Återigen kommer funderingarna på Carport när vintern kommer.

Tanken är att bygga för båda bilarna (V70 och V50).
I min skalle vill jag då bygga ca 6m brett och drygt 7m i längd. Är detta överdrivet stort?
Tanken är att slippa stolpar i mitten, bygga med takstolar (sadeltak, runt 15° lutning) och antingen papp eller pannor.

Vad bör man tänka på för att inte stå där om ett par år och ångra att man inte byggde si eller så?

Två ungar på idag 1 år så det kommer ju snart cyklar/pulkor e.t.c.
Om man ska ha in detta också, hur mycket yta bör man räkna?
Bättre att ha det längs en sida (och då öka bredden lite) eller det är OK att ha det bak.
3 av sidorna kommer vara klädda (hela eller delvis, inte bestämt än) med en öppning på en av kortsidorna för att gå in/ut.

Kom gärna med tips samt erfarenheter.
 
Jag tycker 6 meter är i underkant på bredden, kan du göra den bredare så tycker jag att du ska göra det. Det är skönt att ha plats för öppna dörrar osv.
Cyklar fungerar ofta bra att ha framför bilarna, men återigen 7 meter långt kanske bli kort om du ska ha in massa annat framför. Varför inte bygga ett litet förråd innanför för cyklar osv?
 
Säg att ytterväggarna tar bort 40 cm så då har du 6.60 kvar.
Jag brukar rekommendera att du bygger ett "testgarage"

Dvs leta rätt på en bra plats, märk ut den tänkta storleken på den fria ytan i garaget och provparkera.
En tom parkeringsplats med nån cm snö på är tex en jättebra "labbbänk"

Personligen tycker jag att det blir smalt
 
Men det var väl en carport det gällde, inte ett garage med väggar? Så väggarna borde väl inte ta bort 40 cm?

Ett "testgarage" är en utmärkt idé för att få en känsla av hur litet eller stort det blir.
 
VI byggde en carport 2005 och den är öppen på ena långsidan men har sedan
ett förråd i direktanslutning till carporten. Vi har bara en bil så storleken har jag ingen
direkt åsikt om men jag är väldigt glad att vi gjöt en platta istället för plattor eller annat
underlag. Mycket mera ombonat och "renare" i carporten.
Sedan räckte inte betonplattans hållbarhet pga saltade vägar i Göteborg så det blev
garageklinker för några år sedan. Saltet "äter" betongen..
Om jag talar för mig själv skulle jag tycka det var stökigt att ha pulkor o bröte inne i själva
carporten.
Nu innan vintern så isolerade vi förrådet för förråden inomhus är knökfulla i ett modernt nybyggt hus men där kan det ju skilja enormt mellan gammalt och nytt hus.
Så efter 10 år har vi en perfekt carport med klinker på platta och ett isolerat förråd.
Man lär så länge man lever!
 
holmberg87 skrev:
Men det var väl en carport det gällde, inte ett garage med väggar? Så väggarna borde väl inte ta bort 40 cm?

Ett "testgarage" är en utmärkt idé för att få en känsla av hur litet eller stort det blir.
Nä, läste lite tokigt men Carportar har vissa tendenser att "växa upp" till garage med tiden :)
 
harry73
Mats skrev:
Nä, läste lite tokigt men Carportar har vissa tendenser att "växa upp" till garage med tiden :)
Jag tror du läste rätt, säkert om man hänger prylar på väggarna

Dede77 skrev:
3 av sidorna kommer vara klädda (hela eller delvis, inte bestämt än) med en öppning på en av kortsidorna för att gå in/ut..
 
Mats skrev:
Nä, läste lite tokigt men Carportar har vissa tendenser att "växa upp" till garage med tiden :)
Det har du rätt i!
 
Att göra en test är ju inte fel vad gäller storleken. Passar ju perfekt nu när det trillat ner lite vitt även här i Skåne.
Har bara pratat lite löst med grannen så vet inte hur nära tomtgräns de tycker är OK. Dessutom inte helt klart var tomtgränsen går så vill inte riskera att hamna på deras tomt.
Kan bli svårt att få så mycket mer i bredd p.g.a. det. Längden är mer beroende på hur mycket yta vi vill ha framför carporten.

Skippar nog att försöka få in mer i carporten och bygger ett förråd på annan plats istället.
 
Dede77 skrev:
Skippar nog att försöka få in mer i carporten och bygger ett förråd på annan plats istället.
Det låter bra! Jag dubblerade förrådsutrymmet - men det blev ändå för litet. Barnbarnens cyklar, pulkor, sparkcyklar, leksaker etc tar plats även hos mej:x

En sak du ska tänka på: även om vi inte får så mycket snö här i södern har den lilla snön vi får en otrolig förmåga att flyga in i carporten och stanna där. Det blir ett dj-kla skottande även om resten av tomten är i princip snöfri. Lägg inte taket för högt upp om du inte har behov av att förvara din traktor där. Även om du inte bygger från början är det inte fel att i planeringen avsätta plats för någon framtida spalje som hämmar snöinflyttningen. Jag har själv satt en smal häck av thuja smaragd som skyddar en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.