Jag skulle gärna vilja ha en lite mindre sänksåg. Främst för att såga MDF och sällan till ett större sågdjup än 3/4 till 1 tum.

Jag har googlat runt en del och det verkar som om det dykt upp en del Kinatillverkade OEM-sågar som kanske skulle kunna betecknas som kompakta sänksågar men jag hittar inga recensioner av dem och jag har heller inte hittat någonstans där man kan "klämma och känna" på dem...

Först ut är Scheppach PL305 (aka Grizzly Mini Track Saw 4-1/2 etc.)
PL305-1RAIL1-1024x980.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna såg var utsåld på mitt lokala BAUHAUS men de hade skenor och sågklingor till den. Det som skrämmer mig med denna maskin är Scheppach-unika styrskenor och klingor. Om Scheppach större sänksågar "vinglar" på de större skenorna hur skall det då vara med de mindre? Dessutom kanske det är omöjligt att byta till en klinga av bättre kvalitet om de från Scheppach inte är bra nog. Det verkar dessutom inte finnas någon längre styrskena och i så fall tvingas man leva med skarvar.

Nästa kandidat är T-RAXX Compact Multi Plunge Saw 110 mm.
IMG_8604-kopie-1024x1024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deras större maskiner (1400 och 1200) finns det en del att läsa om på nätet. Dessutom skall de vara kompatibla med styrskenorna från Festool och Makita. Den här nya mindre maskinen verkar ha egna skenor som dessutom är ganska korta (jag skulle föredra en lång framför tre korta, framförallt om den totala länden understiger 140 cm). Klingorna vet jag inte heller något om annat än att de är 110 mm i diameter...


Någon som har erfarenhet av ovanstående maskiner eller som har förslag på bättre alternativ?
 
Jag hittade "Scheppach PL305" på BAUHAUS hemsida, men under namnet Toolson S4 Mini...
1292994A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen i sig är ganska billig (699 kr) men sen skall man ha två skenor (600 mm a 249 kr) samt ett tillbehörspaket till skenorna för att kunna koppla ihop dem (249 kr). Så totalt landar det på 1446 kr + 269 kr per paket med extra klingor (säljes i paket om fyra stycken, en av varje sort, vad jag förstår kan man inte köpa dem styckevis så behöver man fyra av en sort så tvingas man köpa fyra fyrpack)...
 
Redigerat:
Jag har den där fast Scheppach-modellen. Den är lite högljudd.
Synd att jag missade att dom bytt namn då jag sökt skenorna en tid, slutade med att jag beställde skenor från Tyskland. Jag skulle säga att skenorna är ett måste för att glädjas åt sågen då man annars får måtta noggrant och fixera någon linjal att såga efter. Att köra på frihand känns sådär då basplattan är lite mindre än på en större sänksåg.

Största minuset är att man inte kan fälla sågen i vinkel, det är enbart 90-grader som gäller.

Fina snitt med klingorna som följer med. Jag har inte kört slut på någon klinga än men jag har hittat kontakt i kina som kan sälja de klingor man vill ha till riktigt bra pris så om någon är med på gruppköp kan jag nog ordna det (se lista nedan med pris)

For Wood:
3pcs with Z=40 teeth 115*22.22 1.2/1.8kerf 4.68$usd/pcs
3pcs with Z=20 teeth 115*22.22 1.2/1.8kerf 4.03$usd/pcs

For Wood with possible metal (nails or screws) in it:
3pcs with Z=40 teeth 115*22.22 1.2/1.8kerf 5.98$usd/pcs
3pcs with Z=20 teeth 115*22.22 1.2/1.8kerf 5.32$usd/pcs

For Metal, hard (Steel):
3pcs with Z=40 teeth 115*22.22 1.7/2.2kerf 9.17$usd/pcs

For Metal, soft (Aluminium):
3pcs with Z=40 teeth 115*22.22 1.4/2.0kerf 6.62$usd/pcs
Packing weight is about 5kgs,by DHL to your door charge is 102usd$.Any problem please let me know.

