Hej!

Är det någon som anlitat Effect Bygg&Design i Uppsala?
Isåfall skulle jag vara mycket tacksam för era kommentarer om dessa hantverkare.

Mvh,
/Magnus
 
Ingen alls som använt denna firma?
 
Nej tyvärr! men eftersom du bor i Uppsala måste jag passa på att varna dig för Team Total Bygg AB - använd aldrig dem!
 
FÖr er som är intresserade av vad Effect bygg och design är för kufar så håller jag på och rapportera om mitt badrumsbygge på denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2263

Jag kommer att göra en kortare slutrapportering även här för de som inte ids följa det jag skriver i den andra tråden.

/Magnus
 
En slutkommentar: Bra jobb!

Effect bygg och design kostade en slant men i gengäld får man 10 års garanti och ett (i mitt tycke) schysst arbete.
De har rörfolk, snickare, elektriker mm så de gör allt. Vi rev ut det gamla, sen fixade de resten. Hade man kommentarer under vägens gång så diskuterade man dessa och ingenting var direkt omöjligt, bara lite dyrare :)

Naturligtvis finns det nackdelar, som att saker inte blev gjorda som man tänkt sig men de gick alltid att nå och var alltid redo att diskutera. De har idag en del kvarstående saker på en lista vi är överens om och jag hoppas inte jag reviderar denna uppfattning såhär i slutskedet.

Såhär såg slutresltate ut: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2162

Har ni frågor om Effect så är det bara att ställa dem här.

Mvh,
/Magnus
 
Lite får jag kanske revidera såhär i slutet eftersom de kvarstående punkterna på listan tar en väldigt lång tid. Lite förståelse har jag för att de håller på med nästa projekt men det är ändå lite trist att de drar ut på tiden och att man måste tjata in dem. Det tar tyvärr en massa kraft att tjata på folk. Dessutom vill de ha betalt för saker som vi anser ingår. På nåt sätt känns det som att deras tid är så mycket mer värt när vi väl betalt dom.

Trots detta tycker jag fortfarande att de utförde ett schysst arbete. Men varning för att betala i föritd. Dessutom lite varning för att inte vara på exakt på det klara med vad man vill ha och få det specat ordentligt. Effect var ju inte så villiga att lägga ner tid på specandet. Tyvärr hamnar man ibland i konflikt då...

/Magnus
 
Jag som blev så glad av ditt första inlägg Tyrre. Det gav mig som husägare med tummen mitt i handen hopp om livet! Åtminstone en person som gått i hamn med att anlita hantverkare UTAN att bli blåst! Där du sitter nu med ett företag som i förväg visat nollintresse för korrekta specar och i efterhand hävdar att ditten och datten inte ingår sitter jag just nu i tingsrätten med min entreprenör (namn se ovan). Det kan inte nog understrykas; välj entreprenör med omsorg (Ok från SKM, kronofogde samt minst tre sinsemellan oberoende referenser, skriv kontrakten med omsorg och speca ALLT). Kom igen Tyrre stå upp emot lurendrejeriet inom byggbranschen! Betala inte extra för sådant som skulle ingå!
 
Trist med tingsrätten!

Där tänkte jag inte hamna. Det jobbiga med att ta in hantverkare är ju att specarna ofta är lite luddiga. Ofta måste ju specarna vara det eftersom man inte vet vad som döljer sig i väggar m.m. I vårt fall var vi ju överens om att man inte vet allt och oavsett om fakturan i efterhand var saltad eller om de fick utföra mer arbete vet jag inte men vi var fortfarande överens och jag är nöjd med deras arbete och fakturan.

Och nu efter ett par veckor har de fixat allt vi kom överens om. Bara en sista grej: När de tvingades att stoppa in en PAX-fläkt i duschen för att fukten inte försvann så fick jag i efterhand reda på att det blir en faktura till. Garantijobb hävdar jag. Inte specat på offerten hävder de. De har rätt; det står bara en PAX-fläkt i specen men å andra sidan blev det baksug i duschen så ventilationen fungerade inte riktigt...

Nåväl. Vi löser nog det oxo men det är ju alltid tråkigt när man inte är överens. Jag antar att de inte gillar det och själv tar det otroligt på krafterna att gnälla.
Men det lär ju naturligtvis vara betydligt värre med tingsrätten.

Som slutkommentar tycker jag i alla fall att Effect Bygg & Design har gjort ett bra jobb. Men jag är ingen expert på området eftersom jag aldrig tagit in sådana här stora byggen tidigare.

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.