Har gammalt parkettgolv i vardagsrummet och plastmatta i sovrummet i lägenheten. Vill helst ha golv på golv då jag inte ha råd och ork att riva , forsla, jämna etc. Vad finns för alternativ? Blir det nya golvet tunt så att det bli skador eller sprickor om man tappar något på det? Tacksam för tips.
 
Det blir ju så tjockt som du gör det. Men det brukar ju bli problem med dörrar och annat om man bara lägger på nytt utan att ta bort gammalt.
 
Fundera på att jobba upp det gamla parkettgolvet. Min son hade et väldigt fint parkettgolv och ville riva/överspika det. Jag sa till honom: du kommer aldrig ha råd med att skaffa ett lika fint golv igen - då fattade han och renoverade golvet till låg kostnad. Blev extremt fint. Fundera!
 
Hej Thomas! Hängde inte med riktigt. Hur jobbade din son upp golvet? Om jag förstår rätt så behöll han det gamla golvet. La han sen golv på golv? Vad var det i så fall för golv? Väldigt nyfiken då resultatet blev låg kostnad och extremt fint.
 
Jag antar att han slipade och behandlade golvet
 
Slipa parkettgolvet och lägg nya mattor i sovrummet
Slipning kostar ca 100-200/ kvm efter rot och plastmatta 100-200/kvm + arbete med spackling och inläggning bör vara max 1 dags jobb så kanske 2500 i arbete

Ett billigt klickgolv finns väl från 50/kvm sen ska det läggas, det får du nog göra själv för ett så billigt golv lägger nog ingen golvläggare in åt dig
 
Tackar så mycket! Fina förslag! Nya plastmattor är OK, men parkettgolvet i vardagsrummet går tyvärr ej att slipa: stora glipor, har rest sig mm. Kan jag köra med faner på det gamla parketten?
 
Min sons parkett var i sämre skick. Han lät det slipa och olja, det var billigt, under 100 kr/m2. Klart kan du lägga billigt klickgolv på det men gör mänskligheten en tjänst: förstör inte golvet under. En framtida ägare kanske se värdet i det och kommer att renovera det. En skicklig golvare kan renovera dålig parkett men det finns klopare där med.
 
Klokt sagt, tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.