Hej!

Har en stuga som stått ouppvärmd cirka 15 år. Den skall nu renoveras lite och försöka få den uthyrd. Den lider av sommarstugedoft.
Vad tror ni om att byta isolering och gips på väggarna? Blir man av med merparten av sommarstugedoften då?
 
Förlåt, men vad menar du med sommarstugedoft. Det låter som något positivt i mina öron.
Försvinner inte eventuell "doft" när du börjar värma upp huset?
 
Luktar fuktigt och jag är rädd för att det inte försvinner vid uppvärmning.
Får väl se till vår när jag drar på värmen för första ggn på 15 år. Elda i kaminerna, element och en rejäl avfuktare kanske hjälper på traven.
 
När är stugan byggd? ???
Vilken slags golv har du? ???
 
Stugan är byggd runt 1930.
Golvet är massiva träplankor, mycket snyggt enligt min mening.
 
Då antar jag att den har isolerats och gipsats på senare år, eftersom gipsskivor ej fanns på 30-talet. Tror dock inte att lukten kommer från gipsen och isoleringen.
Är det frilagt trägolv i hela stugan så kommer nog inte lukten därifrån heller. Annars har gamla golvmattor en förmåga att osa en hel del.
Cubix råd att sätta på värmen och vädra kommer att göra susen. ;)
 
Var o kikade idag, det är inte gips. Det är någon form av mjuka, filtiga spånplattor.

Får se hur det går till sommaren med lukten!
 
Rena skrev:
Det är någon form av mjuka, filtiga spånplattor.
8) Ja, det ante mig. Du har tretex på väggarna. Det är dom som är boven i dramat. Föreslår att du plockar bort dom och smäller på gips istället.
;)
 
Låter som det blir ett större projekt än väntat....får pröva med värme o vädring först. Skall nämligen bara ha stugan till uthyrning ett par år. Vet inte hur länge den kommer stå kvar.
 
Treetex. Kära treetex... BRÄNN skiten! Det är så gott som omöjligt att få bort "sommarstugelukten" från Treetex. Plocka ner den och sätt upp gips istället.
Det brukar inte vara något svårt jobb.
 
Blir alltid mer jobb än man räknat med. Som jag skrev i ovanstående tråd så vet jag inte hur länge den kommer stå kvar.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.