Lane skrev:
Dock ska acceptpriset accepteras något jag vet hänt att det inte blivit för vänner som enda budgivare la acceptpriset. Men där mäklaren ringde och sa att går ni upp till X tusen så får ni det.
Om man läser villkoren för "Acceptpriset" så framgår det tydligt att det bara är en floskel. Det kunde lika gärna ha kallat det vad som helst, ordet har ingen som helst innebörd. Obegripligt att det förekommer.
 
AndersMalmgren skrev:
Finns värre saker som stjäl tid isåfall, en av de värsta är när de lagt ut potentiella treor som faktiska treor på hemnet. Jag gick på en sådan visning (Sambon missade att det var alternativa planlösningen som menades). Där pratar vi om förlorad tid.
Fast det brukar ju finnas ritning på lägenheten i annonsen och det är väl lika självklart att kolla den som att lära sig priserna i så fall.
 
Här hade de gjort allt för att det skulle vara så klurigt som möjligt att upptäcka så det tycker jag inte är samma sak
 
O
Lockpriserna har varit tillbaka sedan länge... Mäklare vill säkert skylla ifrån sig på att det är svårt att värdera exakt...
tja... Men man kan väl börja med att fundera så enkelt, är säljaren villig att sälja till det pris som skrivs? Om inte så är det ett lockpris... När jag sålde min lgh så visste jag ganska väl vad den var värd, samt hur mycket jag ville ha. Mäklaren la ut den till ett pris jag inte skulle sålt den för, alltså ett lockpris.

Men det hela är enkelt, mäklaren slutar skriva acceptpris i annonsen så är alla problem på ett sätt ur världen. För jag retar upp mig på att man skriver acceptpris fast man vet att säljaren inte säljer till utsatt pris. Var ärliga, skriv utgångspris istället... Så är man tillbaks på tiden före acceptpris.

Klart att det är väldigt svårt att värdera ett objekt. Men säljer man många fastigheter i ett område så kan man göra en ganska okej värdering.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Personligen avundas jag inte mäklare. Värdera ett hus måste vara bland det svåraste som finns. Lägenhet är förmodligen lite lättare. Huset jag själv bor i har ex. en 40kvm extern verkstad då säljarens make var snickare. Det värdesatte jag högt, andra spekulanter kanske tyckte att det var ett ganska stort förråd.
I kommentarerna pratas det om objekt som ökar 50--60% och det får givetvis bara vara undantag. Men jag är helt säker på att jag hörde om en mäklare som blev fälld för att slutpriset var 13% över utgång. Det är ju bara fånigt.
Och givetvis så måste säljaren acceptera utgångsbudet. En kompis bekanta hamnade i den situationen, säljaren hade förmodligen förväntat sig att det skulle bli budgivning och var inte alls inställd på att någon skulle lägga utgångsbudet och det var det. Det drog iväg ett par månader utan att det kom några fler bud innan de kom överens om 100 000 över utgångsbudet.
 
Jonatan Rullman skrev:
Och givetvis så måste säljaren acceptera utgångsbudet.
Absolut inte, säljaren behöver inte acceptera något bud alls. Lockpriser är svårt att definiera, många gånger handlar det nog om människor som tappar huvudet och räknar med att dagens räntenivåer är för evigt.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Men man måste ju förstå att försäljning av en bostad inte kan likställas med försäljning av en liter mjölk eller en tröja på HM. En försäljning av en bostad har istället mycket mer gemensamt med en tavla som auktioneras ut. Därför var idén med acceptpriser idiotisk från början, bättre att vara öppen med att det handlar om ett utgångspris. Hela tanken att mäklaren ska gissa sig till ett slutpris efter budgivning på en marknad på uppgång redan i förväg är dum, speciellt eftersom mäklaren inte har några som helst incitament att gissa annat än extra lågt.
Vem skulle vilja anlita en mäklare som inte vet ett dugg om vad objektet är värt ?
Många mäklare lägger ut ett pris som säljaren inte i närheten skulle vilja sälja för och det tycker jag inte är ok .
Sen tycker jag också man kan lägga lite större ansvar på säljaren eftersom dom själva vet vad dom vill ha för pris .
 
hushem skrev:
Vem skulle vilja anlita en mäklare som inte vet ett dugg om vad objektet är värt ?
Många mäklare lägger ut ett pris som säljaren inte i närheten skulle vilja sälja för och det tycker jag inte är ok .
Sen tycker jag också man kan lägga lite större ansvar på säljaren eftersom dom själva vet vad dom vill ha för pris .
När jag anlitat mäklare har prio ett för mig som säljare varit att hitta en mäklare som jag tror kan sälja objektet så dyrt och smidigt som möjligt, exakt värdering är ovesäntligt i mina ögon, det avgör ju budgivningen. Återigen, en bostadsförsäljning i Sverige fungerar i regel som en auktion med budgivning, vilket pris man då börjar på är inte viktigt. Precis som vid auktioner kan det även finnas ett reserveringspris som inte eventuella budgivare kan se i förväg.
 
