Mata småfåglar är ju trevligt och vi bor med baksidan mot en skog och har ett väldigt välbesökt fågelbord...

Tyvärr har vi också rätt många skador och även ett eller annat dödsfall bland våra gäster... :(
Många fåglar flyger in i våra fönster, mellan fem och tio kanske per dag. De allra flesta flyger vidare direkt, några sitter ett tag men någon lite nu och då klarar inte smällen.

Problemet är att vi har rätt stora fönsterpartier och man ser rätt genom huset ut på andra sidans fönster som kanske får fåglarna att tro att det är fritt fram att flyga genom.

Jag har redan testat med att hänga trådar med små brickor som skulle "skrämma" bort dem men det hade inte någon större effekt...

Några andra förslag?
 
Det finns klistermärken föreställande en siluett av en rovfågel att klistra på fönster. Detta skall göra att fåglarna inte flyger ditåt. Här tex.
 
En gissning:
Fågeln kan inte först att ett ogenomskinligt material som glas kan vara hårt och skadligt.
Att sätta in klisterlappar med fågelsiluetter och liknande gör nog bara att den lilla fågeln kraschar bredvid.

Så försök förhindra kollisionen i stället:
Spänn upp ett fågelnät, ett sånt som man har över körsbärsträd och jordgubbsland, 10 - 20 cm framför fönstren.
Det borde inte förstöra utsikten inifrån huset något nämnvärt, men skydda fåglarna från att krascha in i glaset, i full fart i alla fall.

Men tio per dag :wow:
Jag har nog inte haft fler än två - tre döda fåglar pga fönsterkrascher under hela mitt långa liv.
 
Inte 10 döda per dag, men mellan 5-10 dunsar per dag... Kanske 2-3 dödsfall i veckan tyvärr...
Vi har dock 100 tals fåglar på besök per dag.

Ska kolla på något nät kanske, bara det inte finns risk att de fastnar...
 
  • Gilla
Nitram74
  • Laddar…
KristinaRT
Siluetter av rovfåglar är väldigt effektivt, men man får kanske sätta flera på samma ruta om man har stora fönsterpartier.
 
anders07 skrev:
...
Ska kolla på något nät kanske, bara det inte finns risk att de fastnar...
Såna nät har vi över hönsens utegård (när de pga duvhöken inte får gå ute fritt) och över jordgubbslandet.
Det har aldrig hänt att någon fågel fastnat och dött.

give it a try!

Här är nätet jag menar:
https://www.byggmax.se/tradgard/staket-och-skarmar/stangsel/fagelnat-p21400
Kostar en spottstyver.
 
Ok, tack, får testa med det. Rovfågelsiluett må vara bra men jag vill ju inte skrämma bort dem från fågelbordet...
 
KristinaRT
Vi har fågelbordet ca 2,5 - 3 m från fågelbordet och de blir inte det minsta,rädda, de låter bara bli att försöka "gena genom huset...

Problemet med nät är att fåglar kan fastna för att de inte ser nätet, speciellt om de flyr från en rovfågel, och sedan skada sig eller värre när de försöker ta sig loss. Varför tror ni att man använder nät för att fånga fåglar vid ringmärkning (men då kollar de näten flera gånger om dagen...). Det är viss skillnad på beteende hos tamhöns och vilda småfåglar....
 
KristinaRT skrev:
...
Det är viss skillnad på beteende hos tamhöns och vilda småfåglar....
Jo det har jag märkt. Höns kan bl. a. inte flyga, om det var det du avsåg :cool:


Här hos oss hade vi ett tag en fågelmatare som satt med sugkoppar på ett fönster.
Det var framför allt blåmesarnas favoritställe.

Men även katternas. De satt innanför fönstret och slog med tassarna mot de små mesarna, och skrämde bort dem.
Så vi flyttade ut den matarren till vårdträdet, så mesarna fick äta i lugn och ro.

På köpet blev det betydligt renare på fönsterblecket :)
 
KristinaRT
Jag tänkte iofs mer på beteende, men du har en poäng :) Fast visst kan höns flyga lite, iaf så de kan ta sig upp på sittpinnar?

Vi har ofta fasaner i trädgården som äter under fågelbordet, tillsammans med duvor och koltrastar, och upp i fågelmataren sitter mesar och sparvar. När duvhöken kommer ser man hur olika deras beteende är - fasanernas första reaktion är att springa undan/alternativt flaxa rakt upp. Koltrastarna dyker iväg lågt och målmedvetet och mesar/sparvar flyr slumpmässigt åt vilket håll som helst…
 
KristinaRT skrev:
...
mesar/sparvar flyr slumpmässigt åt vilket håll som helst…
Det ser kanske slumpmässigt ut för en människa, med det finns alldeles säkert en plan bakom deras flyktbeteende.
Det som du uppfattar som "åt vilket håll som helst" kan säkert vara bästa vägen att fly från en angripare.
Och är de flera så koordinerar de sina beteenden för att förvirra angriparen till max.
För att jämföra med hönsen: Försök jaga ifatt en höna eller en tupp! De springer "aldrig" iväg rätt ifrån dig, utan viker alltid av vinkelrätt åt höger eller vänster.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Jag läste en del undersökningar om detta när vi precis fått ett fönster krossat av en stressad duva, och en annan som lämnade ett stort flottigt märke på ersättningsrutan innan den dog. Vad jag kunde utröna av en tysk undersökning jag hittade var att rovfågelssiluetterna inte hjälper bättre än någon annan form av täckande plast på rutan. Hemligheten är att fåglarna dras mot något de ser speglas i rutan, oftast skog, och det är denna spegelbild som man måste bryta av. Effektivast var ett halvgenomskinligt rutnät som klistrades upp på utsidan rutan, där de klara partierna var som störst ungefär som en handflata.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Pytt skrev:
...Hemligheten är att fåglarna dras mot något de ser speglas i rutan, oftast skog, och det är denna spegelbild som man måste bryta av...
Låter ju som en vettig teori! Men det kan väl lika gärna vara himlen som speglas i så fall?

Pytt skrev:
...Effektivast var ett halvgenomskinligt rutnät som klistrades upp på utsidan rutan, där de klara partierna var som störst ungefär som en handflata...
Nja, det förstör väl utsikten rätt rejält?
Då tror jag mer på mitt nästan osynliga fågelnät.
 
Pytt skrev:
. Hemligheten är att fåglarna dras mot något de ser speglas i rutan, oftast skog, och det är denna spegelbild som man måste bryta av. Effektivast var ett halvgenomskinligt rutnät som klistrades upp på utsidan rutan, där de klara partierna var som störst ungefär som en handflata.
Precis, i vårt hus har antalet fåglar som kraschar in i fönstren ökat kraftigt efter fönsterbytet 2010. De nya fönstrens energifilter, eller vad det är , skapar en spegelliknande yta dagtid och det är nog så att fåglarna ser träd , eller nåt annat som ser intressant ut i spegelbilden och så smäller det.

En släkting sa att om man har spröjsade fönster kraschar nästan inga fåglar in i fönstren. En del tejpar ett kors med vit tejp för att rädda fåglarna

Idag small det, en stackars Domherre som först såg ut att ha avlidit, men såg att den andades. Gick ut och lyfte upp den och fick den att flyga till närmaste träd efter några minuter. Domherren är vacker och det är sällan man ser den. 20160119_153142[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Jag försökte med att tejpa upp papper på insidan... Det verkar inte ha någon effekt. :(
Jobbat hemma idag och det har smällt 6-7 gånger, dock inget dödsfall lyckligtvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.