Byggde ut huset i sommras och fick då ett tomt utrymme under huset på 60kvd.. NU är det 15 minus ute och då är det ca 5 grader i utrymmet.

Ingen fukt eller lukter mm.

Kan man montera upp hyllor i stål,plast och förvara tex vinterjackor sommartid, barnkläder som är för små /stora , Skor? väskor?

Eller blir sakerna förstörda.
Kan montera en avfuktare som går igång när det behövs.
 
Visst går det! Vintertid brukar det vara låg fuktighet i torra kalla utrymmen. Köp en hygrometer (en sån väderstation är utmärkt) och sätt upp. Dock bör du skydda plaggen från möss. Jag skulle ta några skåp (gamla köksöverskåp), borra lufthål i botten och topp men insektgaller i stål. Lägg gärna i lite cederträ som kan fördriva mal.
 
Nja... det beror väldigt mycket på hur fuktigt det blir där och om luften står stilla eller inte.
Är det inte någon uppvärmning kan det variera väldigt mycket med temperatur och luftfuktighet. Är det nytt kanske inte mögelsporer ännu hunnit ta fast (eller har något att ta fast vid) men lägger du in mer organiskt kan det bli värre.

Avfuktare fungerar om det blir för fuktigt så jag skulle i så fall ställa in en direkt. Skaffa en med inbyggd hygrometer och ställ den på max 60% så klarar sig både metall från att rosta och kläder från att mögla.
Ett annat bra "knep" är vakuumpåsar för kläder, då är de helt lufttäta och inget mögel (eller fukt) kan tränga in i påsen.
 
Det finns 6st ventilations hål och ingen värme. Väggarna är byggda med lekablock och grus som golv. 2.2 m golv till tak, som en källare utan puts på väggar och betong plattan i golvet.
 
Finns inga råttor där. Ett stort öppet och tomt rum. Så skulle se det direkt. Men man kan ju alltid ställa dit någon fälla för säkerheten.
 
jonaslatt skrev:
Det finns 6st ventilations hål och ingen värme. Väggarna är byggda med lekablock och grus som golv. 2.2 m golv till tak, som en källare utan puts på väggar och betong plattan i golvet.
Det är alltså en krypgrund du menar?
 
Jag skulle då definitivt avråda. Ingen stilla luft - det är därför vi använder vindar till förvaring av kläder. Kan också tänka mig att mott, mal, ängrar etc skulle trivas gott i din fina källare.

Vinkällare vore bättre ide ... :)
 
Krypgrund kan man nog kalla det. Vi byggde ut huset och kravet från kommunen va att vi va tvungna att gräva ut för källare om någon ny ägare någon gång skulle vilja ha källare.
 
I så fall, nej. Du kommer ha rätt ordentliga variationer i värme och luftfuktighet där nere kan man anta. Inte idealiskt för förvaring.
 
Jag säger emot. Jag har en källare som är hälften gjuten hälften är makadam. Grundvattnet står 30 cm under sulan. Jag har övervakat luftfuktigheten över åren, det är under 60% på vintern, på sommaren håller jag ned den till under 70% med en enkel Woods avfuktare. Det finns inget värmeelement i källaren. Just nu är det 10C därnere.
Har blivit ett härligt klimat. Jag förvarar mina båtdynor och andra textilier där, det går utmärkt. Klimatet är ganska stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.