Robert63 skrev:
Absolut inte, säljaren behöver inte acceptera något bud alls. Lockpriser är svårt att definiera, många gånger handlar det nog om människor som tappar huvudet och räknar med att dagens räntenivåer är för evigt.
Vi pratar om problemet med lockpriser här, inte den juridiska situationen som råder eller förslag på nya lagar. Om du tycker att det är ett problem att säljaren ska kunna acceptera utgångsbudet så får det stå för dig, jag är beredd att påstå att du är i en minoritet.
 
harry73
Vad ska en mäklare göra om han vet att han får bättre betalt för huset efter en budgivning, så lägger han ut för vad han kunde få efter en budgivning, blir huset inte såld. Lägger han ut det för lite mindre blir det kanske inte budgivning men får han såld det efter mycket besvär. Lägger han ut det till ett ännu lägre pris, blir det såld till ett högre pris och blir affären snabb och smidig.

När jag säljer hus vill jag att mäklaren väljer sista alternativet. Det är trots allt jag som anlitar mäklaren.
 
Jonatan Rullman skrev:
Vi pratar om problemet med lockpriser här, inte den juridiska situationen som råder eller förslag på nya lagar. Om du tycker att det är ett problem att säljaren ska kunna acceptera utgångsbudet så får det stå för dig, jag är beredd att påstå att du är i en minoritet.
Förstår inte vart du vill komma, menar du att det ska vara en marknad med fasta pris? Varför ska en säljare vara tvungen att sälja till utgångspris? Tror knappast att jag är i minoritet när det kommer till att vilja ha så bra betalt som möjligt. Acceptpris däremot är en annan sak, en helt värdelös formulering som jag är glad över håller på att försvinna.
 
Robert63 skrev:
Varför ska en säljare vara tvungen att sälja till utgångspris?
Om du inte förstår det själv så finns det nog inte mycket jag kan göra för att hjälpa dig.
 
Jonatan Rullman skrev:
Om du inte förstår det själv så finns det nog inte mycket jag kan göra för att hjälpa dig.
Helt riktigt, ditt resonemang är nämligen obegripligt.
 
harry73
Problemet är inte lockpriser (om det nu finns ett problem). Lockpriser är en konsekvens av en bostadsmarknad med få hus till försäljning som ligger kort ute till försäljning.
Det gör att utbudet är small och köpare inte har möjlighet att fundera över hur mycket huset är värd för dom. Det finns nästan inga andra objekt att jämföra med och eftersom det är fler spekulanter blir det ofta budgivning.

Tittar man i Holland www.funda.nl finns det 210 000 ut till försäljning jämfört med 18 000 på hemnet. Holland har 17 milj invånare. I princip finns det en eller flera hus per gata till salu i storstadsregioner. Det gör att det finns mer liknande objekt till salu och man behöver därför aldrig gå in i en budgivning. Priset är nästan alltid säljarens drömpris och han får räkna med 100-200tkr som slutpris.
Nu är det fortfarande kris på bostadsmarknaden där, men även innan 2008 fungerade marknaden så.

Att hus ofta bara ligger några veckor på hemnet är ett medvetet val eftersom mäklare ofta drar tillbaka hus när den är svårsålt för att senare lägga ut den på nytt. En annan orsak är att svenskarna flyttar mindre och att det är relativt dyrt att flytta, dels pga skatter men också pga budgivningar som gör det svårare att räkna på hur mycket det kostar att flytta.

Jag säger inte vilket system är bäst, men tycker man att lockpriser är fel, då får man börja med att förändra den svenska bostadsmarknaden.
 
Lockpriser är väl helt ok, det förekommer i alla typer av auktioner, typ Ebay eller vad som helst. Dock får man ju då räkna med risken att det kanske bara blir ett bud på lockpriset och så får man sälja billigare än man tänkt sig. Tänker man inte sälja till det priset, sätt då ett utgångspris som är realistiskt för faktisk affär. Det borde självklart vara bindande.

En kompromiss är att göra som just Ebay, att ha ett lågt utgångspris men med tillägg i stil med "reservationspris ej uppnått" så att köparen är medveten om att det budet inte kommer att räcka till ifall det skulle vinna auktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.