Gissar att fastigheten är ett problem för dottern som hon väljer att blunda för, hon struntar således i det hela. Kanske har de försökt sälja, men som du beskriver det så är nog marknaden smal. Jag hade kontaktat dottern och erbjudit mig att ta över stället för en mycket låg summa, motiveringen är rivningskostnaden. Tror det vore skönt för henne att få dra ett streck över det hela. Någon större summa hade jag inte erbjudit, mer presenterat det som en tjänst.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Arvsskatten är troligen redan betald. Jag har för mig att den betalas så fort det finns en boupteckning, vilket man är skyldig att registrera inom kort tid efter dödsfallet. Iom, boupteckningen så är värdet av boets tillgångar fastställt, och det är även då fastställt vilka som är arvingar, dety går då att räkna ut arvsskatten. Då debiterades arvsskatten. Sedan kan man välja att vänta med att skifta boet, och låta hela eller delar av tillgångarna ligga kvar i dödsboet.

Förr så var det en fördel att vänta med skiftet, efterssom dödsboet under de första två åren (osäker på exakt tid) skattar som en egen juridisk person. Så på den tiden när kapitalinkomster skattades lika som inkomst, och marginalskatten kunde vara över 100%, så skattade då dödsboet bara för sina relativt låga inkomster, medan arvingen skulle ha fått skatta kanske 110% av en ränteinkomst. Om man behåller dödsboet oskiftat längre än så, så beskattas det som handelsbolag, där arvingarna får ta upp sina resp. delar av ev. inkomster som rörelseinkomst.
 
hempularen skrev:
Arvsskatten är troligen redan betald. Jag har för mig att den betalas så fort det finns en boupteckning, vilket man är skyldig att registrera inom kort tid efter dödsfallet. Iom, boupteckningen så är värdet av boets tillgångar fastställt, och det är även då fastställt vilka som är arvingar, dety går då att räkna ut arvsskatten. Då debiterades arvsskatten. Sedan kan man välja att vänta med att skifta boet, och låta hela eller delar av tillgångarna ligga kvar i dödsboet.

Förr så var det en fördel att vänta med skiftet, efterssom dödsboet under de första två åren (osäker på exakt tid) skattar som en egen juridisk person. Så på den tiden när kapitalinkomster skattades lika som inkomst, och marginalskatten kunde vara över 100%, så skattade då dödsboet bara för sina relativt låga inkomster, medan arvingen skulle ha fått skatta kanske 110% av en ränteinkomst. Om man behåller dödsboet oskiftat längre än så, så beskattas det som handelsbolag, där arvingarna får ta upp sina resp. delar av ev. inkomster som rörelseinkomst.
Det låter som att du har koll på såna här saker! Dessvärre har inte jag det, och förstår en bråkdel av det du skriver... Vad skulle detta innebära rent konkret för min del?
 
harry73
Ingenting
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Gissar att fastigheten är ett problem för dottern som hon väljer att blunda för, hon struntar således i det hela. Kanske har de försökt sälja, men som du beskriver det så är nog marknaden smal. Jag hade kontaktat dottern och erbjudit mig att ta över stället för en mycket låg summa, motiveringen är rivningskostnaden. Tror det vore skönt för henne att få dra ett streck över det hela. Någon större summa hade jag inte erbjudit, mer presenterat det som en tjänst.
Det är nog mycket möjligt att det är ett problem för dottern, men samtidigt kan det ju finnas känslomässiga blockeringar för att "skänka bort" sin pappas hus. Har dottern arvingar? Om så inte är fallet kan hon ju mycket väl låta saken bero och låta huset bli någon annans problem när den tiden kommer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Calle Andersson skrev:
Det låter som att du har koll på såna här saker! Dessvärre har inte jag det, och förstår en bråkdel av det du skriver... Vad skulle detta innebära rent konkret för min del?
Det betyder egentligen bara att din förhandlingssituation kan ändras.
Om dottern har en latent skatteskuld som infaller om hon skiftar dödsboet så kan det ju lösa ut att hon blir skyldig staten pengar iom försäljning och därmed inte vilja sälja. På samma sätt kan man ju ha ett uppskov på tidigare bostadsförsäljning som löses ut när man säljer en bostad...

Nu är det inte så troligt att det är så (numer finsn ju inte arvsskatt, och om hon inte är skriven på adressen så är det ändå inte att räkna som ett boende), men du kan inte vilket fall inte få något av detta överfört på dig, så det är inte en risk ur den synvinkeln.

