Hur kunde ni sätta på värmen i huset , har ni redan nycklar?
 
Undrar också samma sak...hur kan ni gå in i huset om ni inte tagit det i besittning?

Ni begår ju uppenbart antingen ett brott som egenmäktigt går in i huset då det inte är ert eller så har ni ju övertagit ansvaret redan och då också godkänt huset och det skick det överlämnades i.

Proceduren brukar ju vara att på tillträdesdagen träffas man på plats och går igenom så att allt är enligt köpekontraktet. Det gäller även städningen och då är det också tidpunkten man tar upp eventuella saker man vill anmärka på. Det skall då mäklaren hjälpa er med.

Att springa och fixa i huset innan ni har tillträtt innebär ju risker med att ni blir anklagade för att ha orsakat eventuella skador som skulle tagits upp vid tillträdet och därmed också får stå kostnaderna.
 
Redigerat:
Caathrine_ skrev:
I julhelgen hade han varit i huset och stängt av värmen helt, (huset står tomt just nu),kändes som att han gjorde det för att jävlas och bara det att han inte inser att han hade fått stå för kostnaderna om vattenrören hade gått sönder får oss att tro att han verkligen kommer genomföra detta. Som tur är så var vi där några dagar senare och kunde sätta igång värmen igen innan kylan verkligen kom igång.

Så kan kan inte ta sig ner till Skåne för att städa huset, något som tar kanske 2 dagar för en normal snabb städare om det är ett hus av normal storlek och allt bråte väck, och allt detta är gratis, men han kan däremot ta sig ner för att stänga av värmen? Varning, denne individ verkar ha en skruv lös och verkar inte heller bry sig om vare sig sunt förnuft eller vad som är skrivet i diverse kontrakt. Sådana juveler råkar man tyvärr på lite då och då runtom i vårat samhälle, jag brukar för det mesta undvika dem för att få sinnesro och slippa haka upp mig på det, om jag inte skulle lida betydlig ekonomisk eller fysisk skada, då kan det vara värt att processa. Brukar försöka förlika mig med dessa personer. Hade t.ex. en rörmokare som skickade en extremt saltad räkning, och när jag skriftligen (som man ska) bestred fakturan med 2 A4-sidor saklig argumentation fick jag bara ett telefonsamtal där jag fick höra vilken idiot jag är och att jag skulle betala annars skulle han såga sönder huset med motorsåg och återta allt som han hade installerat. Efter någon minuts monolog gav jag honom ett erbjudande om att jag betalar 80% imorrn och så är det slut. Han godtog detta... även om jag i sak inte borde betalat mer än kanske 40% av fakturan... ibland har man otur och då kanske det kostar några tusenlappar men det kan det vara värt för att slippa oroa sig.

I erat fall verkar det ju mest röra sig om städning, och det kan man med några kompisar göra relativt gratis, lite fika och pizza och några kompisar (t.ex. mammor, far- och mormödrar brukar vara ena hejare på att städa snabbt och effektivt) så har ni nog fixat det på en regnig söndag och säljaren och mäklaren är bara ett minne blott...

/S
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Kirderf85 skrev:
Till att börja med tycker jag att säljaren inte verkar ha alla hästar hemma. Om det nu är så dåligt städat som du säger och han kommer med dessa hot..
Det SKA vara rent och fint ÖVERALLT när man lämnar sitt hus. När vi köpte vårt skulle vi renovera det mesta så vi hade ett muntligt kontrakt på att säljaren inte behövde städa. ( Plus att han lämnade lite utemöbler och en gräsklippare som vi behövde )
När vi sålde vårt nyligen så gick mäklaren ( som man brukar göra ) genom varje paragraf i kontraktet och poängterade att det kunde bli dyrt om vi som säljare bröt mot kontraktet. ( Tex där städning och bortforsling av lösöreingår )
Bröt vi mot detta sa hon att vi kunde bli tvingade att betala för städfirman som köparen i så fall skulle få anlita.

Med det sagt så håller jag med vissa andra att ni först skall se till att ni verkligen äger det.
Det är nog inte troligt att han skulle häva köpet. Men man vill väl aldrig riskera detta.
Kan tycka att mäklaren borde försöka hjälpa till mer då dennes provision kan riskeras.
Så jag skulle nog göra följande:

1. Ta bilder så att bevis finns och visa opartisk mäklare. Lyssna på dennes rekommendation.
2. Ta kostnaden själv och sedan försöka tvinga säljaren att betala kalaset.
3. Be säljaren ta halva kostnaden
4. Konstatera och acceptera att säljaren är dum i skallen.
5. Beroende på kostnad och chansen att vinna ta det vidare till domstol ( Ni kanske har försäkring som kan täcka detta? )
Tack för bra tips!
Vid kontrakt skrivning var det bara vi som var där eftersom han bor 60 mil bort han som äger huset så vi fick ju höra vad som gällde i kontraktet men inte säljaren.

