Har fått offert från Ballingslöv på en köksö. Den består av en ekskiva 1 x 2 meter samt en hurts i björk - 1 meter bred. De vill ha 37000:- för detta. Tycker det är fruktansvärt dyrt! Men är det normalt? Nån som vet?

// Lina
 
Ingen riktig koll men så här spontant låter det rätt dyrt,det håller jag med om.
 
Vad innehåller ön? Är det lådhurtsar eller skåp och hyllplan? Vad är det för bänkskiva? Broskarvar? Vad för sorts lucka? Fanerad eller massiv? Ingår montage? osv osv :)

Har du någon ritning att delge oss, eller är det kanske bara jag som är för trött för att förstå? :)

En köksö skuret ur ett stycke björk (oavsett hur opraktiskt det skulle vara) för 37000 är ju rena fyndet ;) medans en köksö med björkmönstrat melamin för samma peng inte skulle vara lika mycket av ett fynd :)

Hur pass tokdyrt eller inte det är beror ju så mycket på vad du faktiskt får för pengarna, och för att kunna göra en mer rättvis jämförelse måste vi nog få veta mer :)

// Olle
 
Hej Olle,

Okej, kolla in den här bilden:

http://www.ballingslov.se/se/kitchen/wood_natural/Basic/basic

Fast bänkskivan ska alltså vara i ek istället samt att den fortsätter ner lodrätt. Alltså istället för stålrörsben så är det en ekskiva som ben. Hurtsen är som på bilden fast i björk. Hoppas det förklarar lite bättre.

// Lina
 
Det låter som ett rövarpris! Ta in offert från andra ställen
 
Det känns ju definitvt som ett rövarpris. Det enda som kan motivera det höga priset är bänkskivan, iom att dessa brukar kosta en slant, men så mycket? Nä :( Instämmer med PeterF, begär offert från fler leverantörer :)

Lycka till, o berätta gärna hur det gick!

// Olle
 
Hej
Vi ska bygga ett Älvsbyhus och tänkte bygga ut köket med en ö förbunden i en vägg. Vi tänkte köpa luckor från Ikea för att ersätta standardluckorna på det medlevererade köket samt att köpa kompletta hurtsar (4 st 60 cm) för att bygga upp "ön" med. Se bild.

Matrialkostnad ca. 8000 kr medräknat kompletta hurtsar, laminatskiva och vitrinskåp (exkl. vitvaror). Ikea har 38 mm tjocka ekskivor för ca 2000 kr.

Så ditt pris verkar högt.
 
  • o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara jag som är trött?? Var är bilden?
 
Trä är dyrt, det har vi fått erfara.
Vår bänkskiva från JKE/Mobalpa är i rökt ask, 120 x 240 cm samt hel träskiva ner som ben, som du beskriver.
Pris, inkl vask är 44 000 kr. Detta är utan underskåp. Dyrt!!

Vi valde bort fingertappning, vilket kostade ca 2500, men vill sen istället ha hela, längsgående plankor i bänken, dvs inget "lapptäcke". Det kostade ungefär 2500 extra.

Ditt pris ligger nog i det normala prisspannet, även om jag håller med dig - alldeles för dyrt i mina ögon.
 
Intressant. Har ingen koll på vad som är normalt pris när det gäller kök eftersom det ingick som standard ett Ballingslövskök i vårt hus och vi bara la till lite extra för andra luckor. Det kanske inte är onormalt priset då, men i alla fall hutlöst dyrt. Jag jämför med ett riktigt fint köksbord i ek, vad kan det kosta 10000:- ? eller 15000? Om jag tar 37000:- från köksöofferten och minskar även med 20000:- för ekskivan (vilket borde vara ett skämt tycker jag) så skulle det återstå 17000:- för en enda hurts i björk. Jag och så frakt då som ingick i priset. Men bara fram till dörren. Skulle man ha in köksön i huset så blir det extra!!!!! Nä jag blir sur. Är det monteringen, märket eller vad som motiverar detta pris? Summan av kardemumman är att vi troligtvis skippar köksö och hittar ett bord i stället för en betydligt nättare summa. Eventuellt begär jag in offerter från fler Ballingslövåterförsäljare och kollar om det blir någon skillnad.

// Lina
 
Det återstår dock ett alternativ!

Begär en offert på endast hurtsen från kökstillverkaren och fixa sen skivan själv.

Går du till ett snickeri så ligger ek-skiva på ~ 2 000 SEK / m², och då kan du få hjälp att såga till den i rätt storlek m.m.
Låt oss säga att du får betala 4-6 000 för skivan, då har du 30.000 över till hurtsen :)

/AB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.