Hej!

Jag och min sambo köpte i våras en villa byggd 1935. En och en halvplans med brutet/mansardtak.
Vi har tapetserat och målat massor, men har nu ett lite större projekt på gång.

Har inte jobbat något med husrenoveringar förut, så jag rådfrågar expertisen här på byggahus. :)

Vi ska bygga om en garderob i en sidovind/kattvind som redan renoverats på 1970-tal med plast och glasullsisolering mot yttertaket. Detta är fult och känns inte bra ur kondens/fuktsynpunkt.


Husets förutsättningar idag:
Mansardtak i plåt, masonite, spånisolering på vind.

Vad vi vill göra är att byta ut isoleringen i kattvinden och få en bra lösning ut fuktsynpunkt.


Min tanke är som följer, materialen räknat utifrån:
Takplåt, masonite: Linisolering eller Träfiberisolering 95mm, vindduk sedan OSB eller MDF som målas.

Låter det som en vettig lösning?



Ska även sänka innertaket i rummet då det är snett.
Tänkte då isolera med 45mm glasfiberull innan vi sätter ett nytt innertak.
Kan jag göra det utan att riskera något?
 
95 mm isolering i taket låter lite, men ni kanske inte har plats för mer?
Glöm inte luftspalten mellan masoniten och isoleringen.
Vi har takplåt, råspont, luftspalt, vindduk, isolering, vindduk och sen innertak
 
Var nog lite otydlig. I taket ligger spån som får liga kvar.
Det är i snedtaket på sidovinden som jag tänkte 95mm isolering.

Men man kanske ska satsa på tjockare?
 
Jaha okej, men jag tycker det låter lite iaf =) vi har gjort det som du ska göra, fast vi skottade bort sågspånet också. Men det som styrde hur mycket isolering vi använde var takstolarna, det blev 30 cm, vilket är väl runt minimum av vad som rekommenderas.
 
OK, tack för tipsen!
Får se hur mycket isolering vi får plats med när vi rivit ur allt.
Förhoppningsvis 200-300mm.

Men valet av material och monteringsordningen verkar bra, eller?
 
Ja absolut. Så länge du får med en luftspalt så borde det vara lugnt.
Bra med vindduk (diffusionsöppen) och med isoleringen du har tänkt. Vi använde cellulosaisolering från iCell. Vi har ingen plast i taket och huset är byggt 1890. Inga tendenser till fuktproblem än (ta i trä).
 
Hej jag har en fråga hoppas det fungerar i denna tråden rätt ny här. Vi har ett hus 1920 med träfasad och på den eternit. Vi har inrett vinden (kallvinden) till barnen och är i början av att göra klart sista rummet som ska bli ett badrum. Detta rum ligger mot ena gaveln. Gavelväggen är endast träplank och utanför där eternitplattor. Vårt byggföretag gjorde ordning vinden och isolerade taket m.m. (Har även lagt nytt tak.) för ett års sedan. Då i samma veva isolerade man även den gavelvägg där badrummet ska vara men inte helt klart. Så nu när jag kom upp för att röja ut detta rummet från allt som har hamnat där under året så ser jag att det är blött ut på golvet från väggen. Då när jag lyfter på plasten och på isoleringen (mineralull) märker jag att hela ytterväggen är dyblöt även isoleringen.
Dem har byggt på följande sätt: från ytterväggen har man en luftspalt på ca 8cm sen kommer 9cm mineralull sen har man satt en plast utanpå, tanken var att sen sätta på gips men eftersom man ville lämna det till om vi ville dra sladdar m.m. i väggen när vi väl skulle göra badrummet så har man inte satt på gipsen. Nu har vi tagit bort plasten och isoleringen och börjat torka upp med avfuktare. I detta rummet har det inte varit så mycket värme. Min tanke är att i ett såhär gammalt hus kan man inte bygga så utan man borde satt en vindpapp sen tunnare isolering och gips så värmen kan vandra genom väggen och torka upp fukt. Nu när man även haft en så stor luftspalt har det varit ännu svårare för träet innanför att andas ?
IMG_2760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2768.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plast ska man vara försiktig med i gamla hus. Sen tycker inte jag man ska ha plast i badrum, då plasten blir som ett andra tätskikt, vilket kan göra att ev. fukt stannar mellan tätskikten.
Har ni någon isolering utvändigt? Isolerar man invändigt måste man vara medveten om att man flyttar daggpunkten inåt i väggen.
Det är ingen risk att det är snö som har blåst in och tinat?
 
Det där beror inte på att man använt plast i konstruktionen utan på att taket eller fasaden inte är tät och det tränger in vatten utifrån.
 
S
Finndjävel skrev:
Det där beror inte på att man använt plast i konstruktionen utan på att taket eller fasaden inte är tät och det tränger in vatten utifrån.
stämmer inte riktigt. har varit på några skador där dom satt plast i mindre del eller halva huset.
är alltid mötet gammalt och nytt som fuktskador uppkommer
 
hagv skrev:
Plast ska man vara försiktig med i gamla hus. Sen tycker inte jag man ska ha plast i badrum, då plasten blir som ett andra tätskikt, vilket kan göra att ev. fukt stannar mellan tätskikten.
Har ni någon isolering utvändigt? Isolerar man invändigt måste man vara medveten om att man flyttar daggpunkten inåt i väggen.
Det är ingen risk att det är snö som har blåst in och tinat?
Hej tack för svar. Ja jag har förstått att man inte ska ha plast i badrum när jag hört mig för. Ingen isolering utifrån på vinden. Tror också det har att göra med att man flyttat daggpunten då isolering är såpass långt ifrån ytterväggen. Halva väggen upp mot taket är helt torr dock.
 
callelo skrev:
OK, tack för tipsen!
Får se hur mycket isolering vi får plats med när vi rivit ur allt.
Förhoppningsvis 200-300mm.

Men valet av material och monteringsordningen verkar bra, eller?
Konstruktionen du har för tillfället behöver ju inte vara fel. Har man byggt det på 1970-talet och det fortfarande fungerar så lär det ju inte sluta fungera sådär bara. Det som främst avgör vilken konstruktion som lämpar sig bäst för ett hus är platsen. På vissa ställen kan mineralull och plast fungera hur bra som helst medan det blir problem på andra trots att husen är identiskt byggda.

Jag hade försökt ta upp ett litet inspektionshål för att kolla om takstolar och mineralull var torra och i skick. Om de är det hade jag återställt hålet och lagt skivor ovanpå befintlig konstruktion. Om jag förstod rätt och det är så att det inte finns några skivor i snedtaket? Jag tror förövrigt att du tänker på spånskiva när du skriver MDF?
 
Taket är jag tveksamt till då det är helt nytt. Klart det är ju bara enternit och plank inget annat innanför på vinden. Men om det tränger igenom lite borde det inte torka upp om det andas bra då?
 
SBH skrev:
stämmer inte riktigt. har varit på några skador där dom satt plast i mindre del eller halva huset.
är alltid mötet gammalt och nytt som fuktskador uppkommer
Har det runnit vatten på golvet i dom fallen?
 
JohnW80 skrev:
Taket är jag tveksamt till då det är helt nytt. Klart det är ju bara enternit och plank inget annat innanför på vinden. Men om det tränger igenom lite borde det inte torka upp om det andas bra då?
Att taket just blivit bytt är precis den vanligaste orsaken till att det läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.