Jag har planer på att göra en sällskapsyta i en oinredd källare där betonggolvet är väldigt ojämnt. Då takhöjden är väldigt låg vill jag inte jämna av golvet (det skulle innebära nästan 10 cm i ena änden av rummet). Min tanke är att lägga ett golv som istället är följsamt över de skillnader som finns. Eftersom rummet är i källaren har vi inte jättehöga krav på estetiken. Huvudsaken är att det är så lågt som möjligt och är funktionellt.

Vad tror ni om följande:
  1. Platonmatta underst.
  2. 10-15 mm cellplast som isolering.
  3. Hårdare variant av linoleummatta.


  • Flytspacklar jag golvet kommer jag att slå i huvudet i en balk.
  • Lägger jag klickgolv kommer det att glappa.
  • Är det ytskicktet för följsamt kommer möbler och troligtvis hälar att trycka ihop cellplasten. Kanske innebär även linoleumgolv samma problem.
 
Hemmakatten
Tror det blir ett väldigt tråkigt, källaraktigt (sic) rum med linoleummatta. Vet inte om du behöver isoleringen eller ej, men jag skulle satsa på en härlig, fluffig heltäckningsmatta (som har blivit moderna igen).
 
Hemmakatten skrev:
Tror det blir ett väldigt tråkigt, källaraktigt (sic) rum med linoleummatta. Vet inte om du behöver isoleringen eller ej, men jag skulle satsa på en härlig, fluffig heltäckningsmatta (som har blivit moderna igen).
Tanken var att ha linolium för att få en hårdare yta mot isoleringsskivorna. Ovanpå det kommer vi att ha en massa mattor som korsar varandra så känsla av plastgolv kommer det ändå inte bli.
 
Bila ur, gräva ned och isolera ordentligt är inte ett alternativ?
Har relativt hög takhöjd i källaren redan och det var ett viktigt argument till varför jag valde just mitt hus. Trots detta så väljer jag att bila ut golvet och siktar på få ett slutresultat som både är isolerat 170mm cellplast, samt innehåller golvvärme (Vattenburen) följt av klinker. Målet är inte bara komfort men även att sänka golvet ca 50mm från dagens höjd för att uppleva mera rymd.
Ganska extrema projekt men underlättar helt klart övriga installationer som tex ny VA och el.

Jag tror dessutom att 15-17mm cellplast inte gör sådan stor skillnad att det är värt att fundera på det .
Du nämner även rädslan för att möbler och hälar kommer att pressa ihop cellplasten och jag är helt övertygad att detta kommer att ske. En matta måste vara följsam för att kunna läggas och således blir det hela motsägelsefullt - Den kan inte vara stark nog för att stå emot tex ett stolsben med cellplast som underlag.
Jag skulle nog sikta på att i vart fall korrigera befintligt golv, bila ut helt enkelt för att gjuta på ett nytt lager - Följt av tex en heltäckningsmatta eller plast.
 
Jag har övervägt att bila ur och gjuta nytt med isolering i betongen men det blir genast en helt annan omfattning på jobbet. Väggarna består av 90cm granitblock som är ojämna vilket gör det svårt att isolera (rummet skulle bli för litet). Så om jag inte åtgärdar väggarna tänker jag att det kanske blir onödigt att göra en så pass stor insats på golvet. Jag tänker därför att rummet inte går att använda på vintern.

Jag läser om cellplast med beteckningen XPS 20mm som tydligen ska tåla mycket mer belastning, har du någon erfarenhet av den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.