Som sagt, frakten gör att stycke-priset drar iväg något...


EDIT:
Skulle lägga till att den där T-RAXX ser ut att vara precis samma som Scheppach men med annan färg.
 
Redigerat:
mounte skrev:
...
Skulle lägga till att den där T-RAXX ser ut att vara precis samma som Scheppach men med annan färg.
Tycker du att T-RAXX:en ser ut som Scheppach? Scheppach PL305, Grizzly Mini Track Saw 4-1/2 och Toolson S4 Mini är ju uppenbart samma OEM-såg i olika färger (jag har sett den i andra färger också såld under andra namn runt om på nätet).

T-RAXX Compact däremot verkar inte vara samma såg. Jag gissar att det är KING*STAR 110mm Plunge Track Saw 1050W. Precis som deras större modeller baseras på Lutool Plunge cut circular saw plunge saw track saw.

Snokar man vidare bland sänksågar på Alibaba så hittar man en annan bekant från Jula och BAUHAUS nämligen G-max 1300W 165mm Plunge Circular Saw. Notera att skenan på bilden på Alibaba skiljer sig från de skenor som sålts av Jula och BAUHAUS (glidskenorna sitter bredare isär på den "nya" skenan).

Lutool-sågen är lite intressant eftersom den verkar hyfsat välbyggd, tar standard 165mm klingor, skall vara kompatibel med Makitas och Festols skenor samt att deras egna skenor är förhållandevis billiga och verkar bättre än de som kommer med G-max-sågen.

Det finns mera att läsa om Lutool (Batavia T-RAXX) i den här tråden på ett annat forum...

Ps. Skall tilläggas att Lutool-sågen säljs i olika färger under andra namn än Batavia T-RAXX också. Bland annat Holzmann plunge saw TAS 165PRO (som motsvarar T-RAXX 1400 watt) och TAS 160 (som motsvarar T-RAXX 1200 watt), den senare för typ €164 på LiDL! :x
 
Redigerat:
Tillbaka till ämnet kompakta sänksågar. De enda jag hittat är den som säljs av BAUHAUS som Toolson S4 Mini samt T-RAXX Compact (kinesiska KING*STAR 110mm). Finns det några andra? Inte vad jag hittat i alla fall...

Begränsningen till 90 grader gäller båda två. Detsamma gäller ickestandardiserad storlek på klinga. Skenorna till T-RAXX Compact ser något bättre ut än de till Toolson S4 Mini. Glidskenorna sitter bredare isär men de är sjukt korta (33 cm). Sågen säljs dock i ett kit som innehåller två olika klingor, tre skenor, kopplingar och tvingar. Toolson S4 Mini säljs med fyra olika klingor resten måste köpas separat, skenorna är längre (60 cm). Fördelen med Toolson S4 Mini är att man kan åka ned till BAUHAUS och klämma och känna. Lätt att lämna tillbaka och hantera garanti med mera.

T-RAXX Compact ser dock mer välbyggd ut men det är givetvis svårt att veta utifrån bilder på nätet. Jag önskar det fanns lite fler "reviews" från forum med mera. Kanske kommer det under våren. Lite sugen blir man på att chansa eftersom det verkar gå att få T-RAXX Compact (hela kittet med skenor och allt) för cirka €85. Då landar man kanske runt tusenlappen inklusive frakt men det är klart, om den inte är bra nog så är det ju bortkastade pengar som man i stället kunnat köpa en extra Makita eller Festol skena för...