För er som undrar om hur vi kunde sätta igång värmen så åkte vi dit tillsammans med mäklaren så det var helt lagligt att vara i huset vid den tidspunkten, Vi behövde mäta en hel del saker för att planera inför renovering. Mäklaren såg då också att där var dåligt städat men han verkade nöja sig med att han i alla fall hade gjort rent golven (det var det enda som faktiskt var någorlunda rent)
 
Som sagt. Säljaren verkar något konstig. OM säljaren häver köpet, så är det kontraktsbrott. Säljaren blir då skadeståndsskyldig gentemot dig. Du kan då få ersättning för dokumenterade extrakostnader som uppstår pga säljarens kontraktsbrott. Ex. magasinering av möbler, hotellkostnader. Man kan även prova (men troligen misslyckas) att kräva ersättning för att man får köpa ett likvärdigt hus till högre pris, senare.

Men en avsevärd kostnad för säljaren är att mäklaren har rätt till sitt arvode så snart det finns ett gilitgt köpeavtal, mäklaren får alltså ut sitt arvode även om någon av parterna häver avtalet genom kontraktsbrott.

Och det blir tyvärr köparens problem, för mäklarens fordran är lika giltigt som köparens, så mäklaren plockar sitt arvode ur handpenningen. Resten av handpenningen betalades ut till säljaren när avtalet fanns och hade vunnit laga kraft (efter ev. bes. klausuler etc klarats av). I normalfallet så finns alltså inte handpenningen kvar hos mäklaren vid tillträdet.

Det innebär att det kan bli svårt att få tillbaka handpenningen ifall säljaren strular.

I et här fallet har säljaren tydligen deklarerat att han saknar pengar (har inte råd att låta städa). Mäklaren bör i ett sådant läge överväga att föreslå en kontraktsformulering där handpenningen skall hållas av mäklaren fram till tillträdet, just i fall där det saknas säkerhet för handpenningen. Man kan ju se handpenningen som ett lån, köparen lånar ut handpenningen till säljaren under tiden fram till tillträde. Saknas säkerhet för det lånet så bör mäklaren rekommendera parterna att handpenningen inte skall utbetalas till säljaren förrän vid tillträdet.

I den s.k "Erik Olsson skandalen" för några år sedan prickades Erik Olsson mäklaren just för att han inte uppmärksammat köparen på risken med att betala ut handpenningen till säljaren, trots att han visste att säljaren var överbelånad. Köpesumman räckte inte till att betala av skulderna som fanns på objektet som såldes. Erik Olsson mäklaren visste dessutom att säljaren satt häktad för bedrägeri som gällde just denna överbelåning.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
hempularen skrev:
Som sagt. Säljaren verkar något konstig. .
Vad vet du om det..? Det kanske bara är en säljare som till slut har tröttnat på en gnällig köpare som kräver en massa saker vi inte känner till. Vi har väl ingen anledning att döma de som inte kan försvara sig, men det är ju tyvärr mer eller mindre kutym på BH .

Du som är moderator och så "gammal i gamet" borde rensa bort sådant och enbart skriva faktabaserat som det övriga i ditt inlägg för det var ok.
 
  • Gilla
andyv och 5 till
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Hade t.ex. en rörmokare som skickade en extremt saltad räkning, och när jag skriftligen (som man ska) bestred fakturan med 2 A4-sidor saklig argumentation fick jag bara ett telefonsamtal där jag fick höra vilken idiot jag är och att jag skulle betala annars skulle han såga sönder huset med motorsåg och återta allt som han hade installerat. Efter någon minuts monolog gav jag honom ett erbjudande om att jag betalar 80% imorrn och så är det slut. Han godtog detta... även om jag i sak inte borde betalat mer än kanske 40% av fakturan... ibland har man otur och då kanske det kostar några tusenlappar [/B]men det kan det vara värt för att slippa oroa sig.[/B]
Jag tycker snarare att du beskriver ett klassiskt fall av konflikträdsla. Tyvärr skickade du signalen till rörmokaren att hot mot dig och din egendom är giltiga förhandlingsargument. En polisanmälan hade nog varit lämpligare!

Det är ingen kritik mot dig. Du ansåg säkert att en utebliven konflikt var värd dessa tusenlappar. Detta är ju en högst subjektiv bedömning och det finns alltså inga "rätt eller fel", bara åsikter!

Min åsikt är att personer som agerar som i ditt exempel skall hållas mycket korta. De skall lära sig att vi lever i ett samhälle och att årtalet är 2016, inte att vi bor i en grotta på stenåldern.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att ett välstädat hus direkt blir skitigt när man flyttar in allt bohag, iaf golvet, så för mig är inte det viktigast. Däremot kan jag hålla med om att spis/ugn, kyl/frys fönster, toalett/dusch/bad bör vara rena och fräscha.

Rekommenderar även att TS kräver en genomgång av vitvaror och uppvärmningsystemet innan tillträdet så ni kan förvissa er om att dessa fungerar.

