommaren.
 
om borran ligger under grundvatten nivån så vatten kan tryck upp av den andledningen så kommer man ju sänka grundvaten nivån & det vet i hunna om det inte är miljöbrott.
desuteom kanske "diket" inte kan ta hand om dom mängder vatten detta innebär!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.