Om någon har erfarenhet av dessa två maskiner eller snubblar över "reviews" på nätet så kan ni väl skriva något om det i den här tråden. För tillfället är det här med en kompakt sänksåg en god ide i mitt huvud eftersom en riktig sänksåg är lite bänglig för småjobb som att kapa MDF till mindre högtalarlådor etc. Om det är en bra ide i praktiken vet jag inte än så all feedback är välkommen. :D

Ps. Jag har också funderat på om en kompakt cirkelsåg med styrskena skulle kunna vara ett alternativ till kompakt sänksåg men jag har inte hittat någon klockren produkt. Någon som har något förslag eller ide på alternativ till kompakt sänksåg så är även det välkommet?
 
Redigerat:
Jag är inte riktigt klar över vad du menar med klockren produkt. Om man ser till tekniska prestanda så har Mafell en hel del trevliga produkter på sitt program, som jag tror kan vara väldigt intressanta för dig. Men om du har på kravlistan att det skall vara billigt (kinesiskt skrot), så kommer du att bli besviken. Mafells sågar kommer du att ha glädje av under en livstid som amatör, och under många år som professionell hantverkare. Med detta i tanke är Mafellsågarna faktiskt rätt billiga. Jag har bland annat en KSS300 som är ett Kinderägg av rang, men inte av stora mått.
 
mattiasp, tack för svar. Med klockren produkt menar jag något som kan kapa 3/4 tum MDF med precision men som tar mindre plats än en bordssåg och är enklare att hantera än en fullstor sänksåg när man arbetar med mindre bitar typ 30x40x50 cm.

När vi pratar teknisk prestanda så är precision det jag skulle prioritera över exempelvis sågdjup, watt och tålighet (den skall inte hanteras utomhus på en byggarbetsplats). Så länge den klarar 3/4 tum MDF så är jag nöjd. Den skall dock klara raka och fina snitt gärna upp till 120 cm.

Billigt skrot är jag inte intresserad av men om en billig maskin klarar jobbet så kan jag lägga pengarna på annat. Jag skall ta en titt på Mafells sågar. Den kompakta såg jag tänkt mig behöver inte hålla profsklass men om det är det som krävs för raka och fina snitt så kanske det är bättre att använda en riktig sänksåg även för de mindre bitarna även om det är lite bängligt...
 
Om jag skall vara helt ärlig, så vet jag inte att de sågar du har inlett diskussionen med är skrot. Vissa kinesiska maskiner kan ju fungera bra. Jag vet med säkerhet att du kommer att vara nöjd med en Mafell KSS300. Sågen har ett sågdjup på max 40 mm med skena och 43 utan. Den fungerar som skensåg, som sänksåg om man vill, men med tvåhandsgrepp, som kap/gersåg med vissa begränsningar och som en vanlig handklinga. Parallellanslaget är riktigt bra. Det jag saknar på sågen är motorbroms, men inte till priset av en tyngre såg. Hela systemet med skena och hela baletten går ned i en Systainer storlek 4. Baksidan är att den går loss på ca 5000. Det är den enligt min mening värd. Utan tvekan:
http://www.ebay.de/itm/Mafell-KSS30...122745?hash=item418891ad79:g:2n0AAOSwo3pWepp1
 
Jag kollade Mafell KSS300, klart intressant och kompetent produkt. Den är säkert perfekt för jobbet. Finns det liknande produkter från några andra producenter?
 
Hej

Det här är antagligen också en produkt du inte efterfrågar, den är rätt kostsam (jag undviker uttrycket dyr)
http://mortenmaskin.com/product.html/festool-battericirkelsag-hkc-55-li-52-eb-plus-fs
Den finns även nätdriven.


Har batterimaskinen på på önskelistan som komplement till min ts55:a

En sänksåg kommer du inta att ångra att ha köpt, jag tycker de är att prioritera före specialcirkelsågar.
Men ha fastsittande skenor på cirkelsågar med germöjligheter är trevligt, en dylik batterimaskin är ett toppenkomplement till sänksåg.

Köper du sänksåg så skulle jag nog lägga på en tusing eller två och få en fin precission och livslängd, det finns många fabrikat.


Lycka till med valet
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.