Lägenheten jag har flyttat in i har dåligt innertak med stora flagor som lossnat. Tänkte att jag skulle riva ned det som var löst och spackla och sedan måla, men efter lite googling så verkar det vara en dålig idé eftersom det förmodligen rör sig om lim eller kalkfärg och det kommer fortsätta släppa.

Visa bilaga 165772

Gnider jag på det lösa taket som flagar så blir jag lite vit om fingrarna.
Blöter jag fingret och gör detsamma på det underliggande så blir det såhär
Visa bilaga 165770
Visa bilaga 165771

Blöter jag taket lite blir det lite gulaktigt (som på bilden här under)
Visa bilaga 165769


Ska jag hacka ned det lösa med spackelspade och sedan gå på och tvätta taket med svamp och vatten?
Kan jag köra våtrumslim för att få bort det flagande taket fortare?
Vad behöver jag göra för att få ny färg att fästa?
 
intelligence skrev:
Vad behöver jag göra för att få ny färg att fästa?
Skrapa ner och tvätta bort så mycket som möjligt. För säkerhets skull kan du grunda med en bindande primer, men har du gjort ett schysst tvättjobb så går du på direkt med takfärg.

P.S. Välkommen till forumet, och gratulerar till limtaket ;)
 
Det vita på bilden (det som kommer fram under det flagnade taket) är ju någon slags krita, tvättar man där så blir det lite gulaktigt (provade med målartvätt också). Gissar att all krita måste väck innan jag kan binda?

Tack för välkomnandet ;)
 
Yup. Limfärg är krita, klister och vatten. Snygga tak till att börja med, men...

Det finns ju en risk att det är kalkfärg, men det är högst osannolikt. Kan du kleta / lösa färgen med vatten? I så fall är det limfärg.

Målartvätt behövs ej, utan endast mycket vatten, trasor och skurborste. När jag fixade ett limtak sist så tvättade jag tills att man knappt färgade vattnet. Tidskrävande men nästan garanterat bra resultat.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
T
Håller med - det ser ut som limfärg i "botten" och sen någon annan färg på det som sett bättre dagar. Som skrivet ovan så behöver limfärgen tvättas ned ordentligt innan du kan måla med något annat. Annars riskerar det att släppa igen.
 
Det underliggande (som alltså ser vitt ut på bilden) går att gröpa bort med spackelspaden typ. Gissar att det skulle gå att borsta bort med kvast om man gick på ordentligt. Det är väldigt poröst alltså, som att det bara är massa kritstoff. Näven blir helt vit om man drar mot det.

Här och var har jag gått lite för djupt med spaden och gjort jack i det vita, då kan det se ut såhär:
IMG_7626.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag fått ned det första skicket av taket som hade börjat släppa. Där under är det som sagt något poröst, pudrigt som gör att handen blir vit om man drar över det. Provade att ta varmt vatten + målartvätt och gnugga som en galning med svamp. Det löser lite, taket blir gulaktigt. Sen torkar det och övergår till vitt igen och handen blir allt jämt vit när man drar över taket (kanske lite mindre än förut).

Är tanken man ska gnugga taket till man kommer ned till betongen under? För isåfall kommer det här ta bättre delen av mitt liv (är 28 år nu när jag skriver detta). Eller är det helt enkelt kalkfärg som bara ska borstas? (provade det också, det dammade som bara f*n!). Kan det vara så? Att yttre lagret var någon modern färg (färgflaga löstes ej upp av att ligga i ljummet vatten) och att här under är det nu alltså kalkfärg.

Här har jag blött och kör med spackelspade för att blotta betongen(? eller är det puts?) under. Det går INTE gnida fram det underliggande sådär mycket utan att möjligtvis gnugga till armen ramlar av.
Foto 2016-02-09 19 26 30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild
Foto 2016-02-09 19 26 48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joacim666
  • Laddar…
Är det inte ett putsat tak du har då? Tvätta av med vått det som inte lossnar då kan sitta kvar som underlag till nya färgen tror jag.
 
Ingen aning, tror inte det?
Tvättade 1/5 av taket på 5 timmar häromdagen (ångade med tapetborttagare + svamp och spackelspade), såg bra ut när jag gick från lägenheten. Nu när jag är tillbaka så är taket mer eller mindre strålande vitt igen, som att de fem timmarna jag la häromdagen inte har hänt.

Det är ju liksom väldigt poröst. Drar man med spackelspaden så kommer det ned som pulver, inte ens chans att få ned flagor. Är det spackel kanske (obs extremt ny på allt detta)? Tänker att det är dumt att måla på när handen faktiskt blir vit när man drar över taket?
 
Redigerat:
Det är troligtvis ett putsat innertak. Det ser ut som limfärg. Lägenheten är lite för ny för att jag ska tro att det är kalkfärg. Försök tvätta bort så mycket som möjligt och slipa sedan en vända. Tvätta med målartvätt och måla sedan. Du får kanske göra om det om några år, men så är det med innertak i gamla hus.
 
Fixat en takslip nu, axeln gick sönder av allt tvättande och handslipande. Då uppstod en annan intressant situation. Bilden nedan visar när jag slipat med 80 resp 120. Med 80 så slits putsen upp och blir väldigt skrovlig. 1-2mm nivåskillnad. Med 120 är det fortfarande slätt. Funkar 120-varianten bäst eller är 80 bättre? Blir väldigt mycket spacklande isåfall. Men jag känner att när jag kommit så här långt så vill jag göra det bästa möjliga utav det..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på 80:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just det, min plan efter detta är att tvätta och sedan köra Alcro Kraft Grundfärg, om det påverkar (och om någon kanske har erfarenhet)
 
120 papper räcker nog, det är det man normalt använder för att slipa väggar och tak. Där det blivit skrovligt av ditt slipande i taket får du spackla i sedan när du tvättat färdigt. Det kan definitivt vara en bra idé att grunda som du tänkt. Sedan kör du på med vanlig takfärg.
 
Jahapp, här är jag med en uppdatering igen. Har slipat taket två gånger med giraffslip med 80-papper (funkade fint, tryckte nog för hårt innan). Taket är fortfarande rätt vitt/stoftigt. Tvättade med målartvätt efter första slipen och det torkade på rätt bra, när jag kommit halvvägs så var det nästan torrt där jag började tvätta.

Undrar om det inte är kalkfärg ändå? Finns nämligen inte en chans att man skulle kunna tvätta ned till underlaget. Med borste och vatten händer inte ett smack. Med slipen händer det lite dock. Men tveksam till att man skulle kunna komma ned till underlaget helt på det viset heller.

Har ett rum till med samma tak, vill helst undvika onödigt arbete där, därför jag undrar..

Just nu ser det ut så här
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3cm slipdamm i grovdammsugaren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emma Jansson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.