/K
 
Anlita en mäklare för detta. Han kan även ta kontakt med nuvarande ägare om du inte vill göra det själv. Det är inte så att bara säljare kan anlita en mäklare utan även en köpare som är intresserad av ett objekt. Kom överens med mäklaren om hans arvode.
 
Jag vet inte om hon har barn, har inte kunnat hitta det. Men hon skulle kunna ha både barn och barnbarn, och det hade ju kanske varit en nackdel för min del. Å andra sidan, vem vill lämna efter sig en saftig rivningskostnad till sitt/sina barn..?
Vet bara att hennes mor dog 2001, och hennes far gick bort tio år tidigare.

Om hon skulle låta "saken bero och låta huset bli någon annans problem när den tiden kommer", kan hon väl lika gärna låta det bli mitt problem om jag vill ta över stället, tänker jag...
 
Calle Andersson skrev:
Jag vet inte om hon har barn, har inte kunnat hitta det. Men hon skulle kunna ha både barn och barnbarn, och det hade ju kanske varit en nackdel för min del. Å andra sidan, vem vill lämna efter sig en saftig rivningskostnad till sitt/sina barn..?
Vet bara att hennes mor dog 2001, och hennes far gick bort tio år tidigare.

Om hon skulle låta "saken bero och låta huset bli någon annans problem när den tiden kommer", kan hon väl lika gärna låta det bli mitt problem om jag vill ta över stället, tänker jag...
Finns bara ett sätt att veta - ring henne ! :)

/K
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tänker också, att om jag hör av mig till dottern, och visar mig intresserad av torpet, kanske hon tror att det kan finnas flera som kan tänkas köpa det. Om någon med stort konto ser annonsen och fattar tycke för tomten, för att slänga ut 3 miljoner på att bygga ett avsides fritidshus, har jag ingen chans längre. Detta är främsta anledningen till att jag inte tagit kontakt med henne, ville få reda på så mycket som möjligt om hur en sån här affär går till först, få lite "kött på benen".
 
harry73
3 miljoner för en tomt i västernorrland?
 
R
Säger nuvarande ägare tvärnej så har du funderat en massa I onödan...;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Menade att en person med pengar kan betala mycket mer än jag för tomten, och sedan bygga en stuga där, totalkostnad 3 miljoner. Eller mer eller mindre.Poängen är att jag förmodligen inte kan matcha andra bud i en eventuell budgivning.
 
Calle Andersson skrev:
Tänker också, att om jag hör av mig till dottern, och visar mig intresserad av torpet, kanske hon tror att det kan finnas flera som kan tänkas köpa det. Om någon med stort konto ser annonsen och fattar tycke för tomten, för att slänga ut 3 miljoner på att bygga ett avsides fritidshus, har jag ingen chans längre. Detta är främsta anledningen till att jag inte tagit kontakt med henne, ville få reda på så mycket som möjligt om hur en sån här affär går till först, få lite "kött på benen".
I vilket fall som helst bör du ju göra en "ärlig" affär, och allt hänger ju ändå på hennes säljvilja.
Är hon intresseerad av att maximera vinsten så bordde hon nog ha sålt innan det förfallit helt !?
Och är det så att hon inte fått sålt, även med tidigare försök, för att hon begör för mkt pengar så kommer din förfrågan nog inte ändra på det :)

Kan lägga till att jag ett par gånger har gått i liknande tankar. Var tex ett ödehus rätt nära där jag bor nu som i många år stod och förföll...till slut var det ngn som rev det. Efter ett antal år började jag titta runt igen och pratade med en granne, och då hade ngn köpt hus+tomt, för en slant och sedan rivit och direkt sålt vidare för en bra mkt högre slant, den sista köpare hade råkat i trångmål då han räknat med att tomten skulle gått att avstycka, vilket inte gick pga prickmark+kommunen.

I detta läge var jag inte beredd att köpa, men ett par år senare såldes den för ett par hundratusen till - nu står iaf en grävare på tometen så kanske ngn till slut kommer bygga där :)

Vis av denna erfarnehet så gjorde precis detta med att kontakta tomtägaren till ett hus i förfall ett par år senare, när jag tittade igen...tyvärr hade dessa ägare planer på att riva och bygga nytt (det var ca 2 år sen och inget har hänt dock, men nu är det huset troligen bortom räddning med två vintrar kallställt :/)

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.