En granne frågade mig så jag frågar er:
Han har en elsåg (1-fas) som löser 10A säkringen när han kopplar in och drar igång den. I garaget finns ett 3-fas uttag avsäkrat till 16A.
Vad säger reglementet och hur gör folk ute i stugorna (vilket skiljer sig ofta har jag förstått.. :-/)?
Får jag sätta en trefashandske i ena änden och ett vanligt enfasuttag i andra via 3G1,5mm[sup]2[/sup] RDO eller RDOE?
 
hajo skrev:
Han har en elsåg (1-fas) som löser 10A säkringen när han kopplar in och drar igång den.
Har han testat med tröga tior? ??? Det brukar räcka.
Får jag sätta en trefashandske i ena änden och ett vanligt enfasuttag i andra via 3G1,5mm[sup]2[/sup] RDO eller RDOE?
Tror inte det är förbjudet, men jag skulle rekommendera 3x2,5 mm[sup]2[/sup]. ;)
 
hajo skrev:
En granne frågade mig så jag frågar er:
Han har en elsåg (1-fas) som löser 10A säkringen när han kopplar in och drar igång den. I garaget finns ett 3-fas uttag avsäkrat till 16A.
Vad säger reglementet och hur gör folk ute i stugorna (vilket skiljer sig ofta har jag förstått.. :-/)?
Får jag sätta en trefashandske i ena änden och ett vanligt enfasuttag i andra via 3G1,5mm[sup]2[/sup] RDO eller RDOE?
Det finns sådana "konverterare" att köpa så det kan knappast vara olagligt.
 
Ubbe skrev:
Det finns sådana "konverterare" att köpa så det kan knappast vara olagligt.
Aha, jag har letat men inte hittat någonstans. Därför började jag misstänka att det inte var tillåtet.
Byta till trög säkring är ju förstås ett annat alternativ även om det är automatsäkring.
 
Ubbe skrev:
Det finns sådana "konverterare" att köpa så det kan knappast vara olagligt.
Det stämmer Ubbe, kom just på att jag har en sådan själv i garaget. :-[
 
hajo skrev:
Aha, jag har letat men inte hittat någonstans.
Jula har en, art. nr:402-008 för 249:-. Det kostar på att ligga på topp. ;) ;D
 
Immobil skrev:
Jula har en, art. nr:402-008 för 249:-. Det kostar på att ligga på topp. ;) ;D
Tackar för tipset men nu har jag redan kontakterna men kabeln var restnoterad på Biltema...
Skönt att veta att det är tillåtet iaf. :)
 
Ett tips är annars ett fast trefas uttag med ett vanligt enfas uttag tex 32-1110 hos Clas Ohlson. Bara en tia mer än adaptern: Fördelen är att ett fast uttag inte kommer bort. Att man sen kan ha radion och svetsen inkopplad samtidigt är en bonus
 
Mogge skrev:
Var det inte grannen som skulle ha grejorna?  ;D hehe
;D Ja det kanske lät roligt men det är sant att det var grannen som efterfrågade adaptern. Så när jag ändå skaffar grejer så gör jag en till mig själv också...
 
hajo skrev:
Aha, jag har letat men inte hittat någonstans. Därför började jag misstänka att det inte var tillåtet.
Byta till trög säkring är ju förstås ett annat alternativ även om det är automatsäkring.
Om man kommer över sånadär "gammel"-automatsäkringar som man skruvar in i gamla "proppskåp" så brukar de vara ulratröga, jag har varit med om flera fall där sådana automatsäkringar på 6A hållt "bättre" än vanliga 10A trög :)

Frågan är hur elsäkra de är om de är 30-40 år gamla, man borde nog egentligen mäta upp hur lång tid det tar för en sådan att lösa ut vid t.e.x 7A konstant genom sig (om den är märkt 6A)...
 
Det är av den anledningen dom inte får säljas längre ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.