En tidig skiss på tänkt planlösning för 1½ plans hus, ramverkstakstolar är tänkt att användas till detta hus, förhoppningsvis går det att få tag i lite snyggare takstolar då vi vill ha öppet upp till nock i vardagsrummet, går det att bygga den delen av taket med annat än ramverk tro?
(ja fler fönster kommer att komma till) :p

pl1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pl2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snabbt omdöme: Tillkrånglad layout med mycket korridorkänsla.
Man kan inte komma till vardagsrummet utan att gå genom köket.

Skall verkligen halva vardagsrummet användas till att andäktigt titta på kaminen,
mot en bakgrund av, ja vadå? Utsikt över en sjö, en motorväg, grannens bakgård?

Finns inga garderober eller förvaringsutrymmen, var hänger man av sig ytterkläderna?
Ingen utgång från tvättstugan.

Låter lite väl elakt, med jag är trött och sur och har influensa och behöver avreagera mig lite :(
men jag tycker att du skall ta fram huskatalogerna och studera deras lösningar noga.
Där finns mycket bra att utgå ifrån.
 
Redigerat:
Vad jag tror blivit bättre är att spegelvända tvättstugan horisontellt och placera WC nedankant mot tvättstugan. Borde ge avhängningsyta vid entrén.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
yada yada..
Ja, halva vardagsrummet ska användas till att andäktigt titta på kaminen. Hade du förväntat dig en detaljplan på en skiss eller? samma svar till yttrandet om förvaringsutrymmen...
En snabb överblick över din inläggshistorik visar på att du har för vana att vara lite lös i käften, behöver du avreagera dig kan du gå nån annanstans.

13th Marine skrev:
Vad jag tror blivit bättre är att spegelvända tvättstugan horisontellt och placera WC nedankant mot tvättstugan. Borde ge avhängningsyta vid entrén.
Tack för konstruktiv kritik :)
 
K
Placerar du WC mot yttervägg får du möjlighet att ha fönster där. Kan vara bra om det blir strömavbrott.. dagsljus är aldrig fel annars heller
 
Förresten, kolla på vilka tillgänglighetsanpassningar som måste göras, badrummet ser lite litet ut nämligen, uppfyller du inte detta så kommer du inte få bygglov.
 
hobbysnickrat skrev:
Ja, halva vardagsrummet ska användas till att andäktigt titta på kaminen. Hade du förväntat dig en detaljplan på en skiss eller? samma svar till yttrandet om förvaringsutrymmen...
En snabb överblick över din inläggshistorik visar på att du har för vana att vara lite lös i käften, behöver du avreagera dig kan du gå nån annanstans.
...
Nej jag förväntar mig ingen detaljplan (vad den nu skulle ha med saken att göra) men kanske en motivering till en, som jag ser det, väldigt udda planlösning.

Den skriker amatörjobb, därför rekommenderade jag dig att gå tillbaka till husföretagens planlösningar.
Där har kunnigt folk suttit och filat länge på detaljerna, och det bästa en "hobbysnickare" kan göra är att lära sig av de kunniga och erfarna och sedan, efter personlig förmåga, bygga vidare därifrån.

Att bara slå ifrån sig kritiska synpunkter leder ingen vart.
Om du sedan tar ut din frustration över ditt misslyckande genom att vara oförskämd kanske känns bra för stunden, men du sitter fortfarande fast i din mediokra planlösning.

Släpp nu prestigen och lyssna på råd.
Jag gick själv den vägen och resultatet blev faktiskt riktigt bra.
 
Hej

Några som jag tycker konkreta frågor om denna planlösning:
Huset har en invändig boyta på 91 kvm plus övervåning, ändå så finns det bara ett bra sovrum, Gästrummet på nedre botten är litet som barnrum, dessutom ligger det långt från föräldrarsovrummet, passar bara för ett äldre barn. Även om det stämme för dig nu så kommer denna begränsning att sänka värdet den dag du vill flytta.
Trappen slutar precis i dörren, gör att allt grus dras med upp i trappen.
Nedsänkningen förstår jag inte alls, vad tillför den? Den begränsar däremot användningen av vardagsrummet ordentligt. Jag skulle av säkerhetsskäl sätta dit en stolpe i hörnet där man kommer att springa förbi mellan kök och soffgrupp. Dessutom behövs rejäl säkerhetsmarginal mellan köksstolarna och nedsänkningen.
Lösningen med en kamin framför fönstret verkar bara underlig, om nu utsikten är fin varför blockera den med kaminen, sen ser det ut som rekord i omöbler bar yta runt kaminen.
Finns garage eller liknande ? Attt bara ha några garderober i föräldrarsovrummet kommer inte att räcka långt.
Vart skall ytterkläder och skor hängas? Trots 20 kvm hall verkar den plottrig och trång.
Alla husets sällskapsytor hänger ihop så vill en ha någonting att lyssna på, musik eller film så får alla lov att lyssna.
Alla kommer alltid att gå igenom köket.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Allt går att lösa! Skulle nog stämpa och sätta dit en järnbalk för säkerhets skull. Dem bygger inte så mycket men tar mer vikt än en limträbalk.
 