Be mäklaren tala med säljaren om de konsekvenser som kan uppstå och hur dyrt det då kan bli för denna om avtalet hävs, kontra kostnaden för att ta dit en städfirma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
eviljava skrev:
Jag tycker snarare att du beskriver ett klassiskt fall av konflikträdsla. Tyvärr skickade du signalen till rörmokaren att hot mot dig och din egendom är giltiga förhandlingsargument. En polisanmälan hade nog varit lämpligare!

Det är ingen kritik mot dig. Du ansåg säkert att en utebliven konflikt var värd dessa tusenlappar. Detta är ju en högst subjektiv bedömning och det finns alltså inga "rätt eller fel", bara åsikter!

Min åsikt är att personer som agerar som i ditt exempel skall hållas mycket korta. De skall lära sig att vi lever i ett samhälle och att årtalet är 2016, inte att vi bor i en grotta på stenåldern.
Jag tycker snarast han visar exempel på smarthet. "Man väljer sina strider". Man ska inte ge sig in i en strid, som man inte kan vinna. Inte heller om man har väldigt lite att vinna, men riskerar att förlora väldigt mycket. Rättsprocesser kan kosta enorma summor, dessutom enormt mycket oro och energi. Man bör fundera på om det är värt den oron, för några tusenlappars skull.

Skulle verkligen du riskera att förlora både hus och familj, bara för att rätt ska vara rätt. Samt att hålla oseriösa människor "korta"?
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det uppstår alltså normalt ingen kostnad för säljaren om han väljer att kliva av affären efter att kontraktet är underskrivet och handpenningen är betald, mer än att han får köra hela säljprocessen igen?
Nej, du får inte kliva av hur som helst. De har ju ett köpekontrakt, men detta kan brytas innan tillträdet, precis som alla andra kontrakt också kan brytas. Görs detta så blir brytande part skyldig att ersätta motparten för de kostnader som uppkommer. Dels kommer mäklaren ändå att plocka ut sitt arvode, säljaren kan bli skyldig att betala köparen för ett alternativt boende eller merkostnader för att hitta ett annat likvärdigt hus o.s.v. Allt detta får man processa om juridiskt. Så här fungerar det i svensk lag, det finns ingen standardersättning.
 
AG A skrev:
Jag tycker snarast han visar exempel på smarthet. "Man väljer sina strider". Man ska inte ge sig in i en strid, som man inte kan vinna. Inte heller om man har väldigt lite att vinna, men riskerar att förlora väldigt mycket. Rättsprocesser kan kosta enorma summor, dessutom enormt mycket oro och energi. Man bör fundera på om det är värt den oron, för några tusenlappars skull.

Skulle verkligen du riskera att förlora både hus och familj, bara för att rätt ska vara rätt. Samt att hålla oseriösa människor "korta"?
Ett så kallat småmål kostar i stort sett inget förutom tid .
 
D
Cathrine Baudeau skrev:
För er som undrar om hur vi kunde sätta igång värmen så åkte vi dit tillsammans med mäklaren så det var helt lagligt att vara i huset vid den tidspunkten
Men vems idé var det att sätta på värmen och vem står för räkningen? Den kostnaden kan ju bli bra mycket större än kostnaden för flyttstädning, så kanske ni helt enkelt kan kvitta det mot varandra då? Det står ju säljaren helt fritt att stänga av värmen, så länge huset är i det skick det skall när ni tillträder. Husets skötsel fram till dess är säljarens ansvar.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Kan läsa mig till att mäklaren använt den av mäklarsamfundet rekommenderade paragrafen angående städning. Det är alltså inte mäklaren själv som kommit på och skrivit ihop en slarvig §.

Ställer mig dock frågande till hur ni och mäklaren kan på eget bevåg sätta igång värmen i huset, säljaren får faktiskt bestämma själv innan ni tillträder. Vem betalar för värmen? Här har ni tillsammans med mäklaren begått ett jättemisstag. Om inte mäklaren fått detta godkänt av säljaren så ligger han illa till avseende en varning och kanske även ett skadestånd till säljaren.

Tror nog att kostnaden för städningen blir ert minsta bekymmer om säljaren ställer allt på sin spets.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Är inte säljaren skyldig att se till att skador inte uppkommer fram till tillträdesdagen och blir asnvarig för detta, däremed tex värme?
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Ett så kallat småmål kostar i stort sett inget förutom tid .
Som exempel gjorde jag och sambon misstaget att flytta in i en lägenhet i dåligt skick. Mycket spikhål, tapeter med rivmärken, slagmärken på lister osv. När vi flyttade därifrån ett år senare stämde hyresvärden oss för skadorna. Vi vägrade givetvis betala skadestånd. Varken vi eller hyresvärden hade bevis, men vi blev dragna inför rätten. Det blev förlikning, vilket innebar att både vi och hyresvärden fick betala 15.000 kr vardera. Om sedan 15.000 är mycket eller lite får man själv avgöra. Men finns inga klara bevis, blir det nästan alltid förlikning i småmål. Vilket innebär att båda förlorar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.