Ska igång å göra iordning hela källaren till en trevligare biarea.
Å första bekymret just nu är, om ja ska göra ett stort kombinerat badrum med tvättstuga, eller mindre rum med ett badrum å en tvättstuga.

Va ser ni för för och nackdelar ?
Vilket av rummen bör ha de lite större rummet om man ska ha separata ?
En Fördel som ja ser är ju att man kan använda några kvm av hallen om man slår ut väggarna mellan rummen å flyttar dörrhålet.

Ska försöka. Få upp en bild på planlösning.
Mvh matte
 
Malten skrev:
Ska igång å göra iordning hela källaren till en trevligare biarea.
Å första bekymret just nu är, om ja ska göra ett stort kombinerat badrum med tvättstuga, eller mindre rum med ett badrum å en tvättstuga.

Va ser ni för för och nackdelar ?
Vilket av rummen bör ha de lite större rummet om man ska ha separata ?
En Fördel som ja ser är ju att man kan använda några kvm av hallen om man slår ut väggarna mellan rummen å flyttar dörrhålet.

Ska försöka. Få upp en bild på planlösning.
Mvh matte
Separata rum helt klart. När jag sitter och skiter vill jag inte behöva tänka:-Oh fan just det jag måste tvätta också. Sedan vill jag även inte att tvätten som hänger på tork blir fuktig av min duschning, eller tar lukt av mina korvar:surprised:
 
Låter ju vettig,

Måtten på rummen är, nuvarande tvättstuga 3,2x2,3 m , och förrådet som tilltänkta badrummet isåfall 2,4x1,5 m

Ska man köra så eller skifta rum ? Känns som man behöver mer svänutrum i tvättstugan, så de kanske får va som de är, men göra om allt till de bättre.
 
Jag har tvättstuga och badrum vägg i vägg och har lekt med tanken både en och två gånger att slå ihop dem. Som barnfamilj vill man gärna kunna göra två saker samtidigt - typ barnen badar och jag viker tvätt...kan ju skilja av det på något snyggt sätt :)
 
R
två separata rum helt klart. Ett tvättrum kan bli rejält stökigt och kanske inte så kul att låta släkt och vänner se på ens tvätt när de går på toa.
 
Jag skulle föredra två separata rum. I mitt tycke är det enbart fördelar. Den som behöver gå på toa behöver inte vänta på att den som viker tvätt ska bli klar. Bra också att gäster slipper se massa tvätt som hänger på tork o.s.v.
 
Jag bygger om liknande just nu, och då valde jag att göra en liten gästtoalett och en större tvättstuga med dusch i tvättstugan.

Vi behövde mer yta att hänga tvätt på, och då blir en dusch med invikbara dörrar bästa sättet att utnyttja ytan.

(Sen har vi också ingång till tvättstugan både inifrån och utifrån och jag tänkte att det är gött att kunna komma in utifrån om man tränat eller jobbat i trädgården och duscha. Och vi har ett stort "huvudbadrum" på ovanplan med dusch och badkar.)
 
De blir endast familje badrum då de är i källarplan, gästerna få gå på badrummet på markplan, så de slipper se tvätthögen, men som sagt med små barn är de ju smidigt att kunna tvätta medans man har koll på dom i dusch/bad. Men ja de lutar nog åt två separata just nu även fast de försvinner lite yta med hall utanför. Går kanske å göra en separat toa endast iof, å bad å tvättstuga. Får försöka skissa lite.
 
Fördel med separata rum är att man slipper mycket av dammet som kommer av framförallt torktumlaren. Sen är det så lagom avslappnande att ligga i badet samtidigt som tvättmaskinen varvar upp till 1600 varv.. :|
 
Kan du inte göra både och. Tänker att man gå genom badrummet för att komma till tvättstuga och så en skjutdörr mellan rummen. Då kan du nyttja hallen bättre.
 
De e ju åxå en bra ide.
Men nu har ja börjat bila golven å rivit väggar, som de är planerat nu blir de två separata brevid varandra. Rev ut ett till förråd så nu blir de bra storlek på både tvätt å badrum. Så får fixa bättre förvarings möjligheter i dom tre sovrummen som ska bli i källaren åxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.