hejsan ! som rubriken lyder, Kärnreaktor Forsmark 3 har en verkningsgrad på 35 %.
Generatoreffekten är på 1190 MW. Hur stor effekt har reaktorn?

stämmer det att effekten är 416500w eller är det jag som är ute och hojjar?

MvH Richard
 
tommib
Har inte du ställt liknande skolfrågor tidigare?

Effekten är 3400 MW med de givna förutsättningarna. Hur räknar du egentligen? Inte för att vara dryg men detta är matte på mellanstadienivå (givet att du förstår vad verkningsgrad innebär).
 
nej det har jag inte, men har fått en formel som säger att P=n*p*9,81*V*h och det är den enda hjälpen jag har för att räkna ut den nyttiga effekten ur olika vattenfall, men nu kommer jag till denna fråga men vet inte hur jag ska ställa upp den. jag trode man tog 0,35*1190 men det gör man tydligen inte
 
Verkningsgrad är ju effekt ut genom effekt in. I ditt fall vet du verkningsgraden och effekt ut. Frågan är vad effekt in är vilket fås genom 1190/0,35=3400
 
  • Gilla
HailOdinn
  • Laddar…
harry73
Nej tommib, man kan inte bara ge svaret. Det ska hailodinn göra själv. Men för att i alla fall ge lite tips. Det finns 2 fel i haikodinns resonemang, men jag säger inte vilka ;)
Och sen har jag två tips:
1 Vilken effekt borde vara större, reaktor eller generator?
2 hur mycket watt är en MW?
Lycka till :)
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
så klart, tror jag ska lägga ner detta för ikväll lite pinsamt men men tack för svar
 
tommib
harry73 skrev:
Nej tommib, man kan inte bara ge svaret. Det ska hailodinn göra själv. Men för att i alla fall ge lite tips. Det finns 2 fel i haikodinns resonemang, men jag säger inte vilka ;)
Och sen har jag två tips:
1 Vilken effekt borde vara större, reaktor eller generator?
2 hur mycket watt är en MW?
Lycka till :)
Jag håller principiellt med om detta men när frågan är så enkel och svaret är så fel så undrar jag exakt vad TS hade missförstått. I och med svaret så ser jag att TS totalt saknar förståelse för problemet och bara stoppar in siffror i en (fel) formel. Anledningen till att jag gav svaret direkt var att TS då eventuellt skulle halka in på rätt bana genom att se i vilken härad lösningen låg.

och till HailOdinn: Jo, det har du.

https://www.byggahus.se/forum/el/267164-hur-stora-kondensatorer-ska-anslutas.html
https://www.byggahus.se/forum/el/267136-tyda-motorskylt.html
https://www.byggahus.se/forum/el/266758-ska-motorn-y-eller-d-kopplas.html
https://www.byggahus.se/forum/el/266767-omsattningskopplare-pa-trafo.html
 
HailOdinn skrev:
nej det har jag inte, men har fått en formel som säger att P=n*p*9,81*V*h och det är den enda hjälpen jag har
Då är du torsk, du lär dig ingenting på att använda en formel du inte förstår.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
HailOdinn skrev:
nej det har jag inte, men har fått en formel som säger att P=n*p*9,81*V*h och det är den enda hjälpen jag har för att räkna ut den nyttiga effekten ur olika vattenfall, men nu kommer jag till denna fråga men vet inte hur jag ska ställa upp den. jag trode man tog 0,35*1190 men det gör man tydligen inte
För att vara rätt så dryg nu, men du har inte fattat ett dyft, du vet inte vad du egentligen gör, och bara greppar blint efter något halmstrå. En formel som kanske har något med saken att göra, fråga och försöka få lösningen utförd genom ett forum.

Detta väcker frågor och funderingar hos mig.

Vad utbildar du dig till egentligen? elektriker?

Var är dina lärare, dina kurskamrater, din kurslitteratur? Är det inte i den miljön du först och främst ska förkovra dig i? Där är chansen för att nå verklig förståelse nog betydligt bättre än via ett internetforum. I den miljön sitter ju alla med samma mål och samma problem.

Hur tänker du själv? Är målet att bara halka genom med godkänt, eller vill du verkligen lära dig?

Hur ser du öht på denna trend.
Vill du lämna in din bil på verkstad och få en mekaniker som aldrig fattat hur en bil fungerar, utan bara chansar och byter lite saker, och gör en massa fel, och onödiga åtgärder.
Eller äta på en restaurang med en kock som lärde sig allt (div för lite) på internet.
Eller bli gallstensopererad av en läkare som bara slunkit genom utbildningen genom att fråga efter svaren på internet, som inte egentligen ens vet skillnaden mellan levern och njurarna, och vad dessa har för uppgift i kroppen.
 
HailOdinn skrev:
nej det har jag inte, men har fått en formel som säger att P=n*p*9,81*V*h och det är den enda hjälpen jag har för att räkna ut den nyttiga effekten ur olika vattenfall, men nu kommer jag till denna fråga men vet inte hur jag ska ställa upp den. jag trode man tog 0,35*1190 men det gör man tydligen inte

9,81 pekar mot att det är jordaccelerationen inblandad i den formeln....
Formeln kanske är effekten hos en vattenturbin?

Verkningsgrad är enhetslös så det är MW in och MW ut

Protte
 
Mikael_L
Jag ska erkänna att HailOdinn lite smått oschysst fick klä skott för alla sådana här tendenser jag ser/sett.

Dvs, det är ju vare sig första eller sista, eller grövsta jag sett i form av att försöka klara av sin utbildning genom att fråga på internet. Men just nu rann det över för mig, och olyckligtvis råkade det just nu vara HailOdinn's tråd jag läste.

Så se mitt inlägg mer som en allmän iakttagelse och undran, inte så speciellt mycket riktat just mot dig.



Men frågan hänger fortfarande i luften.
Vad är bästa vägen att verkligen förstå saker?

Och hur illa och oönskat är det att vissa slinker genom utbildningar utan förståelse för det som skulle lärt sig?
 
Mikael_L
Lite ontopic då, lite försök till svar på själva frågan...

HailOdinn skrev:
<klipp> men vet inte hur jag ska ställa upp den. jag trode man tog 0,35*1190 men det gör man tydligen inte
Om verkningsgraden....

Får man mer effekt ut än in, eller tvärtom?
 
Formeln ovan används för att beräkna effekten i just turbiner i vattenkraftverk såsom någon var inne på ovan. V är alltså volymen vatten som faller, g syftar till accelerationen då den tillsammans med h, som är fallhöjden, bestämmer hastigheten på vattnet. n är sedan verkningsgraden som det syftas till. Denna formel har dock ingenting med TS problem att göra.
 
Redigerat:
tommib
Tror att det var en retorisk fråga från Mikael_L ...
 
Mikael_L
Nja, inte retorisk, men däremot riktad till trådskaparen, som jag ville hjälpa på traven med grundläggande förståelse.


Själv kan jag så mycket termodynamik att jag kan räkna ut verkningsgraden i carnot-cykeln i kraftverket om jag får alla temperaturdata. :)
(Men jag måste nog slå lite i mina böcker dock, det sitter liksom inte utantill i huvudet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.