Hej

Ska lägga golvvärme i hallen med klinker som golv. Har tänkt använda spårat golvspån. Den är anpassad för 16 mm slang plus aluPlåt. Slangen är styv och vill gärna resa sig om man inte har plåten att klämma fasta slangen med. Jag har hört från flera håll att man inte ska använda aluplåt om man ska flytspackla. Det ska fräta på plåten. Man använder istället nät (av stål) som man fäster slangen i ovanifrån med plast strips på vanligt golvspån.

Jag vill använda spårat golvspån för att bygghöjden inte ska dra iväg. Kan någon ett bra att fästa slangen medans man lägger ut den så att den inte lever sitt egna liv. sedan är det ingen konst att lägga ett nät ovanpå för att armera flytspacklet.
 
Lägga i en klick lim här och där i spåren kanske funkar?
Eller att klippa små bitar av spikband som håller ner slangen?

Sen så behöver man väl inte plåtarna när man flytspacklar, de är väl till för att leda värmen, nu får du ju en homogen kaka som du värmer upp istället.
 
Plåten har också funktionen att klämma fast slangen då skåran i spånet är nån mm för stort för bara slangen. Jag kom på att man kanske kan sätta dubbelhäftande tejp vårs över skåran och sen slängen på den. den är ju också nån mm så den kanske klämmer fast mer med friktion än limmet. Jag återkommer om någon vecka när det blir aktuellt.
 
Har också hört det, men efter efterforskningar från plattsättaren (pratat med fabriken som gör flytspacklet) så är det inte ett vanligt problem idag. Prima över allt material innan och sidan flyyyyyt!!

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
leptop
  • Laddar…
@PeterStrandberg. Bra idé jag lägger den på minnet. Kräver dock att det förborras där skruvklammern ska vara.
@fremax. Ska kolla med plattsättaren, sist han la flytspackel i badrummet så var det av typen glasfiberarmering i tror jag. menar du att jag ska prima spånet först och sen även plåten? tror inte primern fäster på plåten.
 
@PeterStrandberg. körde på din lösning! borrade ner för klammern på sidan om spåren. sedan var det ingen konst att sätta fast slangen. gick riktigt smidigt. Nu fick jag i och för sig en mer följsam slang från LK den här gången men det behövdes ändå några väl valda klammers. Tackar för tipset!
 
Kul att höra, lägg gärna upp några bilder på resultatet :)
 
B
Ett tips är att klippa 5cm stora bitar av 25mm tomrör, klipp uppp dessa längs med och trä runt slangen, kilades fast riktigt bra i spåren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.