???

Vattenburen oljefärg ???????

Vad är det - kan det vara bra ?
Verkar som om det är något som alla "pushar" för ?

Är det någon som har erfarenhet ?

:-/
 
Vattenburen oljefärg är framtidens melodi. ;D

Ska själv måla mitt hus med oljetäcklasyr, så fort huset är färdigbyggt vill säga.

Det som blir kvar på huset när vattnet avdunstat är samma som naftaburen = 100% oljefärg.

 
Den är helt underbar att jobba med men som alltid beror det på ens preferenser kring fabrikat, en del föredrar Beckers, en del Cuprinol, andra Demidekk o s v...

Förklaringen jag har fått är att bindemedlet alkyden (som är en plast) tidigare löstes upp av lacknafta men nu har man löst det så att den emulgerar (pärlar sig) i vatten och med detta har man en vattenbaserad alkydoljefärg. Tekniken med emulsioner är inte ny, den har funnits länge men då i formen tempera med olika former av emulsioner.

Tillbaka till idag, en del tester är gjorda och vad jag har förstått och sett så är det inget som säger att en vattenbaserad alkydoljefärg skulle vara sämre än en med lacknafta i sig, snarare tvärtom efter att ha sett en del hus som blvit målade för några år sedan. Bra kulör, glans och ingen anmärkningsvärd mängd mögel. En viss mängd är svårt att komma ifrån eftersom de giftiga mögelhindrande pigmenten inte används idag bl a blyvitt.

Att sen lacknafta, som är en petroleumprodukt, är ett gift emot vår miljö undviks är väl ingen nackdel utan snarare tvärtom. Ja, lacknafta är allergiframkallande och det tär inte så lyckat att tvätta sig med det...tro mig.

/Kent
 
Är det bara utefärg? Finns det som innefärg till tex fönsterkarmar också?

???
 
Det finns för innefärg också. Vi använder det till golv och taklisterna.
 
Och den kan man måla med om man har spädbarn (1 år)....?

Tänkte måla fönsterkarmar uppe och sova nere. Dock ligger köket i anslutande rum till där vi tänkte måla....
 
Någon? ???
 
Naimiez skrev:
Någon? ???
Nej Naimiez, använd vanlig inomhuslackfärg som är vattenburen. Oljefärg håller inte glansen lika bra och gulnar fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.