  • Gilla
hobbysnickrat
  • Laddar…
Vad är syftet med nedsänkningen? Alltså, vad har du för tanke med denna minst sagt annorlunda lösning? :)

Som några nämnt tidigare så kommer du behöva en större toalett pga tillgänglighetsreglerna. Sen måste även dusch finnas där. Funderat på att kombinera tvättstuga med badrum?
Sovrummet där nere är i minsta laget kan även jag tycka medan hallen är väldigt stor med drygt 1/4 av hela husets yta.

Hur många är det tänkt ska bo här? Har ni funderat på spiraltrappa istället? Tar betydligt mycket mindre plats och är lättare att placera. Om inte, så nämnde någon att det är opraktiskt att ha trappan precis i ingången.
 
  • Gilla
hobbysnickrat
  • Laddar…
Håller med i de flesta övriga kommentarer. Fönster är självklara i badrum. På nedervåningen kan du placera badrummet där dörren till tvättstugan är inriktad. Du bör då få plats med garderober på väggen mot köket.

Takfönster i badrum uppe.

Fundera på om det inte går att få plats med möjlighet till två sovrum uppe. Även om du själv inte har behov av det skadar det inte att vara lite strategisk. Korridorsytan eller om det är tänkt som allrum bör planeras bort i ett så litet hus.
 
  • Gilla
hobbysnickrat
  • Laddar…
En mysig "eldgrop" som andra sitt-del i vardagsrummet kan nog vara mysigt, gör det om ni vill ha det och strunta i om inte alla uppskattar den. :)

Däremot ska jag också som konstruktiv kritik säga att det känns tämligen vansinnigt att bygga ett helt hus och bara ha ett sovrum på övervåningen och ett gästrum/arbetsrum osv. på bottenvåningen... inte många familjer som den planlösningen skulle passa bra för.

Om man vill ha ett stort vardagsrum och dessutom med en nedsänkt del som ger extra takhöjd i den delen, så kanske det är alltför lyxigt att i ett så pass litet hus också ha dubbel takhöjd i hela den tredjedelen av huset?

Det går också åt väldigt mycket yta till hallen och WC där nere, men känns trots det som om det kommer kännas lite instängt och avdelat.

Att det finns för lite förvaringsutrymmen i ett hus är ett vanligt generalfel, och här finns det ju i stort sett ingen förvaring alls, med undantag från möjliga kattvindar på övervåningen.

Lycka till med fortsatt skissande, ta till dig av vänligt menad hjälp och strunta i eventuella sura kommentarer... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
hobbysnickrat
  • Laddar…
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NAMNLÖS1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske hade kunnat vara något? :) Fortfarande öppet i tak på många ställen även om det blir en annan form av öppet, men med några takfönster hade det kunnat bli minst lika trevligt :)
 
  • Gilla
hobbysnickrat
  • Laddar…
Ett stort fint öppet rum som du tänkte dig är ju en riktig höjdare i alla hus, och om bara resten av huset också fungerar - och man har råd med det grymma rummet - så är det ju fantastiskt att göra något sånt som du skissat på!

En öppen spis eller fin kamin framför eller kanske hellre mellan fönstren kan ju bli riktigt mysigt, speciellt med rejäl takhöjd i rummet.

Stenskorsten mellan fönster högt i tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenskorsten bred mellan stors fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast som sitt-del med en brasa i blickfånget måste väl nåt sånt här smälla högre? Kanske en annan stil och andra färger, men visst vill man bara bänka sig där och sitta nära varandra och snacka, länge, länge?! :D
rund Fire Pit med soffor och hängande öppen spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men visst går det även att ställa spisen framför fönstret, om det är tillräckligt stort och brett...
Stenspis öppen framför fönstret.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin E skrev:
Ett stort fint öppet...
Tyvärr gick inte dom bifogade bilderna att se men om du får dom att funka ser jag fram emot att se inspirationsbilder :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.